Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon på E6 før Hamar

Startet av Mollerup, torsdag 11. november 2010, klokken 21:58

« forrige - neste »

Ladefabrikken

#15
Hei tronska.
Tok en liten titt på siden din og ser at du skriver at du bruker Volt metere for å finne ut når batteripakken er tom.
Men det er jo lite sikker måte å vurdere hvor mye som er igjen i pakken. Når det er kaldt dropper volten mye i litium cellene og man har lite kontrol med hvor mye som er igjen i pakken med å bare bruke volt meter. Hadde nok spandert i en kwt teller og hatt kontrol på hvor mye som går inn i pakken og hvor mye som går ut.

Når du kjører batteripakken din så langt ned i volt at du har nåd knekken i volt kurven så har du mindre enn 10% igjen i pakken din. Ikke lurt å kjøre litium cellen lengre ned en til 80% DOD hvis du vil ha dem til å vare en stund. Har du BMS i systemet ditt som stopper laderen hvis en av cellene blir ferdig ladet før alle de andre cellene?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ken

Interessant at dere to driver nå med konvertering av gammel PSA med overstyring av original lader.

Har dere en fast pris for hele jobben?

Ser at dere har verkstedsmanualler på dansk på hjemmesiden.
Sjekk ut disse folkens i tilfelle dette er noe nytt.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

tronska

Vi har fastpris på jobber, vi har også gode referanser ;D

Angående kwt teller, brukere er forskjellig noen vil ha løsninger som gir spesifisert oversikt på forbrukt strøm, voltmeter gir god kontroll på forbruket.  Det er ikke behov for å tømme batteriene hver gang, lading baseres derfor på kjørebehov ikke på batteristyringsbehov ;D

Det er mulig å installere tellerverk for å se løpende forbruk, personlig kjører jeg etter voltmeter som fungerer veldig godt til mitt behov. ;D
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

Ladefabrikken

Så dere har ikke noe system som stopper laderen hvis en eller to celler blir overladet? Hvis en celle blir overladet er det stor fare for brann. Håper dere har et system som passer på dette, så dere ikke brenner opp bilene. Utrolig viktig å ha et system som er idiot sikkert så dere unngår brann. Mange elbiler med litium celler som har brent opp forde man ikke har bra nok system som passer på ladingen.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

#19
Sitat fra: 2EL på fredag 11. mars 2011, klokken 23:04
Mange elbiler med litium celler som har brent opp forde man ikke har bra nok system som passer på ladingen.

Og på den måten medført krav til umulige dokumentasjoner på ombygginger. >:(

Her må vi virkelig skjerpe oss. Skal en bygge om må det gjøres på en forsvarlig måte.

Den dagen menneskeliv går tapt i en brann forårsaket av cowbowombygginger er alt håp ute for å få til et godkjenningsregime for skikkelige ombygginger.

VD må også skjerpe seg, og komme på banen med regler en kan forholde seg til. Da mener jeg et prøveprosjekt med egenerklæring på ombyggingen, som f.eks kompetente innen miljøet kan vurdere. Et slikt system må søke å unngå dyre gebyrer og umulige krav til testing og prøving hos dyre instanser.

En kan jo se for seg denne tråden som en egenærklæring på ombygging som ville krevt litt nøyere undersøkelser før ombyggingen burde blitt godkjent.

ECE-R100 kan være et meget godt utgangspunkt for en egenærklæring. Jeg har lagt ved ECE-R100 på Citroen C1'en min som et eksempel.

Selvfølgelig må enhver ombygging som bruker Litium batterier ha individuell celleovervåkning, som styrer ladingen. Kjørestopp bassert på cellespenning er også et naturlig krav, men det kan diskuteres om det er greit med alarm siden en likevel er i bilen mens en tapper cellene, eller om en bør bryte strømmen fra cellene bassert på minste cellespenning.

Uansett, Dette begynner å haste. Mangfoldige gode og noen mangelfulle ombygginger ruller rundt og disse bilene fortjener å kunne "komme ut av skapet"

Har også lagt ved et skjema jeg tenkte kunne brukes i forbindelse med egen ombygging til LiFePo4. Planen var å framvise bilen til bilverkstedet for vår lokale Think forhandler. Verksmesteren var med på tanken, og planen var å gå gjennom ombyggingen med verkstedet og få deres velsignelse på at dette ser OK ut. Med den dokumentasjonen i hende var planen å gå videre til Biltilsynet, og få ombyggingen markert inn i vognkortet.

Etter alle problemene med C1'en ser jeg at dette kun hadde medført henvisning til Bilfabrikant, og uavhengig labratorium, og har i stedet valgt å ikke melde ombyggingen inn. Dermer ruller nok en ombygget bil rundt uten godkjenning, og uten at jeg kan få dobbelsjekket at arbeidet jeg har gjort er tilfredstillende. Det kan jo være noe jeg enkelt kunne gjort enda bedre. ::) Ellers fungerer ombyggingen fortreffelig, og bilen har med LiFePo4 batteriene fått et nytt og bedre liv. Bare synd det må holdes skjult for myndighetene. :-\

En slik ombygging er omtrent umulig å oppdage, da cellene er godt sjult i bilens indre. Skulle det likevel bli oppdaget hvilken av mine Thinker det er snakk om, har jeg en NiCd pakke klar, og som kan byttes om på en drøy time. ;)

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

#20
Sitat fra: Ken på fredag 11. mars 2011, klokken 21:12
Ser at dere har verkstedsmanualler på dansk på hjemmesiden.   Sjekk ut disse folkens i tilfelle dette er noe nytt.

Takk Ken, jeg legger en link dit på Elbilwiki
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ken

#21
Bra Elmo. Jeg fikk ikke åpnet ZIP filen med PSA dokumenter franskoe enn å lære frdi jeg manglet et program.
Har back up selv av disse. Litt lettere enn å lære fransk ;)
Mange takk Tronska og velkommen til felleskapet.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Elmo

Sitat fra: Ken på søndag 13. mars 2011, klokken 01:09
Bra Elmo. Jeg fikk ikke åpnet ZIP filen med PSA dokumenter franskoe enn å lære frdi jeg manglet et program.
Ikke bare fransk i ZIP-filen på wiki. Også 300 sider Dansk om Citroen AX. Og unZIp program finner du bla her
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tronska

www.2life.no systemet overvåker også hver enkelt celle, om spenningen i en celle eller batteripakken samlet, blir for lav eller får for høy spenning stopper hhv ladingen eller muligheten for å bruke bilen ved hhv ladekutt og motorstopp/alarm funksjon.
Medeier i Grønn bevegelse AS, som bl. a tilbyr konvertering fra NiCd til LiFe batterier.

elektrolux

Siste nytt fra vestfronten.

Sjekk dette nydelige bygget. Står i Thundergjengens superThink. De har nå klart å presse den opp i 150 km/t :o

Pakken koblet for rekkevidde i stedet for fart måtte vært ideelt for alle som sliter med tvilsomme NiCd batterier.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Denne pakken vil vel både gi fart og rekkevidde. Med så høy spenning vil strømtrekket bli svært lavt, ergo lang rekkeviddde.
Jeg synes å se 76 celler x 3,3 volt, det gir 250 volt nominell.   100 ah (?)
Ser ingen grunn til at dette ikke kan gå over 20 mil ved fornuftig kjøring.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

hens

Oppvarming av lithiumbatterier vinterstid kan gjøres med gulvvarmeelementer.
legg inn tilpassede stykker av plastelementer som benyttes i campingvogner, med en 5mm skumplastsisolator på undersiden og mat disse med 24 volt fra en transformator.
Elementene leveres av:

Elektroplast AS – 67 58 14 00
Høvikveien 11, 1363 Høvik    www.elektroplast.no

Elektroplast lagde ferdige elementer til blybatteriene i Kewet for noen år side, og gjør vel det ennå.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

Stemmer med 76 celler på 100Ahr hver. Så 275V på denne pakken mens den var relativt nyladet, men det tok tid å forlade motorstyringen, antakelig grunnet den høye spenningen.

Det er jo plass til 8 celler til så en ender opp på 84 celler. Da må en selvfølgelig flytte kontaktorboks og BMS fram under fronten slik det er gjort på Think21. Til gjengjeld ville en fått superenkel tilkobling med kun + og minus samt BMS kabel. Ingen vann og ingen skruer under sete, og enkelt å lage til hurtigladekontakt. F.eks ved å bruke en Marchal kontakt fra PSA der US Thinken har ladeluka.

Grunnen til at jeg ville koblet 2 og 2 celler i paralell er at en dermed ville beholdt den originale driftspenningen og dermed girlåsen.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Eldiablo på lørdag 02. april 2011, klokken 00:38
Forresten vil jeg skryte litt av deg JCBX. Nå har jeg kjørt Eldiablo en uke. Det er en suksess så langt, med lang rekkevidde. Fart og akselerasjon er som før, men jeg føler ditt "user interface" på BMS ble fantastisk bra!!
Det gir meg mulighet til å kunne avpasse kjøringen for ikke overbelaste batteripakken. det er også bra å kunne over¨våke max og min volt på hver individuell celle.
Håper du løser problemet ditt  :) :) :)
Så du Eldiablo har bygget om til lithium etter konseptet til JCBX (om man kan si det sånn) ???
Såvidt jeg forstod på hans eget innlegg tidl. så var det en god del billigere, men kanskje noe mindre utprøvet enn andres "konsepter" ???

Sitat fra: JCBX på lørdag 06. november 2010, klokken 10:24
Jeg har ombygget til lithium 100Ah og har en LCD skærm med alt information OGSÅ RESTENERGI og det passer 100% og den kører længere end 100km ved 5-8grader og jeg kører ikke pænt !
bruger den dagligt med 5 pers. absolut det bedste jeg nogensinde har gjort for bilen !
100Ah pakke (42 celler) med komplet BMS , 15A lader, LCD screen, alt monteringsgrej og montering alt unødigt er fjernet og jeg har brugt de 2 underste originale kasser til batterierne og kostede mig under 45.000,-DKR alt inkl ....også afgifter ect. ect.
skal nogen have et sæt magen til er de velkommen at PM til mig.
kan fåes i sæt op til 180Ah (bedst 160AH)

Hadde vært fint å få uhildede ;) tilbakemeldinger om denne ombyggingen og.

Sitat fra: Lynet på torsdag 30. desember 2010, klokken 20:53
Har noen andre sendt PM til JCBX? Har dere i så fall fått svar?
Jeg gjorde det for 14 dager siden, og har enda ikke fått svar!!!
Og nå er saken oppklart, jeg hadde skrevet feil epostadresse i PM :o! Beklager JCBX

Og hva med deg Lynet, har du bygget om - enda ?
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JCBX

HALLO !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

JCBX KONCEPTET !

er så sandelig væsenligt bedre afprøvet end andre

hver enkelt batterie pakke er nøje udvalgt og afprøvet således at alle celler har samme karakteristik

alle pakker kommer med ALT som skal bruges 

INTET mangler !

har man individuelle ønsker kan de tilpasses systemet

alt kan overvåges og justeres af bruger

yderligere er hele løsningen produceret af FAW Group godkendt firma (det er ThunderSky ikke , og derfor har de ændret navn)

og der er 2 år fuld garanti på hele løsningen , til trods for af "vi" ønsker at indsætte det i Obsolete biler .........

indsat er det både kortslutnings og brandbeskyttet

tillige tilbyder jeg fuld varmetilsætnings system til batterikasserne således at der kan opretholdes plus grader selv under strenge Norske forhold !

og så kommer der det bedste !

Løsninger kan tilbydes fra 25.000,-kr  (varmetilsætnings løsninger fra 3000,-kr)

og uanfægtet hvor meget eller hvor lidt man vil have så er det ALTID afprøvet og testet , og med fuld garanti !

ingen løsninger er noget som sættes sammen i perlegruset af en eller anden fantast !

ALLE løsninger udarbejdet med producenten og testet fuldt ud direkte på fabrikken  , naturligvis med fuld dokumentation


Iøvrigt min dybeste respekt for alle andre som tilbyder løsninger , der er mange dygtige EV folk i denne sammenhæng  !


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA