Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Knekt hjulbolt - dyrt og vanskeleg?

Startet av PingPing, tirsdag 01. november 2016, klokken 19:43

« forrige - neste »

PingPing

Hei.  Var veldig uheldig i går og kjørte på elg. Den kom hoppende ovenfra og ned i vegbanen umiddelbart foran bilen, og det var også mørkt, så jeg hadde egentlig ikke mulighet til å unngå den.  Det som slår meg som litt underlig er at airbagene ikke løste ut. Traff den med fronten først hvorpå den kom på panser og frontrute etterpå. Hardt sammenstøt, og fronten på bilen er trykt bakover så den har gått opp i sømmene både på skjermer og vindusstolper. Panser og frontrute er også ramponert. Blir kanskje kassert bil, men airbagene løste altså ikke ut    :-[.
En annen liten ting. Hvis en har krav på Leiebil/lånebil i kaskoforsikringen (har ikke undersøkt dette enda). Har en da krav på elbil ?. Hvis det blir en fossilbil vil en jo få ekstra utgifter til drivstoff.

BE

Airbagene skal ikke utløses uten at stoppen er "kraftig nok", så det at de ikke ble utløst i ditt tilfelle betyr ikke nødvendigvis at de er defekt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

PingPing

Registreres det kraftig stopp, altså reduksjon i fart.   Eller deformasjon av bil,  for den ble jo kraftig deformert foran.

kakraemer

Du er jo like hel så da tok jo bilen en riktig vurdering - airbagene trengtes ikke.
Det er vesentlig forskjell på dunke en 500kg elg i siden (som da er stillestående ift din bil) og treffe et en møtende 1500kg bil i f.eks. bare 30 km/t.
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Burger

Tror du skal være glad for at airbagen ikke blåste seg opp. Det er mye skader forbundet med airbag, bare søk etter airbag injury. Når den blåser (eksploderer er vel mer korrekt) så er det for å forhindre værre skader.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

BobbyBrown

Jeg var i kollisjon en gang der airbag løste ut. Hun som satt i passasjersetet fikk brannsår i ansiktet( jeg var ikke borti airbagen med hodet heldigvis), og jeg fikk det i handa da jeg tok ut bilnøkkelen ettepå. Med andre ord: de er jævlig varme! Er jo en eksplosjon som skjer når de løser ut så kanskje ikke så rart. Jeg kjørte heldigvis ikke fort (ca 30) men for utfor veien og fikk en stein i forstillingen. Ble fortalt at set står små "pinner" under bilen som registrerer kollisjon og løser ut airbagen så om det ikke var dirkete skader i understellet løser de kanskje ikke ut?

Einar_S

Sensoren sitter vanligvis i gulvet under forsetet. Dette fordi den ikke skal løse ut med mindre retardasjonen på sikkerhetssonen er over en grenseverdi. Du er jo festet til sikkerhetssonen (forutsatt at du bruker beltet).

Hadde det vært pinner under som trigger den så ville den gått av om du treffer en stein, fartsdump e.l. med hjul eller forstilling. Den skal ideellt løse ut når et uhell med høy energi er et faktum. Den trenger kraftig retardasjon over en viss tid (brøkdeler av sekund) som indikerer at bilens støtabsorberende sone er i kollaps. Og med varierende følsomhet avhengig av retningen. Videoen som viser en gammel dame som får ballongene i en Mercedes til å gå av ved å daske veska i støtfangeren er bare vås. Selv første generasjon airbags var ikke så følsomme.

Om den løste ut før det ville den jo kunne forårsake et uhell! Om du kjører på en stein og så FooFF! får du en airbag i fleisen så mister du nok kontrollen og får ikke laget noen bremsespor i veien men et annet sted.

2020 Jaguar I-Pace HSE.
1963 Alfa Romeo Spider, 1986 Maserati Spyder, 1988 Volvo Bertone.

Mr Pioneer50

Elg påkjørsel skal normalt ikke utløse en kollisjonspute. Kjører du bilen rett inn i en vegg som ikke fjærer må du ha en hastighet over 16-24 km/t for at den skal løse ut.

Sensoren som utløser kollisjonsputa sitter på gulvet i nyere biler, mens eldre kunne ha de i rattet eller foran i motorrommet.

Når det gjelder kollisjonspute systemet som brukes i bil (SRS = supplemental restraint system) er det viktig å være klar over at det er et supplement til det viktigste passive sikkerhetssystemet i bilen, nemlig sikkerhetsbelte.
2016 Leaf Nordic 30 kW

Lynet

Krasjsensoren foran sitter rett under ladeportene.
For sidekollisjon er det en nederst på B-stolpen og en i frontdøren.
I tillegg er det følere i selve styreenheten som sitter midt i bilen rett bak girvelgeren.
Dette gjelder for 2010 USA-modell så det er mulig det ikke er likt på EU-modell.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Mr Pioneer50

#9
Ser faktisk ut som de gjør det på nye europeiske Leaf også, item 15 er crash zone sensor.
Også sitter det såkalt satellitt sensor i døra for side air-bag, item 6
2016 Leaf Nordic 30 kW

PingPing

Godt å høre at det sannsynligvis er riktig at airbagene ikke skulle løse ut.  Airbager har nemlig sannsynligvis reddet livet mitt for 20 år siden da jeg frontkolliderte med en lastebil.
Hvis bilen blir kondemnert. Kan jeg da forvente å få en helt ny en tro. Den jeg hadde fikk jeg i april, og den hadde nå gått 13000.  I mine øyne er den jo ny, men det kan hende at forsikringsselskapet ikke mener det samme.  Hva er praksis i slike saker tro ?

kristmara

Sitat fra: PingPing på onsdag 14. september 2016, klokken 08:24
En annen liten ting. Hvis en har krav på Leiebil/lånebil i kaskoforsikringen (har ikke undersøkt dette enda). Har en da krav på elbil ?. Hvis det blir en fossilbil vil en jo få ekstra utgifter til drivstoff.

Da forsikringen til en annen bil skulle betale for leiebil til oss, hadde vi ikke krav på elbil. Jeg tørrpratet litt med et par satte mannfolk på Herz, og de kunne ikke se for seg at det ville bli etterspørsel etter elbil med det første, så hvis de har noe å si (tror han ene var sjef eller noe), tror jeg ikke de får inn elbiler i stallen på et par tiår enda. Vi hadde heldigvis en elbil til og lånte en så liten og billig bensinbil som mulig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA