Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på E6 før Hamar

Startet av Mollerup, torsdag 11. november 2010, klokken 21:58

« forrige - neste »

Elmo

Hei JCBX.

Jeg har forstått at du mener systemet er fullkomment, og det kan godt være at det er det. Det er på ingen måte meningen å misstro deg, men på Norsk har vi et ordtak - som det sikkert har på Dansk også - som sier "Hvis noe høres for godt til å være sant ut, så er det som regel det".
Så derfor etterspurte jeg uhildede (objektive) erfaringer med konseptet.

Vi leser jo i andre tråder at du har underlige problemer med bilen(e) din(e) som - så langt jeg forstår - vel ikke helt kan utelukkes at har med lithium-ombyggingen å gjøre ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

Hej

forstår også godt dine tanker !

lithiumløsninger er kun som interesse for mig og ikke kommercielt på nogen måder !

kun såfremt jeg skal sætte systemet ind i bilen tager jeg mig betalt for mit arbejde !

jeg har ledt MEGET længe efter den rette løsning til allerede udgåede biler

kommet frem til dette og den var ikke perfekt

har kæmpet og fået tilgang til software i systemet og kan nu tilpasse løsningerne , specielt til os i Skandinavien

og har en producent som bakker op omkring dette og de problemer vi måtte støde på

kan fortælle at min første BMS ikke var korrekt og har fået ny efter egen anvisninger som jeg må tilstå er perfekt ( anden ejer kan have andre ønsker som så bare laves)


så er det SINDSYGT vigtigt at holde sig for øje ........

Batteriløsningen og PSA bilens fejl intet som helst har noget med hinanden at gøre

de 2 systemer er holdt 100% adskildt , netop for ikke at forstærke problemstillingen

det svare til at din forsilbrænder er ligeglad med om du tanker på Statoil eller Shell

samme her , jeg har lithium i tanken og ikke NiCD

og de problemer jeg har er udelukkende Sagem relateret ! og har på ingen måde noget med "brændstoffet" at gøre


Eldiablo

Hei Elmo.
Jeg vil gi de beste skusmål for JCBX sin løsning. Er du virkelig interresert kan jeg gjerne være en uhildet referanse. Og, du må gjerne besikt min bil som han har bygget om. Jeg ser jo du bor i Asker, og jeg pendler daglig mellom Drammen og Sandvika. Vi kan jo møtes så kan du selv bedømme???
Min Eldiablo er en Citoen Berlingo 5 seter familiebil, 2001 modell - kmstand 56.000. Har kjørt Eldiablo daglig som pendlebil fra Drammen til Sandvika siden Juni 2007. det har da blitt ca 30.000km. Topp konsept!! Køfritt og fint!!

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: JCBX på torsdag 07. april 2011, klokken 13:01
det er da klart ! LiFePO4 blev ikke godkendt i FAW Group og derfor skal disse batterier bare brændes af på uvidende af gode sælgere ! hvem f¤%#"den vil også køre rundt med batterier der svulmer op ?

Betyr det at du nå har mindre tro på "JCBX konseptet" for ombygging ???  For du benytter vel LiFePO4 ?!
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

arrrhhhh skulle stå TS (LiFeYPO4)

det er ikke LiFePO4 eller andet der blev kasseret men specifikt TS som ikke kunne holde deres egne målsætninger og blev smidt ud efter 3 års dispensation


Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

Ja !

og så alligevel ikke

der er jo nok desværre en del som har købt varen og så i en vis udstrækning er blevet snydt


SaxoMann

Hei,
Jeg har fått bygget om min Saxo til litium hos Alternativ Energi (for ca 1 år siden). Det har vært noen turer til Grimstad siden starten, hvor bla BMS-har blitt byttet. God service!
Har fått problemer nå de siste dagene, med at lading ikke starter når jeg kobler til laderen. Det eneste som skjer, er at jeg kan høre en svak during. Vannpumpe ble byttet for ca 1 mnd siden. Første gang jeg opplevde dette, ventet jeg et par timer og satte inn ladekabelen igjen, og ladingen startet som normalt, men jeg tror ladingen avsluttet litt tidlig (BMS-systemet hadde ikke slått ut). Kjøringen gikk helt fint, og voltmeteret viste bra spenning under kjøring. Parkerte etter ca 2,5 mil og koblet til laderen igjen, men ingenting skjedde. Kjørte den da til Enviro på Nesbru. De undersøkte den etter et par dager, og fant ingen feil, og ladingen startet hos dem. Hentet bilen og kjørte hjem. Lading startet som normalt, men sluttet muligens litt tidlig. Kjørte på jobb i dag (ca 2,5 mil) og lading startet fint på jobb. Tror igjen den sluttet litt tidlig. Kjørte hjem og koblet til lader, da skjedde det igjen ingenting...bare en svak during. Koblet fra laderen og har prøvd igjen noen ganger i løpet av kvelden, men med samme resultat: Svak during og forøvrig ingenting. Noen tips om hva dette kan være, og hva jeg evt kan be Enviro sjekke??? Naboen har en Peugeot-kan jeg prøve deres ladekabel for å se om det utgjør en forskjell, eller er den anderledes enn ladekabelen til min Saxo?

Tips mottas med takk!
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Elmo

Det er identisk ladekabel på Saxo og P106 så prøv naboens.

Vet ikke helt hvilken during du henviser til, men det er ikke usansynlig av brudd i ladekableen kan være årsaken til problemet, når Enviro ikke fant noe feil med bilen/laderen. 

Hvis det er selve kabelen som er dårlig kan du fikse den selv (ref Elbilwiki "Reparasjon av defekt ladekabel"), eller får en elektriker til å gjøre det for deg.

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SaxoMann

Takk for kjapt svar! Da regner jeg med å få testet dette i morgen, og jeg legger naturligvis ut resultatet på forumet!
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

SaxoMann

Lånte kabel av naboen. Testet først med min egen kabel-og da startet selvfølgelig lading som normalt! Jeg fikk med andre ord ikke avklart om det feks er en dårlig kontakt i kabelen min som er årsaken til ladeproblemet som kommer og går...
Om det ikke kommer andre forslag, så må jeg vel bare prøve å teste naboens kabel neste gang jeg ikke får lading med min egen kabel.
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Boogie

Jeg ville kansje byttet ledningen uansett, så slipper man å lure på en 10 år gammel ledning.
Bytt gjerne også Chuko kontakten.
Marechal kontakten burde fremdeles være grei.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

SaxoMann

Som sagt så startet ladingen greit med egen kabel igjen nå i dag. Ladingen ser ut til å stanse tidlig. Dette tror jeg av to grunner: 1. Bilens originale "voltmeter" har tidligere alltid gått til 100% når jeg har ladet. Nå stopper den litt før. 2. Det nye voltmeteret pleide når ladingen var avsluttet å stå på 160V en stund etter balansering (og sank gradvis ned til hvilespenning etter dette). Nå står den på hvilespenningen. Jeg får dermed inntrykk av at problemene på en eller annen måte er relatert til styring av ladingen. Kan dette også på en eller annen måte være temperatur-relatert. Feks at motor/batteri/styringskomponenter er varme rett etter kjøring og at dette av en eller annen grunnn påvirker noe som gjør at ladingnen ikke starter? Og at man får temperaturøkning under lading som igjen påvirker "noe" slik at lading avbrytes for tidlig??? Hvis jeg leverer bilen tilbake til Enviro nå, tror jeg ikke de vet hva de skal lete etter...Tips mottas med takk!
Hyundai Kona. Citroen Saxo, Ombygget til litium av Alternativ Energi i Grimstad (solgt). Elektrisk tannbørste. Bor i Asker, på Hvalstad

Ken

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA