Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Think lithium flere feil og nå vil den ikke lade

Startet av Jakob Jensen, onsdag 02. november 2016, klokken 22:20

« forrige - neste »

Jakob Jensen

Hej

Jeg vil høre hvordan eller i hvilken ladetilstand (SOC) NiCd skal være i ved langtids opbevering (ikke i brug)
jeg har nemlig 4 stykker i overskud som jeg vil gemme

Med venlig hilsen
Jakob Jensen

Elmo

De skal lagres fullstendig utladet.  Gjerne kortsluttet.
Når de skal tas ibruk igjen skal de lades sakte (feks 5A) i minst 24 timer.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Husk vannservice før lagring og uttapping og hørselsvern i vannfyllestussene. ( Ikke bruk slange da det medfører trykkoppbygging )
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. september 2016, klokken 14:55
Husk vannservice før lagring og uttapping og hørselsvern i vannfyllestussene. ( Ikke bruk slange da det medfører trykkoppbygging )
Selv bruker jeg slange som jeg har borret et lite hull i på toppen av svingen (bilde her)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Jakob Jensen

Hej

Tak for de gode svar. nu er de på lager med kortsluttede poler.
Ny spørgsmål omkring NiCd, jeg kan forstå at det er bedst først at oplade lige inden brug, men vil det så også være bedst kun og lade de Ah på batteriet som man regner med at bruge på den kommenende køretur? og hvis ja hvor ofte skal de så have en fuld opladning med overladning??

Med venlig hilsen
Jakob Jensen

Kewet 2 ombygget til NiCd = 100km rækkevidde

elektrolux

Etter lagring bør batteriet lades minst 120% gjerne 150% md 5 eller 10A.

Lad så ut for å tilpasse til resten av pakken.

Alternativt lad opp til pakkens kapasitet, og så lad hele pakken 120-150%

Ellers risikerer du redusert kapasitet på den lagrede blokken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Jakob Jensen

Hej

Tak for svar elektrolux

det var nu hele batteri pakken i bilen jeg mente. ikke dem der er på lager :o)

jakob

Elmo

#7
Sitat fra: Jakob Jensen på søndag 18. september 2016, klokken 15:19
Ny spørgsmål omkring NiCd, jeg kan forstå at det er bedst først at oplade lige inden brug, men vil det så også være bedst kun og lade de Ah på batteriet som man regner med at bruge på den kommenende køretur? og hvis ja hvor ofte skal de så have en fuld opladning med overladning??
Nå snakker vi om bilen, og ikke lagrede batterier ?? - ja ?

NiCd balanserer på topp så når du først lader bør du lade fullt. Grunnen til at rådene sier "lade like før bruk" er at NiCd ikke har godt av å stå oppladet. Parkering over flere dager bør gjøres ikke gjøres på over ca 50%.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Sitat fra: elektrolux på torsdag 15. september 2016, klokken 14:55
Husk vannservice før lagring og uttapping og hørselsvern i vannfyllestussene. ( Ikke bruk slange da det medfører trykkoppbygging )

Jeg har fått tak i noen batterier med ukjent SOC-tilstand som jeg vil lagre. Er det noen grei måte å vannservice utenfor bilen på? Hva betyr uttapping?

elektrolux

Lad batteriet med 5A i 20 t og fyll vann. Deretter kan du lade ut ved hjelp av en halogen pere.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 02. november 2016, klokken 21:48
Lad batteriet med 5A i 20 t
Bruk en strømforsyning som gir konstant strøm (altså ikke en batterilader). Den må være på minst 9 volt, for hvis ikke så stopper strømmen når batterispenningen blir høyere enn forskyningsspenningen.  Hvis du har en lab-strømforskyning på 30V (eksempel) så kan du lade 3 batterier i serie samtidig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

frodef

Aha, det var selvsagt uttapping av strøm det var snakk om, i mitt forvirrede sinn oppfattet jeg at man skulle tømme batteriet for væske  :o

Elmo

Sitat fra: frodef på onsdag 02. november 2016, klokken 23:06
Aha, det var selvsagt uttapping av strøm det var snakk om, i mitt forvirrede sinn oppfattet jeg at man skulle tømme batteriet for væske  :o
LOL ;D ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA