Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ampera-e vs konkurrenter

Startet av seidl, tirsdag 01. november 2016, klokken 11:05

« forrige - neste »

bno

#15
Ja, vinter rekkevidde ruler men det indikerer potensiale.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

knut.aulie

Det virker ikke som det er varmepumpe, det uroer meg mer enn om det er acc.
Men det kan hende at det egentlig ikke er så viktig når batteriet er såpass stort.


Sent from my iPhone using Tapatalk

knut.aulie

En titt på ccs/combo hurtigladere på ladekartet er også beroligende [emoji1360]




Sent from my iPhone using Tapatalk

AmocoCadiz

Mangel på varmepumpe, oppvarming av batteri og ACC som ikke bare piper men også bremser ned for fremforværende biler er mangler som kan ha en god del betydelse for kjøring i skandinaviske land.
Kan håpe på en Opel versjon for nordeuropeiske forhold!?

Ellers en prøvekjøring av range i California av Roadshow. Han er meget fornøyd, rekker flyet uten lading og ved normal kjøring oppnår totalt med rest 412km i sommervær.
Morsom konklusjon i videon;
"I dont know what to do to complain about this car, I am really impressed about everything thus far...! !

moby666

Ser at bilen ikke skal feks selges i UK pga venstrekjøring. Mulig GM ike har tenkt å lage så mange biler som vi håper?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

TM

Sitat fra: AmocoCadiz på fredag 16. september 2016, klokken 00:14
Mangel på varmepumpe, oppvarming av batteri og ACC
Tror ikke dette vil bli et savn. Varmepumper har en tendens til å gi litt ustabil varmeeffekt og vil kunne gi en stor kostnad den dagen den går i stykker. Tror heller ikke at oppvarming av batteriet betyr så mye for de fleste. Men om den ikke har noen form for styring av batteritemperatur, så kan det vel gå ut over levetiden og redusert ladehastighet ved hurtiglading med høy SOC. Men med 60 kWh vil behovet for hurtiglading bli redusert og lading over 80 % sjeldent aktuelt.

TFSE

Sitat fra: nime01 på onsdag 21. september 2016, klokken 19:16
Ifølge insideevs.com så er følgende lagt inn i EPA-databasen:

255 miles city ~ 410km
217 miles highway ~ 349km
238 miles combined ~ 383km

Sitat fra: http://insideevs.com/detailed-range-ratings-for-the-chevrolet-bolt-ev-255-miles-city/Thanks to the EPA's database, we can provide a more precise breakdown of the numbers in city, highway and combined format.

The most notable figures is the Bolt's 255-mile range rating in the city.

To put this figure into perspective, the much heavier Model S 60D gets only 221.1 miles on the city rating chart and the 70D is rated at just 242.8 miles city. The Bolt's 255-mile rating is also exactly the same as the Model S 75D and just 4.6 miles less than the P90D.

Where the Bolt fails to shine though is on the highway where its "disaster for aero" (Bolt designer's words, not ours) coefficient of .32 comes into play.

The Bolt is rated at only 217.4 miles highway, a figure that's easily beat by every Model S (Cd of .24) and most of the Model X SUVs out there – except for the RWD Model S 60 (214.8 miles highway).

Imagine what the all-electric Chevy could have accomplished with a more slippery design, optimized for an electric platform.


http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=38187
Drar den så mycket som 28 kWh/100 miles  - - > 1,75 kWh / 10 km?

Trodde dagens elbilar drog runt 1,0-1,4 kWh / 10 km?

Stikkkontakt

Sitat fra: Benji_9 på onsdag 21. september 2016, klokken 19:52

Drar den så mycket som 28 kWh/100 miles  - - > 1,75 kWh / 10 km?

Trodde dagens elbilar drog runt 1,0-1,4 kWh / 10 km?

Husk at landeveiskjøring i Norge (bortsett fra noen mil på Østlandet) foregår  lavere hastighet enn i USA. Betydningen av luftmotstanden er veldig mye lavere om farten reduseres med 15-20 km/t.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

TFSE

Jo helt säkert riktigt som du säger, ser dock ut som att det står kombinerad motorväg/by.

Inte så noga för mig men lite väl högt luftmotstånd som tidigare många antagit.

Amoss

Er det ikke også slik at EPA måler i fra veggen, ikke fra batteriet?  Så da inkluderer det tap under lading + tap i batteriet(?) i tillegg til de tallene man får opp på dashbordet?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TFSE

Fast jag jämför mer med det jag läst av folks förbrukning på elbilar generellt idag och det blir väl motsvarande EPA..?

Amoss

Sitat fra: Benji_9 på onsdag 21. september 2016, klokken 20:31
Fast jag jämför mer med det jag läst av folks förbrukning på elbilar generellt idag och det blir väl motsvarande EPA..?

Mitt inntrykk - andre får korrigere meg om jeg er på bærtur - er at de aller fleste oppgir dette utifra forbruket bilen selv oppgir på dashbordet, som er hva bilen henter ut i fra batteriet. Og som sagt mener jeg at EPA altså måler hvor mye som blir levert ut av veggen, og at dette tallet blir noe høyere enn hva bilen selv vil oppgi da det f.eks. inkluderer tap i laderen (rundt 10-15%?).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TFSE


zbk

28kWh/100mi og 238 miles blir vel ca 65kWh som er noe høyt, ja. Trekk fra 15% overhead for lading og man er nede på ~55kWh tilgjengelig og 15kWh/100km rapportert i bilen, noe som høres forholdsvis troverdig ut.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Ipadjove

Ja, testene er vel gjordt i D, sikkert en del å hente med å kjøre i L og lurt :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA