Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hifi eller ikke?

Startet av random4k, tirsdag 01. november 2016, klokken 12:47

« forrige - neste »

random4k

Hei

Ser nå at det er kampanje på trillingene med omtrent lik pris.

Jeg spør derfor, basert på egne synspunkter og fakta. Hva vil dere si er tryggest å kjøpe om man tenker på et langsiktig perspektiv?

Mine turer er forbehold i Trondheim Sentrum, og ikke noe langturer. Dvs aldri mer enn 5 mil pr dag.

TRM

Citroen C-Zero til 154 900,-? Kosta ikke disse 129 000,- en stund?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

shufu

Ja det har vært mye billigere før. Lavest for C zero var ca. 130-140K tror jeg (om jeg husker riktig)
Akkurat nå trillingene har nesten samme pris, litt som de har en avtale...
Litt trist å se at disse biler har fått nesten ingen utvikling (si ifra om jeg tar feil) etter så mange år på markedet...
2016 S70(/75)D Hvit
2014 VW e-up

Elmo

Sitat fra: shufu på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:06
Ja det har vært mye billigere før. Lavest for C zero var ca. 130-140K tror jeg (om jeg husker riktig)
TAKK.  Jeg mente også at jeg nylig har sett ny cZero til 139.900,- inkl vinterdekk, men jeg googlet og fant ikke noe så da sto jeg over å "påstå" det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Vollis47

Vi kjøpte iOn i august i fjor. Da var prisen 139 000
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

TRM

Sitat fra: shufu på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:06
Ja det har vært mye billigere før. Lavest for C zero var ca. 130-140K tror jeg (om jeg husker riktig)
Akkurat nå trillingene har nesten samme pris, litt som de har en avtale...
Litt trist å se at disse biler har fått nesten ingen utvikling (si ifra om jeg tar feil) etter så mange år på markedet...
Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

Mippen

#6
Sitat fra: TRM på tirsdag 13. september 2016, klokken 22:17
Sitat fra: shufu på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:06
Ja det har vært mye billigere før. Lavest for C zero var ca. 130-140K tror jeg (om jeg husker riktig)
Akkurat nå trillingene har nesten samme pris, litt som de har en avtale...
Litt trist å se at disse biler har fått nesten ingen utvikling (si ifra om jeg tar feil) etter så mange år på markedet...
Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...

Litt enig. Har selv fulgt litt med på gøy for å se an bruktbil piser på elbiler. Før sommeren så jeg biler ned i 65.000 kroner, men nå virker det som bruktbil prisene har gått opp igjen. Kan virke som at nybil prisene har trekt opp bruktbil prisene litt. Når det er sagt er det ikke sikkert at en brukt trilling går for like mye som den ligger ute for på finn.

Leaf syns jeg også enkelte skal ha litt mye for. Det er vel ikke noen som har kommet under 100 tusen ennå selv om de kanskje har gått langt og er importert.

De elbilene som jeg syns er alt for dyr i forhold til hva man får er gamle Think og Buddy. Hvem gidder å betaler like mye som for en Trilling?
Fremtiden er elektrisk.

ProsjektX

Og siden de går ut av produksjon i år, så bør også det bidra til at bruktmarkedet dipper litt på disse
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

handyman72


[/quote]Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...
[/quote]

Er det ikke litt selvmotsigende å si det er galskap å kjøpe ny pga verdifall, og samtidig henvise til at de holder seg godt i pris i bruktmarkedet? ;)

Har en I-Miev selv og det er en fantastisk bil til sitt bruk. Man kan kanskje tenke at nå kommer det nye biler med lengre rekkevidde og at trillingene seiler akterut.
Det er faktisk sånn at mange vurderer el-bil men har ikke lyst eller mulighet til å betale 3-,4-,500 000,- for en bil.
I sitt prissegment har ikke trillingene noen konkurrenter og er et utmerket alternativ spesielt for førstegangskjøpere som vegrer seg for å investere i el-bil markedet. Lav inngangsbillett og derved mindre risiko for tap av store penger. Kjøper du en bil til 500 000,- og har 50% verditap på 5 år så har du tapt 250 000,-. Kjøper du en bil til 150 000,- og har verditap på 50% på 5 år så har du tapt 75 000,-. Prosentvis samme verditap, men i kroner og øre er det 175 000,- i større tap. Dette er svært mye penger for veldig mange.
Vi må huske at klasseskillet i Norge blir bare større og større. Det kommer til å bli ennå tydeligere fremover når vi ser effekten av de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og kan være med på den økonomiske festen det er i dag. Med krav til egenkapital og sikkerhet samtidig som prisene på boliger bare stiger, vil denne gruppen som holdes utenfor bare vokse i tiden fremover. Skulle gjerne dratt dette lenger, men det er jo tross alt et forum for el-biler ;)
Er helt enig at bruktprisene på trillinger kan oppleves som høy. Men det er nå sånn at det ikke er selger som avgjør hva prisen blir, det er det markedet er villig til å betale som avgjør salgsprisen.
Hvis vi skal nå klimamålene og øke andelen av el-biler må vi få med alle og ikke bare den finansielle eliten. Med tanke på gruppen som nevnt over som ikke er like kjøpesterke bare øker, tror jeg trillingene vil ha sitt marked en god stund til fremover.
Nå er det sånn at om det enten er Jørgen hattemaker eller kong Salomo som skal kjøpe el-bil, så er motivet som oftest å spare penger på bilbruken fremfor hensynet til miljø. For mange sikkert begge deler.
Om vi fortsatt skal ha en positiv utvikling i salget av el-biler, er vi helt avhengig av at de økonomiske fordelene beholdes. Dette er jo helt opp til myndighetene, og dessverre vil vi nok oppleve at hensynet til økonomi vil trumfe hensynet til miljø :-\

Om bruksmønsteret passer til 12-13 mil pr dag om sommeren og 6-7 mil om vinteren er det ikke tvil....kjøp en trilling! :D

TRM

Sitat fra: handyman72 på onsdag 14. september 2016, klokken 10:22

Vil påstå at det utifra forventet verdifall på slike er GALSKAP å kjøpe en ny slik i dag...

Jeg er selv i markedet etter en brukt trilling, men synes de ligger alt for høyt i pris. 5-6 år gamle biler ligger ute for 80-90000,-, og når man for litt siden fikk en kliss ny for 130 000,- med fulle garantier - da sitter det langt inne å betale 40000,- mindre for en godt brukt bil der du garanti og reklamasjonsmessig er "on your own"...
[/quote]

Er det ikke litt selvmotsigende å si det er galskap å kjøpe ny pga verdifall, og samtidig henvise til at de holder seg godt i pris i bruktmarkedet? ;)
[/quote]Ikke hvis man samtidig ser på hvilke modeller som er rett rundt hjørnet, til svært folkelige priser. Når 30 mils rekkevidde blir den nye standarden på rimelige elbiler vil det mest sannsynlig legge press på trillingene, Leafer, e-Golfer, og alle andre elbiler med kort rekkevidde.

- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

sylwester

Det var uheldig å kjøpe en trilling rett før Nissan kom å lagde konkurranse, men etter det gikk jo prisene ned. Skulle jeg kjøpt en brukt trilling ville jeg valgt en med ett år igjen på garantien hvis daglig bruk ikke er mer enn 5mil, slik at jeg har mye å gå på, men jeg er enig i at en nyere trilling er mer attraktivt.

Jeg kjøpte jo en Leaf istedenfor en trilling nettopp fordi jeg tenkte at en nyere trilling var bedre og da ble plutselig gapet mellom et par år gammel trilling og en Leaf, som tross alt har noe lengre rekkevidde, kort.

På bruktmarkedet virker det som at prisene settes etter hva nybilprisen var og ikke i forhold til hva man får en liknende bil for i dag. Dvs. en prisnedgang på trillingene til 130' vil ta litt tid før påvirker utsalgsprisene på finn. Vet ikke hvorfor, men kan hende noen ikke sjekker priser og blir lurt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

arthur

Er det ikke fortsatt litt forskjell på trillingene? Mener å huske at vi betalte 139.000 (samt litt rabatt på toppen) for en Miev i juli for to år siden, men i forhold til sine søstre har den litt større batteri, oppvarming av kupe med fjernkontroll når koblet til nettet samt bedre lys.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

sylwester

Sitat fra: arthur på onsdag 14. september 2016, klokken 18:04
Er det ikke fortsatt litt forskjell på trillingene? Mener å huske at vi betalte 139.000 (samt litt rabatt på toppen) for en Miev i juli for to år siden, men i forhold til sine søstre har den litt større batteri, oppvarming av kupe med fjernkontroll når koblet til nettet samt bedre lys.

Ikke større batteri, men de har forskjellig utstyrsnivå hvor i-Miev har fjernkontroll for oppvarming/avkjøling hvis bilen er koblet til strøm og ekstra/mindre regen på ekstra steg på giret. På i-on o c-zero er garantien bedre. Det er også forskjell på forskjellig mellom årsmodeller og. Står mer i Forskjellen mellom i-Miev, C-Zero og iOn
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

espenri

Jo, det er vel bedre batteri, i at det er større kapasitet på det? 88 celler på iMiev vs 80 celler på de andre?

AmocoCadiz

Sitat fra: handyman72 på onsdag 14. september 2016, klokken 10:22


Har en I-Miev selv og det er en fantastisk bil til sitt bruk. Man kan kanskje tenke at nå kommer det nye biler med lengre rekkevidde og at trillingene seiler akterut.
Det er faktisk sånn at mange vurderer el-bil men har ikke lyst eller mulighet til å betale 3-,4-,500 000,- for en bil.
I sitt prissegment har ikke trillingene noen konkurrenter og er et utmerket alternativ spesielt for førstegangskjøpere som vegrer seg for å investere i el-bil markedet. Lav inngangsbillett og derved mindre risiko for tap av store penger. Kjøper du en bil til 500 000,- og har 50% verditap på 5 år så har du tapt 250 000,-. Kjøper du en bil til 150 000,- og har verditap på 50% på 5 år så har du tapt 75 000,-. Prosentvis samme verditap, men i kroner og øre er det 175 000,- i større tap. Dette er svært mye penger for veldig mange.
Vi må huske at klasseskillet i Norge blir bare større og større. Det kommer til å bli ennå tydeligere fremover når vi ser effekten av de som ikke kommer seg inn på boligmarkedet og kan være med på den økonomiske festen det er i dag. Med krav til egenkapital og sikkerhet samtidig som prisene på boliger bare stiger, vil denne gruppen som holdes utenfor bare vokse i tiden fremover. Skulle gjerne dratt dette lenger, men det er jo tross alt et forum for el-biler ;)
Er helt enig at bruktprisene på trillinger kan oppleves som høy. Men det er nå sånn at det ikke er selger som avgjør hva prisen blir, det er det markedet er villig til å betale som avgjør salgsprisen.
Hvis vi skal nå klimamålene og øke andelen av el-biler må vi få med alle og ikke bare den finansielle eliten. Med tanke på gruppen som nevnt over som ikke er like kjøpesterke bare øker, tror jeg trillingene vil ha sitt marked en god stund til fremover.
Nå er det sånn at om det enten er Jørgen hattemaker eller kong Salomo som skal kjøpe el-bil, så er motivet som oftest å spare penger på bilbruken fremfor hensynet til miljø. For mange sikkert begge deler.
Om vi fortsatt skal ha en positiv utvikling i salget av el-biler, er vi helt avhengig av at de økonomiske fordelene beholdes. Dette er jo helt opp til myndighetene, og dessverre vil vi nok oppleve at hensynet til økonomi vil trumfe hensynet til miljø :-\

Om bruksmønsteret passer til 12-13 mil pr dag om sommeren og 6-7 mil om vinteren er det ikke tvil....kjøp en trilling! :D
Er et godt poeng her fra Handyman72 at for en stor kundegruppe som av forskjellige årsaker har mindre økonomiske muligheter, vil trillingen være enerådende i prisklassen under 80-90000kr i lang tid. At trillingene har vist seg å ha god brukskvalitet med lite feil vil også gjøre bruktprisen er stabil.
Det kommer riktignok ny Gen elbiler med rundt 60kWh batterier, men med ønsket utstyrsnivå er det snakk om 350000kr pluss, langt over en overkommelig pris for mange.

Så for svært mange vil trilling være inngangsbilett til elbil flere år fremover, og det vil dempe et stort fall i bruktbilprisen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA