Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har forsøkt å få svar fra Renault i én måned uten å lykkes

Startet av Øyst1, tirsdag 01. november 2016, klokken 12:05

« forrige - neste »

Øyst1

Kan være det bare er meg, men synes Leafen er umulig når det kommer til kontroll av dugg.
Står klimaanlegget på, så dugger det. Selv når jeg overstyrer og kjører luften på frontruten dugger det.
Står det av, og jeg bare bruker viften så dugger det.
Eneste måten å få kontroll på dugg er å trykke inn knappen for "varme på frontrute". Da må først bilen bruke enormt lang tid på å tenke, før den utfører ordre.

Først da forsvinner dugg, men så blåser det jo og bråker noe veldig.

Å som jeg savner Forden med varmetråder i frontruten, og er klimaanlegg som stod på konstant 22 grader og aldri dugget ( kun dersom det regnet veldig og alle i bilen bar våte)

Har alle Leafer mindre bra klimaanlegg?
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Frontrute-knappen aktiverer AC.
Har du mye småkjøring drar du med mye fukt som du mest sannsynlig ikke blir kvitt på korte turer.
Får en god skvett dugg på frontruta for tiden jeg også, stort sett vått, og kaldt om morgenen.
Er vel bare å pøse på med AC.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Carl Anton Stenling

#2
Kan ikke si at jeg har samme problem med dugg på Leafen. Starter med forvarming hver morgen og bilen er tørr og fin. Har angitt høy forvarmingstemperatur.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

E-Golf har varmetråder i frontruta. 8)
Et lite tips: En sånn tørrbolle fra Clas Ohlson i bilen hjelper mot dugg. Pleier å sette inn en slik når kulda setter inn. Husk bare å forny posen med silica når vannet begynner å felles ut.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nr1rayner

Jeg har prøvd med og uten ECO, det heter så pent at den bruker varmeapparatet mer effektivt, men jeg har ikke sett noen forskjell på forbruk til varme/AC..
Skulle tro at bruk av varme og AC vil bruke mer strøm enn kun varme, men har ikke sett noen nevneverdig forskjell.
Dog, mulig jeg har latt den stå litt for kort tid i hver modus i forsøkene.

Men, bruk av varme+AC er utrolig effektiv til å fjerne dugg  :D
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Rav4_EV

"ECO" av og "AUTO" viftefart er ofte det beste. "ECO" er oftest en plage som kun bør benyttes når man ser at man sliter med å nå frem til destinasjonen.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

nr1rayner

Synes den mange ganger kjører vifta for sakte når den er i auto. Den girer vel ned når den har oppnådd ønsket temperatur. Så setter den og gjerne lufta kun på føttene, jeg velger som regel opp på ruta+føtter så får den eventuelt unna litt fukt på ruta hvis det skulle dukke opp.

ECO er en pest og plage ja, må tråkke mer på gassen i Leaf med ECO enn i bussen  :P
Litt avsporing apropos ECO, jeg har gjort flere tester som tydelig viser at jevn hastighet gir lavest forbruk. Med ECO er det vanskelig, føler meg straffet når jeg gir gass for å holde farta opp bakker i ECO.
Kan derfor ikke fatte og begripe at man kommer lenger i ECO, selv om GOM hardnakket påstår det.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

LeafSwe

Jag tycker det funkar bra med både heat och ac på samtidigt, blir bra klimat i bilen. (Euroleaf)
3P+
3SR+

Porsgrunn

Mye mulig det ikke er slik på Leaf, men på min forrige bil fikk jeg slike problemer når kupefilteret var overmodent for utskifting.

Øyst1

Mange gode råd her.
Bilen er fra april 2016, så kupefilter er nok ikke problemet.
Jeg kjører mye på ECO, så kan prøve uten dette.
Får se hvordan det går.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

leafolainen

Jeg har samme problemet med mye dugg. Adskillig mer enn jeg har hatt på tidligere biler med tilsvarende kjøremønster. Jeg pleier ofte å kjøre med "varme på frontrute-knappen" (altså AC på og mye luft på ruten), men justerer ned viftehastigheten til normalt nivå så det blir mindre støy. Funker fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Øyst1

Sitat fra: leafolainen på torsdag 15. september 2016, klokken 17:24
Jeg har samme problemet med mye dugg. Adskillig mer enn jeg har hatt på tidligere biler med tilsvarende kjøremønster. Jeg pleier ofte å kjøre med "varme på frontrute-knappen" (altså AC på og mye luft på ruten), men justerer ned viftehastigheten til normalt nivå så det blir mindre støy. Funker fint.



Ja, er det jeg også pleier å gjøre, men har bare trykket den av og på for å fjerne dugg. Men da kommer det tilbake fort. Har ikke kommet på at jeg kan trykke inn knappen for varme ril frontruten, og justere ned hastigheten litt etter den har startet.  Skal prøve det
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Ebe

Har selv gitt opp ren autofunksjon til leafen, har samme erfaring som deg. Men det er verdt å merke seg at når man trykker på AUTO for så å stille f.eks MODE selv, så står resten av funksjonene fortsatt i AUTO (selv om AUTO-lyset er slukket).

For min kjøring (Vestlandet) har jeg funnet den beste funksjonen ved å trykke på ATUO, for så å slå på både VARME og AC (i praksis slå på den som ikke blir slått på av auto-funksjonen) samt å overstyre MODE til luft på både føtter og frontrute. Da bare justerer jeg tempen opp og ned etter behov, så styrer bilen vifta selv. Fungerer greit.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA