Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første døgnet med Ioniq

Startet av Torz, mandag 31. oktober 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

PK snekker

Tror jeg skal stemme på Torz til valget, han har skjønt hvor sosialt urettferdig Norge er blitt !!
1990 Lancia Delta HF integrale 4x4 turbo
2012 Opel Combo 1.6 Cdti

Torz

Takk for det, men aktiv politiker blir jeg nok aldri. Jeg tror jeg hadde blitt kjempefrustrert. Jeg er opptatt av løsningene, men jeg oppfatter at politikerne er mest opptatt av å sette sitt stempel på saken, og kanskje mest av alt, kritisere deres egendefinerte politiske motstanderes saker sønder sammen.

Når det gjelder elbilpolitikk synes jeg man i øyeblikket har fått til et fantastisk insitament for å få folk til å velge elektrisk. Det burde man være stolt av. I stedet hakker man på folk som meg som fortsatt ikke har konvertert og skal straffe meg mer og mer for hver dag som går. Jeg leste argumentasjonen til MDG for å avgiftslegge fossil godstransport ekstra mye sentralt i Oslo. Det var for å gjøre det lettere for transportørene å bytte til mer miljøvennlig alternativ. De sier derimot ingenting om hva transportørene skal gjøre med de bilene de benytter i dag. Skal godt brukbare varebiler kastes på dynga, og er det et godt miljøalternativ? Og hva med å bruke tid på en omlegging, slik at selskapene som driver med varetransport kan omstille seg til nye krav?

Jeg føler at flere partier burde grepet fatt i dagens avgiftsregime for eksisterende bilpark i form av bom- og drivstoffavgifter, og forstått behovet for en grense for hvor mye eierne skal avgiftslegges. Jeg er overbevist om at en redusert skatteregning på slikt bilhold ikke vil gå på bekostning av dagens svært gledelige konvertering til elbil.


Torz

Her en artikkel som viser til politikernes iver etter å melke bilistene, uten selv å levere varene. Gudbrandsdalen er nå  litt så dyr at jeg benytter alternativ vei til Oslo. Da jeg kjører t/r hver uke blir Gudbrandsdalen for dyr. Det nytter ikke engang å benytte gamleveien. Den er også blitt bomlagt, altså betaling for ingenting. Vårt lands bompengepolitikk er rystende for bilistene. Og politikerne godter seg. De vet at valgalternativene er begrenset. Så når mynten i statskassen klinger, politikerne viser bilistene sin finger.

https://www.dagbladet.no/nyheter/bom-stopp/68231367#_ga=2.138388981.452281611.1503133018-2004444554.1503133018

elektrolux

De skal i alle fall ikke få mange kronene ut av meg. >:(

I værste fall kjøper jeg hydrogenbil!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

Det kan av og til fremstå som om politikere antar at overgang til elbiler er en beslutning som må fattes av politikere. For egen del oppfatter jeg det som et teknologiskifte, og der overgangen vil gå av seg selv. Det politikerne derimot bidrar med er å få til en noe tidligere overgang grunnet økonomiske og andre incentiver. Her har Norge og politikerne vært svært visjonære. Likevel, jeg ser på det som fullstendig skivebom å pepre fossilbilistene med avgifter. Pr i dag er der ikke elbiler nok til å mette markedet for nybiler. Folk står i kø i åresvis og betaler depositum for å sikre seg neste modell. Da virker det ganske urettferdig at den som i dag ikke har noe valg enn å fortsatt slite på sin fossil skal piskes med avgifter. Vær sikker, når tiden er inne for utskifting av bil så vil alle ha elektrisk.

Elbil fundamentalist

Det dreier seg vel om å senke vannspeilet, slik at flere ser det lønnsomt å bytte til ny elbil, alternativt kjøpe en brukt elbil. Ser f.eks at antall Leaf til salgs var over 600 før sommeren. Nå er det 200. Snakk om at det blir utsolgt fort. Det andre er at man vil fjerne sannheten om at "diesel er billigst uansett". Det var en kompis av meg som fortalte at sjefen hans hadde kjøpt en helt ny Q5 TDI. Vi fikk spontanlatterkrampe rundt bordet hele gjengen  ;D
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Torz

I innslag på TV i dag ble det sagt at tyngre kjøretøyer finner veien ut av Oslo grunnet avgiftsnivået der. Dette mente intervjuobjektet var beklagelig for det burde heller føre til at man byttet dem ut. Men kan en vettug journalist snart klare å stille det helt åpenbare spørsmålet, nemlig hva det betyr å bytte ut? Det høres jo ut som om noen tror at bilen da blir borte, men man kaster vel ikke en bil til hundrevis av tusener kroner, gjør man det, eller er det det enkelte tror vil skje? Come on

Amatøren

Sitat fra: Elbil fundamentalist på torsdag 05. oktober 2017, klokken 13:40
Det var en kompis av meg som fortalte at sjefen hans hadde kjøpt en helt ny Q5 TDI.

Vel sjef....

Sjef = Alle utgifter på firma?

I så fall merker ikke han/hun avgiftsøkningen slik direkte som oss vanlige "slaver".
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ

Torz

Her er det en til som irriterer seg over bompengene i Oslo. Og verre skal det bli. Dette ble en nyhetssak som ble heftig delt på sosiale medier. https://www.nrk.no/ytring/derfor-provoserer-mdg-1.13718916

Elbil fundamentalist

MDG er ett bilhate parti, uavhengig om det er elbiler eller ikke. Dette viser at de har dårlig tid. Uten «alibi» i forurensende biler, så vil det være liten forståelse i folket, og mulig lav politisk gjennomføringsevne til å fortsett en slik politikk. Etter kommunevalget om 2 år får vi fasiten på MPG sin politikk.

Jeg synes det er altfor lite forståelse for den tidsbesparende og nødvendigheten privatbilen er i hverdagen. Derav forstår jeg frustrasjonen til folk over bompengesatsene. De fleste elbiler i markedet i dag gjør ikke jobben som eneste bil i veldig mange familiers liv, både lademuligheter hjemme, plass, rekkevidde og hengerfeste er fortsatt begrensende. Det er mulig å legge bedre tilrette med pendlerparkering og flere ekspressbusser etc. for å legge bedre til rette for midre bilpendling til Oslo, ikke bare hamre på med bompenger. Mange skal jo egentlig ikke til Oslo engang, men er tvunget gjennom byen. Hva med en ytre ring utenom Oslo, som fjerner det meste av gjennomgangstrafikken?

Trenden blant unge som velger vekk førerkort og privatbil, til fordel for å spare penger til sin første bolig, kan likevel være en stor stemmebase for MGD.
Innbyggere ellers i Oslo er som lei av pendlere som sviner til luftkvaliteten, skaper trafikkstøy og trengsel i «egen» by, vil være ett godt grunnlag for å sanke stemmer. Mer fornuftige tilrettelegginger og faktisk utbedringer av veiene samt lademuligheter for folk som bor i blokk er viktig. Om MPG legger frem de beste pragmatiske løsningene her stiller jeg meg tvilende til, men jeg håper det blir ett bredt politisk fokus på dette.

Uansett så er bilbruk i byene avhengig av overgang til elbiler. All forskning på luftforurensing viser hvor ødeleggende det er på folkehelsa. Nye rapporter skjerper inn grenseverdiene betydelig på hva som er helseskadelige verdier. Utstrakt bruk av fossile biler i bytrafikken er ikke forenelig med god folkehelse, så kraftige grep er uansett nødvendig. En overgang som i mine øyne er for viktig til å la seg diktere av ett ungt protestparti.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Torz

Ohoi, dette var heftige saker. Elbiler må få høyere engangs- og årsavgift enn bensin- og dieselbiler. Artikkel på DN (betalt tilgang) om hvorfor elbilister bør betale mer i avgifter enn tilsvarende fossilbiler. Saken bygger på et "discussion paper" publisert av SSB (åpen tilgang). Publikasjonen var litt omfattende, så artikkelen i DN var et fint resymé. Et lite utklipp av saken.

Både CO2-avgiften og veibruksavgiften er lagt på forbruket av drivstoff. Også biler som bruker lite drivstoff påfører samfunnet ulemper som ulykker, køer og svevestøv. Kjøpere av lav- og nullutslippsbiler bør betale for disse ulempene. Da følges prinsippet om at forurenser betaler.

Derfor bør hybrid- og elbiler ilegges en høyere engangsavgift, eventuelt årsavgift, enn biler som skattlegges via drivstoffavgiftene.


https://www.dn.no/meninger/2017/10/18/1051/Innlegg/elbiler-ma-fa-hoyere-engangs-og-arsavgift-enn-bensin-og-dieselbiler
http://www.ssb.no/326078/the-efficient-combination-of-taxes-on-fuel-and-vehicles

Torz

Stor demonstrasjon i Oslo i dag over misnøye med nye bomtakster, bomutvidelser neste år og tiltak mot biler i Oslo sentrum. Jo, det er lov å ytre seg, men vil det få våre politikere til å se alvoret? Leser en artikkel som sier at brukte elbiler selger som hakka møkk om dagen. Nordmenn kjøper alt som er å oppdrive, men politikerne ønsker tydeligvis at vi også skal kjøpe de som ikke er å oppdrive. Enkel politikerlogikk, forstå det den som kan.

http://www.nettavisen.no/na24/tusenvis-protesterte-mot-bompenger---det-gjr-meg-forbannet/3423386124.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA