Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Økt årsavgift på Elbiler

Startet av Bjoris, torsdag 03. november 2016, klokken 17:19

« forrige - neste »

Bjoris

Det kom ingen med erfaringer på dette da jeg la inn spørsmålet under "erfaringstråden" så jeg prøver igjen. Dere som har hatt både S og X, opplevere dere som meg at det er en del mer støy i X med 20 tommere vs ny S med 19? Det er vel i og for seg ikke så unaturlig mtp at X har større og breiere dekk, men jeg ble litt skuffet over akkurat det. Til nå har jeg bare kjørt 22 tommeren og tenkte at det kom til å bli veldig mye bedre med 20, men noe bedre ble det selvsagt, men, mja, den Sen jeg nettopp solgte gikk dessverre vesentlig stillere...

MEN, ellers ble jeg oppløftet, sånn bort sett fra at det var vibrasjon ved hardt pådrag, men det tror jeg må være feil på akkurat denne bilen...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

nie

Jeg opplevde iallfall at X med 22" hadde noe mer støy enn min S85D med staggered 21".
Sånn sett rimer det vel at det støyer mer fra en X 20" enn fra en S 19".

Epleskreller

Opplevde ingen vibrasjon i min XP90DL, har heller ikke hatt det i Model S. Støy var heller ikke plagsomt med 22" eller uorginale 20".. Syns bilen var svært god å kjøre, også 1000km på en dag..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

satheesh.net

Sitat fra: Epleskreller på fredag 16. september 2016, klokken 10:42
Opplevde ingen vibrasjon i min XP90DL, har heller ikke hatt det i Model S. Støy var heller ikke plagsomt med 22" eller uorginale 20".. Syns bilen var svært god å kjøre, også 1000km på en dag..

Etter over 8.000km i min X har jeg heller ikke opplevd noe som helst vibrasjon av noe slag. Jeg er faktisk overrasket og tar meg selv i å tenke at "bilen glir meget godt på veien". Jeg var også "helt sikker" på at jeg kom til å selge 22" til fordel for 20". Men jeg kommer ikke til å bytte for både støy (or lack of) og kjøreopplevelse er prima! :)

Bjoris

Haukeberg

Sitat fra: bjoris på fredag 16. september 2016, klokken 00:03
Det kom ingen med erfaringer på dette da jeg la inn spørsmålet under "erfaringstråden" så jeg prøver igjen. Dere som har hatt både S og X, opplevere dere som meg at det er en del mer støy i X med 20 tommere vs ny S med 19? Det er vel i og for seg ikke så unaturlig mtp at X har større og breiere dekk, men jeg ble litt skuffet over akkurat det. Til nå har jeg bare kjørt 22 tommeren og tenkte at det kom til å bli veldig mye bedre med 20, men noe bedre ble det selvsagt, men, mja, den Sen jeg nettopp solgte gikk dessverre vesentlig stillere...

MEN, ellers ble jeg oppløftet, sånn bort sett fra at det var vibrasjon ved hardt pådrag, men det tror jeg må være feil på akkurat denne bilen...

Første som slo meg når jeg satt meg ned og kjørte bilen på motorveien var at hjulstøy. Den er ganske markant.
Skal kjøpe vinterdekk som er så stillegående og med lav rullemotstand som mulig.

F_P

Sitat fra: Haukeberg på søndag 25. september 2016, klokken 00:29
Sitat fra: bjoris på fredag 16. september 2016, klokken 00:03

Første som slo meg når jeg satt meg ned og kjørte bilen på motorveien var at hjulstøy. Den er ganske markant.
Skal kjøpe vinterdekk som er så stillegående og med lav rullemotstand som mulig.

Hjulbuene kan lydisoleres ;)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Haukeberg

Har du gjort det, god erfaring med det?

F_P

Sitat fra: Haukeberg på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:34

Ikke på X enda, men har snart rundet 30 Model S, og det fungerer. Beste er innvendig og utvendig. Tar litt tid, men det hjelper. Førstemann som har lyst til å prøve med sin X får ca. 50% rabatt ;)

Bjoris

Sitat fra: F_P på tirsdag 27. september 2016, klokken 15:17
Sitat fra: Haukeberg på tirsdag 27. september 2016, klokken 12:34

Ikke på X enda, men har snart rundet 30 Model S, og det fungerer. Beste er innvendig og utvendig. Tar litt tid, men det hjelper. Førstemann som har lyst til å prøve med sin X får ca. 50% rabatt ;)

Når du skriver at det fungere, kan det sies noe om reduksjon i Db f.eks? Hvilken pris snakker vi om?

F_P

Sitat fra: bjoris på onsdag 28. september 2016, klokken 09:19
Når du skriver at det fungere, kan det sies noe om reduksjon i Db f.eks? Hvilken pris snakker vi om?

Det er egentlig ikke noe fasitsvar på reduksjonen, men en Model S der man tar alt (dører, hjulbuer, osv) så opplever man typisk +/- 3dBA i reduksjon målt foran i bilen. 

Hjulbuer bak + trunk har jeg laget en utgangspris på veil. kr. 4696,- Basert på Model S, så det kan tenkes at prisen må justeres. Som sagt ca. 50% om du har mulighet til å sette igjen bilen din i 4-5t så jeg får finne ut av ting og tang i ro og mak. Er egentlig trunken jeg tor tar ekstra tid å finne ut av. Der ser ting litt annerledes ut enn i Model S

Bjoris

Sitat fra: F_P på onsdag 28. september 2016, klokken 09:57
Sitat fra: bjoris på onsdag 28. september 2016, klokken 09:19

Det er egentlig ikke noe fasitsvar på reduksjonen, men en Model S der man tar alt (dører, hjulbuer, osv) så opplever man typisk +/- 3dBA i reduksjon målt foran i bilen. 

Hjulbuer bak + trunk har jeg laget en utgangspris på veil. kr. 4696,- Basert på Model S, så det kan tenkes at prisen må justeres. Som sagt ca. 50% om du har mulighet til å sette igjen bilen din i 4-5t så jeg får finne ut av ting og tang i ro og mak. Er egentlig trunken jeg tor tar ekstra tid å finne ut av. Der ser ting litt annerledes ut enn i Model S

Ok, ikke så ille dette og det er garantert at ikke Tesla sier at noe ifht garanti? Jeg skulle gjerne vært prøvekanin, men får ikke min X før neste år (5 seters), får da vurdere om den skal støyisoleres, kan jo håpe at det blir gjort litt mer fra fabrikken, men de har jo levert dem ett årstid allerede uten at noe har skjedd såvidt jeg forstår så de er for fornøyd. Vi har jo særlik grov asfalt i Norge vs resten av verden så sikkert ikke topp prio

petersv

Kjørte samme strekning i dag med en 2015 S 60 med 19" Easgle RSA2 og X P90D 22" Mich. et-eller-annet, sinnsykt forskjell i dekkstrøy og knatring i Ss favør. Selgeren sa derimot at det er enorm forskjell mellom 20" og 22" på X når det gjelder dekkstøy.

Kilroy

Hentet ut min X75 i går og kjørte Trondheim-Lillestrøm. Merket dekkstøy fra fronten veldig godt, spesielt på dårlig asfalt(norsk standard) mistanke om at dekkene støyer mye på 20". Du blir nok ikke arbeidsledig på X heller F_P  :)
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Bjoris

Sitat fra: Kilroy på torsdag 29. september 2016, klokken 08:20
Hentet ut min X75 i går og kjørte Trondheim-Lillestrøm. Merket dekkstøy fra fronten veldig godt, spesielt på dårlig asfalt(norsk standard) mistanke om at dekkene støyer mye på 20". Du blir nok ikke arbeidsledig på X heller F_P  :)
Hvilket snittforbruk fikk du? Det er vel bredden som gjør at det også er mye støy på 20`` på X. Størrelsen betyr vel ikke noe så lenge bredden er lik... Nei, syns som sagt det var mye dekkstøy, market også veldig forskjell på ving og grov asfalt, men fin asfalt har vi jo aldri her, bare i kort tid etter asfaltering i bestefall...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA