Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kanskje en elektrisk versjon av denne?

Startet av Ludwig, fredag 12. november 2010, klokken 00:44

« forrige - neste »

Ludwig

Det er en ting jeg ikke forstår med den der vannpumpa. Når batteriene lades og når bilen kjøres kjøler vannet batteriene. Stemmer det?
Men hvorfor slår pumpa seg på når bilen bare står i ro og hverken brukes eller lades? Så går den en stund for å så slå seg av igjen?
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

Elmo

Tror du har svaret her på elbilwiki  Pumpa til batterikjølekretsen starter umotivert

Bytte av 12v batteri løste iallefall det symptomet for meg. Og hvis det er det som er årsaken bør du bytte snarest mulig. Dårlig 12v batteri kan knekke DC/DC omformeren og den er IKKE billig.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

elektrolux

Sitat fra: Ludwig på søndag 24. oktober 2010, klokken 13:57
Det er en ting jeg ikke forstår med den der vannpumpa. Når batteriene lades og når bilen kjøres kjøler vannet batteriene. Stemmer det?

Vannet er nok mer en temperaturutjevner, enn ren kjøling. På Think varmer vannet batteriene mer enn de kjøler dem. Varmen kommer fra motor og styring. Bruker selv dette fenomenet for å varme batteriene før vannservice.

På PSA er det motsatt, og selv en kort tur kjøler batteriene til ganske så kjølige temperaturer. Kan derfor være lurt i disse dager å dekke til hele eller deler av radiatoren på PSA biler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ludwig

takk for svar. skal sjekke batteriet....
Nesøya, think 2001 USA, Leaf

El rayo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. oktober 2010, klokken 16:32
På Think varmer vannet batteriene mer enn de kjøler dem.
Dette har jeg aldri hørt før. Hvor har du det fra? Ser man på kjølekretsen går vannet fra radiatoren (kaldest) til batteriet og motoren er det siste vannet kjøler før det går inn på radiatoren igjen.

Logging med nikometer viser at ved lading blir batteriet kaldere (endotermisk) i den første tre-fjerdedelen av ladingen, så begynner batteritemperaturen å stige like før laderen går over i fase 2 (5A). Ved kjøring ser det ut til at batteritemperaturen stiger bratt når man bruker de siste 10 prosentene på energimeteret.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på søndag 31. oktober 2010, klokken 15:41
Sitat fra: elektrolux på søndag 24. oktober 2010, klokken 16:32
På Think varmer vannet batteriene mer enn de kjøler dem.
Dette har jeg aldri hørt før. Hvor har du det fra?

Brukte fenomenet senest i kveld for å varme opp batterier fra 11C til 19C og begrenset dermed overlading før vannfylling til 23 Ahr.

Det observeres lett om du bruker Robometer/Nicometer/FR2000
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Vi drar nytte nå av å sperre radiator med sitte underlag. Å bevare litt varme i batteripakken kan hjelpe ladeforeløpet og sørge for at batteripakken får tilstrekkelig overlading. Jeg selv opplevde ubalanse forrige vinter som måtte rettes opp med ekstra vedlikeholdslading i mellom. PakTrakr er best til overvåking av lading. Ektra lading avbrytes nå alle blokker viser synkende spenning.

Vi kan i alle fall fullføre vedlikeholslading uten å risikere ladestopp ved overtemperatur i batteripakken (40 grader) i disse kjøligere dager-
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA