Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min lange vei mot elbil

Startet av Ekstralys.no, onsdag 02. november 2016, klokken 08:23

« forrige - neste »

Ekstralys.no

Sitat fra: FroBe på fredag 16. september 2016, klokken 22:10
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 11:48
Regner med at disse er (E) merket?

Hvis de er E-merket så er det forfalskning...

Tror ikke det er noen ECE-kategorier for LED-pærer. E-merking finnes kun for vanlige glødepærer, halogen (Hx) og xenon (Dxy).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automotive_light_bulb_types

LED-lys som er E-merket har fastmonterte LED, der er det kun lykten som er E-merket siden det ikke er noe pære som kan byttes ut.

Hvis lyset ikke plager andre så er det neppe noen som stopper for å kontrollere pærene, men blender man noen ber man om å bli stoppet og kontrollert. Ser at noen glupinger som monterer kaldhvite LED i skiltlysene som lyser så godt at de nesten kunne brukt det som ryggelys, de lyser opp bakken bak bilen.

Hei,

Disse pærene fra oss er nok ikke e-merket da det er slik du sier, det finnes idag ingen konkret e-merking for slike LED produkter. Forøvrig så kommer nok dette om rimelig kort tid.

nr1rayner

Sitat fra: Ekstralys.no på mandag 19. september 2016, klokken 10:32
Disse henter strøm fra bilens 12v batteri

Når det gjelder styrken fra disse pærene så er fordelen at man får et brukende lys på dag og kveldstid,

Forøvrig så har vi et mangfold av Leaf kunder som har valgt og gå for en annen godkjent løsning ved å montere godkjente LED fjernlys i stedet.

12v lades av driftsbatteriet, så ethvert strømtrekk fra 12v under kjøring er et indirekte forbruk fra driftsbatteriet. Men ja, 4w er ikke nevneverdig mye.

NEI! P13W skal IKKE brukes på kveldstid. Da er ingen baklys tent.
Det skal forøvrig ikke kombinasjonen park+grøftlys (H8) heller. Men ja, det kan være en fordel å ha grøftlys (H8) som lyser bra, dog, hvis man bruker de riktig og IKKE sammen nærlys. Kombinasjon nærlys og sterke grøftlys betyr blending.

Jeg valgte den (nesten...) lovlige SR2-10 hypercombo, og kan skrive under på at LED-barer virkelig fungerer  :D
Men vil tro det er flere som ikke er villig til å legge i 4-5+tusen og er på jakt etter xenon-sett eller LED-kit til de originale lampene.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA