Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forvarming av bilen fra batteriet eller 230V

Startet av jompatormann, mandag 31. oktober 2016, klokken 18:36

« forrige - neste »

jompatormann

Hei,

Sikkert et spørsmål som blir stilt ofte, men fant ikke akkurat det jeg var på jakt etter å ha sett på andre tråder. Er akkurat ferdig utvendig med min garasje og holder på å isolere, samt planlegge stikk, lys og slikt.

Jeg har ikke elbil nå, men ønsker å klargjøre for lading i garasjen slik at man slipper å trekke ekstra kabel om f.eks 2 år fra huset. Trenger sikkert ikke det beste, men greit å ha noe som er hakket over lading fra stikk. Hva er det en "generisk" lader krever av strøm og spenning?

Har 400v inn til hus.

elektrolux

Med 400V inn i huset bør du legge 5x10mm2 kabel ut til garasjen.

Sikre med en jordfeilbryter type B til ca 1100 kr og 32A 3 fase sikring så er du forberedt på det meste.

Kan du kun avse 1 fase 20A er også det greit, men legg ordentlig kabel.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Trekkoppbil

Det kommer litt an på hvor mange biloppstillingsplasser du har, i og utenfor garasjen.

3*32A kan være nyttig.
Men det kan være vanskelig å forutse framtidig behov, så uansatt bør man ha ekstra trekkerør.

Dersom man ikke vil gå for 3*32A, så ville jeg ha 3*16A. Og eventuellt 1*32A i tillegg.

De kurrante likeretterene i biler er vel:
-32A enfase.
-16A trefase.
Det er et stort antall gamle enfasebiler som har kapasitet på i overkant av 16A, men flere og flere enfasebiler har nok støtte for 32A, og enkelte usa-modeller kan støtte 40A. Det var et par fabrikanter som prøvde seg med høy effekt på 3-fase, men det har man vel til dels gått bort fra, og jeg trur 16A er mer vanlig på 3-fase. Hva som er vanlig i framtida, veit jeg ikke, men det kan komme stasjonære AC/DC- og DC/AC-forsyninger man har i garasjen, og da kan 3*16 eller 3*32 være tenkelig.

Den helt enkle løsningen er å ha en kurs på 3*16A. Da kan man ha ei rød kontakt for 3-fase, og man kan ha f.eks 2 blå enfasekontakter i garasjen, og ei utekontakt. Da kan man lade enten en 3fasebil, eller opptil 3 enfasebiler på en gang.

nofuelno

Anbefaling:
kabel for dedikert kurs til lading ( 32A ): 5x6 mm² ( 10 mm² blir veldig stiv og uhåndterlig )
la den være lang nok til å rekke helt frem til der du vil ha veggboks for lading.

kabel for lys og vanlige stikk (16 A)   : 3x 2,5  mm²
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

fredag

Sitat fra: jompatormann på mandag 12. september 2016, klokken 23:00
Hei,

Sikkert et spørsmål som blir stilt ofte, men fant ikke akkurat det jeg var på jakt etter å ha sett på andre tråder. Er akkurat ferdig utvendig med min garasje og holder på å isolere, samt planlegge stikk, lys og slikt.

Jeg har ikke elbil nå, men ønsker å klargjøre for lading i garasjen slik at man slipper å trekke ekstra kabel om f.eks 2 år fra huset. Trenger sikkert ikke det beste, men greit å ha noe som er hakket over lading fra stikk. Hva er det en "generisk" lader krever av strøm og spenning?

Har 400v inn til hus.

Rør fra garasje til sikringsskap, stort nok til å trekke så stor kabel som du trenger. Hvor stor kabel du trenger er avhengig av hovedsikringen din. Hvis du kun har 40A hovedsikring er det sannsynligvis ikke noe vits i å dra 32A kabel til garasjen, for da blir det for lite igjen på resten av huset.

Rør er billig, så tenk på om du kanskje skal legge to stk når du først er i gang. Man angrer stort sett bare på at man ikke la nok rør. Jeg angrer feks på at jeg ikke la opp ethernet eller fiberkabel til garasjen.

I mitt tilfelle trengte jeg et par kurser til lys og sånt i garasjen, i tillegg til egen kurs til lading av elbil. Dette ble løst med en stor kabel fra skapet der hovedsikringen er til garasjen, og et liten boks i garasjen med sikringer til de forskjellige kursene i garasjen. Husk jordfeilbryter type B for kursen som skal brukes til lading av elbil, men denne kan være rimeligere om to år når du får en elbil.

Fastmontert mode3 ladeboks anbefales for fast biloppstillingsplass for elbil. Denne vil også være rimeligere om to år.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

bosonic

Kabel bør ikke legges i rør, men i sand for bedre kjøling.
Har du mulighet nå, så grav ned kabel sammen med trekkerør til fremtidig fiber etc.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA