Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på E6 før Hamar

Startet av Mollerup, torsdag 11. november 2010, klokken 21:58

« forrige - neste »

Mollerup

Er det noen her som har fått sin 106 eller Saxo bygd om til Litium-drift hos Alternativ Energi i Grimstad? Det hadde vært interessant om disse i så fall kunne dele sine erfaringer.
Oslo - Saxo 2002 - C-Zero 2011

Larus

(Jeg har dessverre ikke den tekniske kompetansen som mange på forumet har.)
Vi fikk ombygd bilen i vinter. Fungerte utmerket hele våren og forsommeren. Men bilen ville ikke starte etter sommerferien, og den ble sendt ned til Grimstad igjen. Forstod at det var overvåkingssystemet som hadde svikta. Bilen ble ombygd på nytt, fikk et bedre overvåkingssystem, og har gått uten problemer etter at vi fikk den igjen i september. Den største fordelen med Litium-batteriene er at vi kan lade når som helst, i praksis etter 15-30 km. Vi slipper dessuten å kjøre batteriene ned, og dermed er det slutt på de "pinlige" episodene der bilen sneglet seg i 10 km/t oppover den siste bakken. Bilen er blitt litt lettere, og akselerasjonen er dermed også litt bedre. En liten ulempe er at man ikke lenger vet "nøyaktig" hvor mye strøm man har igjen. Det energimåleren viser, er bare omtrentlig riktig.

JCBX

Jeg har ombygget til lithium 100Ah

og har en LCD skærm med alt information OGSÅ RESTENERGI

og det passer 100% og den kører længere end 100km ved 5-8grader

og jeg kører ikke pænt !

bruger den dagligt med 5 pers.

absolut det bedste jeg nogensinde har gjort for bilen !

100Ah pakke (42 celler) med komplet BMS , 15A lader, LCD screen, alt monteringsgrej og montering

alt unødigt er fjernet og jeg har brugt de 2 underste originale kasser til batterierne og
kostede mig under 45.000,-DKR alt inkl ....også afgifter ect. ect.


skal nogen have et sæt magen til er de velkommen at PM til mig .

kan fåes i sæt op til 180Ah (bedst 160AH)

hens

Hei Larus,
Velkommen til forumet.
Det er synd at du ikke har kommet til forumet før, da hadde du lest at det er verre å kjøre batteriene langt ned enn å klattlade. Kanskje batteriene dine hadde vart lengre.

Når det gjelder nicadbatterier i mobiltelefoner skal de tømmes helt en gang i mellom, da det bare er 3 celler. Når en celle er tom kutter telefonen.
Med en elbil med 100 celler, vil ikke en celle gjøre noe merkbar forskjell, men denne ene cellen blir baklengsladet med full motorstrøm. Det blir varme av slikt, derfor bør en UNNGÅ DYPUTLADING.
Må en kjøre bilen under 20% må det skje svært forsiktig, og ikke et sted man hindrer trafikken.
Og dessuten må en på de fleste batterikasser fylle vann oftere enn instruksjonsboken krever.

Uansett, det er hyggelig å høre positive tilbakemeldinger om ombygningsprojekter!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lynet

#4
Sitat fra: JCBX på lørdag 06. november 2010, klokken 10:24
Jeg har ombygget til lithium 100Ah
100Ah pakke (42 celler) med komplet BMS , 15A lader, LCD screen, alt monteringsgrej og montering
alt unødigt er fjernet og jeg har brugt de 2 underste originale kasser til batterierne og
kostede mig under 45.000,-DKR alt inkl ....også afgifter ect. ect.
skal nogen have et sæt magen til er de velkommen at PM til mig .
kan fåes i sæt op til 180Ah (bedst 160AH)

Har noen andre sendt PM til JCBX? Har dere i så fall fått svar?
Jeg gjorde det for 14 dager siden, og har enda ikke fått svar!!!
Og nå er saken oppklart, jeg hadde skrevet feil epostadresse i PM :o! Beklager JCBX
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

JCBX

Sitat fra: Lynet på torsdag 30. desember 2010, klokken 20:53
Sitat fra: JCBX på lørdag 06. november 2010, klokken 10:24
Jeg har ombygget til lithium 100Ah
100Ah pakke (42 celler) med komplet BMS , 15A lader, LCD screen, alt monteringsgrej og montering
alt unødigt er fjernet og jeg har brugt de 2 underste originale kasser til batterierne og
kostede mig under 45.000,-DKR alt inkl ....også afgifter ect. ect.
skal nogen have et sæt magen til er de velkommen at PM til mig .
kan fåes i sæt op til 180Ah (bedst 160AH)

Har noen andre sendt PM til JCBX? Har dere i så fall fått svar?
Jeg gjorde det for 14 dager siden, og har enda ikke fått svar!!!

sendte en mail til dig samme dag !

har du ikke fået den ?

ellers sender jeg den gerne igen !

Elmo

#6
En bekjent med PSA ombygget til lithium sendte med denne "rapporten" her om dagen:

"Vi har hatt to "hendelser" nå i kulda. Første gang, en uke siden ca, stoppet bilen nesten i Tåsentunellen. Kona kom seg sakte opp, og fikk kjørt til jobb. Vi vet ikke helt årsaken. Bilen var fulladet hjemmefra. Men det var -15, og hun KAN ha kjørt på oransje oppover Tåsent., noe som har bragt spenninga ned mot kritisk nivå 120 V. Lading på jobb og forsiktig kjøring hjemover, gjorde at det gikk greit da. Andre hendelse var mer alvorlig. Bilen stoppet rett og slett på Billingstadsletta! Dette var tirsdag kveld med 20-22 kuldegrader. Bilen ble hensatt hos Staples, og NAF ble tilkalt dagen etter. Ble sendt til Enviro for oppvarming og lading. Bilen gikk ok på noen testturer i går kveld, og ble brukt til jobb av Kona i dag. Ser ut til å ha gått fint. Så det ser ut til at 20 kuldegrader og bratte oppoverbakker er kritiske faktorer! "
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

supplerende varme til batteri kasser er muligvis påkrævet ud over naturligvis isolering af kasserne

Baltor

Men dette er det ikke så lett å få til i en PSA. I Think Classic derimot kan dette løses veldig elegant, overskuddsvarme (lunkent vann) fra motor og styring kan føres til batterikassa.

Det er veldig fint at vi bruker forumet og deler denne type erfaringer og ideer.

Elmo: fikk din bekjente en forklaring fra leverandøren på hva som hadde skjedd?
Skjedde dette i starten av kjøringen eller etterhvert? 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

JCBX

det er vel naturligt at lade elvarme holde dem lune under ladning

derefter vil varmen bibeholdes i en vis grad når kasserne er isoleret

alternativt ekstra elvarme på dem, enten 120V eller via inverter til 230V

eller bruge poolsolfanger elementer (meget tynde) under batterierne og koble dem på varmesystemet , evt. på returen så de udnytter restvarmen


saxo_asker

Jeg har også opplevd det samme problemet med min ombygde Saxo. Kjørte fra Asker inn til Vinderen i romjula, og fikk motorstopp på Ullern. Fikk lirket meg tilbake til Sandvika, hvor bilen ble satt i p-huset på Kommunegården (oppvarmet). Bilen ville ikke ta lading i flere timer, selv med reset. Heldigvis gikk alt bedre da den hadde fått stått og varmet seg over natten, så temperatur er absolutt noe å tenke på med Litium batteriene. Det merkelige var at dette skjedde ikke på de kaldeste dagene før jul, men kan jo også ha sammenheng med at bilen også fikk litt juleferie og mer sporadisk lading i juledagene mens jeg ikke var på jobb.

Utover dette problemet er jeg strålende fornøyd med ombggingen (utført av Alternativ Energi), og kjenner godt at bilen går raskere nå når det ikke lenger er sprengkulde. Har ikke forsøkt rekkevidden helt ut, men har sett at jeg normalt sett fint kan kjøre Asker-Oslo t/r og fortsatt ha nok strøm til en tur til inn til Oslo (uten å ha prøvd den siste turen).
2001 Citroen Saxo - ombygd til Lithium. Kjører t/r Asker-Oslo hver dag

Elmo

Sitat fra: Baltor på fredag 31. desember 2010, klokken 10:24
Elmo: fikk din bekjente en forklaring fra leverandøren på hva som hadde skjedd?
Skjedde dette i starten av kjøringen eller etterhvert?  
Jeg spurte han om detaljer og her er svaret (mht avstand så bor ha på Billingstad i Asker)

"Bilen fungerte utmerket i den første kuldeperioden i november. I desember fikk vi et lite forvarsel: opp Tåsen-tunnelen gikk den plutselig langsommere, men gikk normalt igjen etter å ha blitt kjørt til siden, slått av motor, og startet igjen. Senere hadde vi en alvorligere hendelse: bilen stoppet helt opp på Billingstadsletta. Dette var den aller kaldeste dagen med -22 gr. Ble hentet av NAF. Enda en episode noen dager senere. Stoppet på E16 like etter Hamangtunnelen (Sandvika). Fikk beskjed av AE om å lade ofte i kulda. Ladet den kontinuerlig i to dager i nyttårshelga, og tok en prøvetur i mildværet 2. januar. Bilen stoppet etter 2 km. Fikk sendt den til Grimstad. Fikk beskjed i går om at den var reparert, og at de hadde hatt en vellykket prøvetur på 75 km. Feilen var at en celle var blitt tappet ned, ble vi fortalt. Uten at han visste hvorfor. "Svakhet med cella", kanskje. Celle og BMS-brikke ble byttet. Fortsatt gjelder garantien på 1 år, så vi er fortsatt ved godt mot."

Jeg uthevet en setning. Sa ikke "Bly" at alle hadde fått ny BMS allerede ??
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

toel

Hei JCBX har du mer info om ombygging i Danmark Hvilken type batterier brukes Tas orginal lader ut eller overstyres den. Send mail om du leser dette.
Mvh toel

Kristian

Har fått bygget om min 106 hos Alternativ Energi (AE), 44 celler 115 Ah og er meget fornøyd med jobben. Var litt tidlig ute med ombyggingen, så AE hadde nok ikke tilstrekkelig erfaring, så bilen måtte opp og ned et par ganger før alt ble bra. Nå har jeg brukt bilen daglig siden i sommer og alt fungerer helt strålende. % meteret viser riktig, bilen er endel kvikkere enn tidligere, og rekkevidden er omtrent det samme, ca 7-8 mil på E18, vinterføre. Forskjellen på rekkevidden er at det er tilnærmet full sprut på hele rekkevidden, ikke slik som tidligere at effekten sank etterhvert.

Har ingen ting å utsette på oppfølgingen fra AE, det er bra karer. Hvis en gjør en slik ombygning nå, tipper jeg det vil være problemfritt. Så får en bare håpe at det varer, hvem vet! ::)
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

tronska

jeg kjører SAXO med LiFePO4 som jeg har bygget om selv. Rekkevidden er god, ved testing har jeg kjørt 9,2mil ved -15grader, 10,5mil ved -3grader og jeg forventer 14/15mil ved sommertemperaturer ;D;D

Batteriene jeg bruker er 115Ah og har fungert fint både mht lading og i bruk på kalde dager ;D;D

www.2life.no
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA