Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Min lange vei mot elbil

Startet av Ekstralys.no, onsdag 02. november 2016, klokken 08:23

« forrige - neste »

Ekstralys.no

Heisann godtfolk!

Mitt navn er Joachim, og jeg jobber som produktansvarlig hos Ekstralys.no.
Vi i Ekstralys har nylig fått inn et helt nytt LED produkt som er spesialdesignet for bruk som grøftelys eller dagskjørelys. Etter stor forespørsel fra El-bil entusiastene på Elbilforum, så har vi også spesiallaget en egen pære for Nissan Leaf sine dagskjørelys pærer. Dette er pærene som brukes på dagtid når nærlyset ikke er i bruk. Så i den sammenheng så trenger vi en Leaf-eier som har disse lyktene for å teste pærene for oss og gi oss en tilbakemelding på dem. Pærene blir sendt gratis imot konstruktiv tilbakemelding og bilder av produktet montert på bilen.

For å gjøre dette mest rettferdig for alle som ønsker dette, så velger vi ikke "førstemann til mølla", men heller den som har mulighet til å bruke litt tid til å teste pærene i både dagslys og kveldslys, samt. ta noen bilder og komme tilbake med konstruktiv tilbakemelding.

Om du er interessert i dette så hadde vi satt pris om du sendte oss en mail på: Joachim@ekstralys.no

Under kan dere se bilde av disse nye pærer.
Ha en fortsatt riktig så flott dag videre, hilsen en Leaf-eier som er litt for glad i lys.


TorC

Er disse til US-leaf eller Euro-Leaf?

Kjørelys på Euro-Leaf i "grøftelys"lampene ser jo helt annerledes ut gjør de ikke?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

nr1rayner

Euro-Leaf har P13W som kjørelys og H8 (? ) som tåkelys.
Er det ikke samme på US da?

Kunne vært greit med litt mer spesifikasjoner, sokkeltype, watt, pris hvis den selges eller forventet pris hvis den skal selges..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Lynet

Hvis dette er H8 pære så er det en mulighet å sette pæren i tåkelyset og koble om DRL til tåkelyset. Selve tåkelysene er jo egentlig ubrukbar som tåkelys!
Men det er dårlig med respons fra ekstralys.no, sendte epost i går, men ikke fått noe svar!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

TorC

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 15. september 2016, klokken 15:42
Euro-Leaf har P13W som kjørelys og H8 (? ) som tåkelys.
Er det ikke samme på US da?

Kunne vært greit med litt mer spesifikasjoner, sokkeltype, watt, pris hvis den selges eller forventet pris hvis den skal selges..

Ikke det samme på gammel US-LEAF iallefall. Min mener jeg har H11 pærer. Og sånn for sikkerhets skyld er kontakten "twistet" så + og - er omvendt av hva som er vanlig og dermed fungerer ikke vanlige LED pærer uten å bytte om i kontakten. (Ikke noen stor jobb å gjøre forøvrig. For å enklere komme til kjøpte jeg noen skjøteledninger og "twistet" dem, og la inn et kjørelysrelee som tenner lampene når bilen er på uten å måtte vri på bryteren.)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ekstralys.no

Sitat fra: TorC på torsdag 15. september 2016, klokken 10:32
Er disse til US-leaf eller Euro-Leaf?

Kjørelys på Euro-Leaf i "grøftelys"lampene ser jo helt annerledes ut gjør de ikke?

Heisann!
EU og US leaf skal i hovedsak ha samme pærene i grøftelysene, det er fra vår erfaring kun nærlys og fjernlys-pærene i halogen format som varierer. Merk at grunnet begrenset data fra US produserte Leaf så har vi ikke dette 100%  klarert.

Ekstralys.no

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 15. september 2016, klokken 15:42
Euro-Leaf har P13W som kjørelys og H8 (? ) som tåkelys.
Er det ikke samme på US da?

Kunne vært greit med litt mer spesifikasjoner, sokkeltype, watt, pris hvis den selges eller forventet pris hvis den skal selges..

Heisann!
Produktet i seg selv er allerede publisert, men P13W varianten er ille tilføyd enda.
Produktet vil ha følgende spesifikasjoner:
Sokkeltype: H1, H3, H4, HB4, H7, H8, H11, H16 og P13W (om testingen blir godkjent).
Strømforbruk: Hver pære har et totalforbruk på 25w, detter er uavhengig av sokkeltypen.
Pris: Pærene vil ha en pris av 1399kr inklusiv mva. Dette vil være for et komplett sett med to pærer og 2 års garanti.

Om det er ønskelig kan du lese mer om selve produktet her: http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-led-kit

Ekstralys.no

#8
Sitat fra: Lynet på torsdag 15. september 2016, klokken 18:29
Hvis dette er H8 pære så er det en mulighet å sette pæren i tåkelyset og koble om DRL til tåkelyset. Selve tåkelysene er jo egentlig ubrukbar som tåkelys!
Men det er dårlig med respons fra ekstralys.no, sendte epost i går, men ikke fått noe svar!

Heisann!
Det er beklagelig at du ikke har fått noen respons enda, vi gjorde en konvertering av epostsystemet vårt i går som gjorde at noen eposter ble forsinket én dag lengre enn normalt. Vår policy er at alle henvendelser til oss skal svares i løpet av arbeidsdagen, uavhengig av hva det måtte gjelde.

Pæresettet som vi nå ha for testing i P13W variant kommer også i en H8 variant, så det er også mulig å bruke et lignende sett i disse grøftelysene. Dette settet kan du se her: http://www.ekstralys.no/products/lumen-prosystem-led-kit

Ekstralys.no

Sitat fra: TorC på fredag 16. september 2016, klokken 11:03
Sitat fra: nr1rayner på torsdag 15. september 2016, klokken 15:42
Euro-Leaf har P13W som kjørelys og H8 (? ) som tåkelys.
Er det ikke samme på US da?

Kunne vært greit med litt mer spesifikasjoner, sokkeltype, watt, pris hvis den selges eller forventet pris hvis den skal selges..

Ikke det samme på gammel US-LEAF iallefall. Min mener jeg har H11 pærer. Og sånn for sikkerhets skyld er kontakten "twistet" så + og - er omvendt av hva som er vanlig og dermed fungerer ikke vanlige LED pærer uten å bytte om i kontakten. (Ikke noen stor jobb å gjøre forøvrig. For å enklere komme til kjøpte jeg noen skjøteledninger og "twistet" dem, og la inn et kjørelysrelee som tenner lampene når bilen er på uten å måtte vri på bryteren.)

Heisann!
H11 og H8 har faktisk identisk pæresokkel, grunnen til hvorfor de har forskjellige navn er kun for å differensiere de da de har forskjellige wattstyrker i halogenformat. LED derimot har samme wattstyrken/forbruket, som betyr at H11 og H8 LED produktet fint kan brukes om hverandre uten noen problemer. Vi har dog ikke opplevd at H11 kontakt på US produserte biler har reversert polariteten, mulig dette er noe US Leaf har alene men det er ikke et vanlig problem.

Lynet

#10
25W LED vil vel gi alt for sterkt lys i DRL.
Nærlysene som lyser kjempebra er så vidt jeg husker 18W.
Kan være at disse pærene kan være bedre egnet i fjernlyset.
Men sender du pærer så skal det testes, måles og dokumenteres.
Har ikke fått noen epost fra dere enda......
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ekstralys.no

Sitat fra: Lynet på fredag 16. september 2016, klokken 16:39
25W LED vil vel gi alt for sterkt lys i DRL.
Nærlysene som lyser kjempebra er ikke så vidt jeg husker 18W.9
Kan være at disse pærene kan være bedre egnet i fjernlyset.
Men sender du pærer så skal det testes, måles og dokumenteres.
Har ikke fått noen epost fra dere enda......

Heisann,

Strømforbruket på dette settet er 25w fordi at det er en liten motstand som er koblet i pæren, denne motstanden er hovedsakelig kun for biler med såkalte pære-sjekk systemer. Vi regner med at vi redesigner pæren uten motstand så fort vi får klarsignal at pærene fungerer slik de skal på bilen, og at passformen er slik vi ønsker den. Uten motstand vil pærene falle ned mot et strømforbruk rundt 15w som kun er fra LED diodene.

Jeg kan forøvrig nevne at vi allerede har testet disse pærene i lengre tid på andre biler i pæretypene H7, H8, H11 og HB4. Dette har vi gjort for å se den generelle kvaliteten, lysstyrken, feilmeldings-problematikk. Pærene er testet i fjernlys, grøftelys og kjørelys, og så langt kan vi konstantere at pærene fungerer perfekt i både grøftelysene og kjørelysene på alle bilene det ble testet på. Fjernlys og nærlys derimot trengs langt mer testing grunnet potensialet for strølys, noe som både er farlig for andre bilister grunnet blending, men også lite effektivt. Dette er noe vil kommer tilbake til i senere tid når testingen rundt detter blir konkludert.

Når det gjelder Eposten, så tokk jeg just en gjennomgang av epostene i vårt system. Alle mottatte eposter hos oss skal være besvart.

nr1rayner

15/25w og 3.000 lumen, som kjørelys?
Da kan jeg gi min tilbakemelding gratis, nå, uten at dere sender pærene i posten  ;)

Alt for sterkt lys, alt for høyt strømforbruk og for høy pris til å være erstatning for kjørelys (P13W).
Har nå hatt noen grisebillige ebay-LED som gjør jobben helt greit. De trenger modifisering for å passe inn i lykta, og lyser strengt tatt alt for dårlig.
Men, de er billig, bruker svært lite strøm (sikkert 1-2w eller deromkring) og, correct me if I'm wrong, sikkert like (u)lovlig som deres pære?

Tipper de originale pærene utgir noe sånt som 3-500 lumen, så en mellomting mellom mine ebay og de dere har nå (både på pris og lm) ville stilt seg helt annerledes.

Som grøftlys (H8) gjelder egentlig det samme. Har noen ebay-LED der også jeg, som igjen lyser alt for dårlig.
Men den pæren dere tilbyr blir mest sannsynlig for sterk, men ikke minst for dyr etter min smak. Nå skal det jo sies at jeg sjelden bruker grøftlys (H8), men skulle jeg ønsket bedre og hvitere lys finnes det H11-pærer i forskjellige utføringer. Dere har vel selv noen med blått belegg til ca 200,-..

MEN, som fjernlys blir det noe helt annet!
Leaf med H9 har et elendig fjernlys originalt, og det finnes ingen pærer av Osram Nightbreaker e.l., da må man over på H11, og derfor ned 10w i effekt..
Fungerer disse som fjernlys-pærer er nok langt flere interesserte, spesielt hvis de er lovlige..
Prisen på de som fjernlys-pærer har jeg ingenting imot  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

FroBe

#13
Sitat fra: Rav4_EV på fredag 16. september 2016, klokken 11:48
Regner med at disse er (E) merket?

Hvis de er E-merket så er det forfalskning...

Tror ikke det er noen ECE-kategorier for LED-pærer. E-merking finnes kun for vanlige glødepærer, halogen (Hx) og xenon (Dxy).
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_automotive_light_bulb_types

LED-lys som er E-merket har fastmonterte LED, der er det kun lykten som er E-merket siden det ikke er noe pære som kan byttes ut.

Hvis lyset ikke plager andre så er det neppe noen som stopper for å kontrollere pærene, men blender man noen ber man om å bli stoppet og kontrollert. Ser at noen glupinger som monterer kaldhvite LED i skiltlysene som lyser så godt at de nesten kunne brukt det som ryggelys, de lyser opp bakken bak bilen.
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

Ekstralys.no

#14
Sitat fra: nr1rayner på fredag 16. september 2016, klokken 21:16
15/25w og 3.000 lumen, som kjørelys?
Da kan jeg gi min tilbakemelding gratis, nå, uten at dere sender pærene i posten  ;)

Alt for sterkt lys, alt for høyt strømforbruk og for høy pris til å være erstatning for kjørelys (P13W).
Har nå hatt noen grisebillige ebay-LED som gjør jobben helt greit. De trenger modifisering for å passe inn i lykta, og lyser strengt tatt alt for dårlig.
Men, de er billig, bruker svært lite strøm (sikkert 1-2w eller deromkring) og, correct me if I'm wrong, sikkert like (u)lovlig som deres pære?

Tipper de originale pærene utgir noe sånt som 3-500 lumen, så en mellomting mellom mine ebay og de dere har nå (både på pris og lm) ville stilt seg helt annerledes.

Som grøftlys (H8) gjelder egentlig det samme. Har noen ebay-LED der også jeg, som igjen lyser alt for dårlig.
Men den pæren dere tilbyr blir mest sannsynlig for sterk, men ikke minst for dyr etter min smak. Nå skal det jo sies at jeg sjelden bruker grøftlys (H8), men skulle jeg ønsket bedre og hvitere lys finnes det H11-pærer i forskjellige utføringer. Dere har vel selv noen med blått belegg til ca 200,-..

MEN, som fjernlys blir det noe helt annet!
Leaf med H9 har et elendig fjernlys originalt, og det finnes ingen pærer av Osram Nightbreaker e.l., da må man over på H11, og derfor ned 10w i effekt..
Fungerer disse som fjernlys-pærer er nok langt flere interesserte, spesielt hvis de er lovlige..
Prisen på de som fjernlys-pærer har jeg ingenting imot  ;)

Heisann og takk for tilbakemeldingen!

Slike pærer vil være litt smak og behag for en og hver enkelt, men strømforbruket på pærene skal ikke være noe å henge seg opp i da det ikke vil påvirke kjørelengden. Disse henter strøm fra bilens 12v batteri, sammen med at det kun vil utgjøre en totalforskjell på 4w økt forbruk. Når man legger ved betraktningen at bilens store batteri er på minst 24kWh, so er 4w en dråpe i havet til sammenligning.

Når det gjelder styrken fra disse pærene så er fordelen at man får et brukende lys på dag og kveldstid, fremfor kun en "pynte-belysning" på dagtid. Det er også viktig at pærene er kraftige nok til at de syntes på dagtid, ellers kan det skape farlige situasjoner i trafikken på dagtid. Pærene vil heller ikke bli for kraftige da lyset blir prosjektert ut av lampen, fremfor å "fylle" lampen og skape intenst strølys. Dette har vi testet godt og lenge for å være sikker på at lyset verken blir for kraftig eller for svakt, det blir faktisk helt perfekt!

Som fjernlys så har vi ikke testet pærene nok til å kunne anbefale disse til denne bruken enda, men så langt så virker det lovende! Dette kommer vi tilbake til i senere tid :)
Forøvrig så har vi et mangfold av Leaf kunder som har valgt og gå for en annen godkjent løsning ved å montere godkjente LED fjernlys i stedet. Her får man en fantastisk oppgradering uten like uten behov for å endre noen av bilens pærer. Siden LED ekstralys også er langt merk kompakt så kan man enkelt felle disse inn i/bak griller og lignende for å få en langt penere montering.
Om det er ønskelig å ta en titt på disse lampene vi har å tilby, så anbefaler jeg å ta en titt på disse lampene her: http://www.ekstralys.no/search_result?search_in_description=1&keywords=%23emerket

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA