Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første døgnet med Ioniq

Startet av Torz, mandag 31. oktober 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Electrix

Strømnettet er allerede klart for 1,5 mill elbiler ifølge NVE:
https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/
At hydrogenlobbyen likevel forsøker å så tvil kommer ikke som noen bombe.

Når det gjelder lagring av energi er ikke dette et tema i Norge som har store lager av vannkraft. Her reguleres det så enkelt at når det er lavt forbruk og/eller stor produksjon av tilfeldig kraft så skrus krana igjen på vannkraftverk, er det høyt forbruk og/eller lav produksjon av tilfeldig kraft åpnes krana litt mer.

Det har vært snakk om å bygge en del større pumpekraftverk her i landet, men da har det vært for å kunne levere mer balansekraft for land som Tyskland, Danmark og Nederland. Pr i dag er det nok ikke økonomi for det pga vi klarer å balansere nok for oss selv og utenlandskablene med det vi har. Men det kan nok bli aktuelt senere.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Torz

Nyhetene i dag: Elbil nr 100.000 er registrert. Jeg mener å huske at strekkmålet politikerne satte seg for første runde med elbilsubsidier var 50.000 biler i 2017. Vel, det målet ble slått med god margin, og det på tross av relativt begrenset elbilmodellutvalg. Tenk den dagen en kan velge blant flere EL SUV til folkelig pris uten volumbegrensning til det norske markedet, da tror jeg proppen er ute for elektrifiseringseventyret. Skattlegging av de gamle fossilene blir helt overflødig. Og tenk så stilig om en kunne fått til et skifte uten bruk av tvang og skatteskruer. For politikk dreier seg vel egentlig om noe annet enn skattlegging, gjør det ikke?

Torz

Her en grei jubileumsoversikt over solgte elbiler i anledning elbil nr. 100.000. Det er kun 1,5 år siden vi passerte 50.000. Betyr det at vi kan klare 50.000 nye elbiler alene i 2017? Det må jo være et bra mål. http://www.tu.no/artikler/disse-elbilene-er-det-flest-av-i-norge/366168?utm_source=newsletter-2016-12-13&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

Torz

Hurra for Christina Bu, leder i Norsk elbilforening. Hun fremstår med et optimistisk syn om elbilens fremtid, og ikke et ord om behovet for ekstra skattlegging av gårsdagens teknologi. Dette går av seg selv. Håper politikerne får med seg dette, og kan slå seg til ro med at de faktisk allerede har gjort alle nødvendige tiltak ved å opprettholde elbilfordeler frem til 2020. http://www.dinside.no/motor/utviklingen-gar-raskere-enn-noen-kan-forestille-seg/66026617

Torz

Utsolgt lenge før varen er i butikken. Det er vel det en kan si om nye Opel Ampera-e. Og hvilken pris. 289.900 kr for Tesla rekkevidde. Spørsmålet er hvor mange en kunne ha solgt om det ikke var begrensninger på norgesvolumet, helt sikkert en god del mer. Så mens noen politikere maner til at flere nordmenn skal skaffe seg elbil, så er vel spørsmålet heller om hvem som kan levere? http://www.dn.no/privat/2016/12/14/0915/Motor/her-er-prisen-alle-venter-pa

Torz

Opel Ampera-e:
GM erkjenner at volumet fra start vil bli lavt, og har derfor prioritert Norge, der infrastrukturen er bra. Norge vil dermed få det fabrikken klarer å lage fra starten av.

Det skal også legges til at bilen ville blitt et yndet importobjekt dersom den hadde blitt sendt ut til andre land før Norge. Det har skjedd tidligere, blant annet med VW e-Golf, der norske forhandlere støvsugde det øvrige Europa for biler. Etter hvert vil Ampera-e også lanseres i Tyskland, Nederland, Frankrike og Sveits.

Når det gjelder rekkevidden, så vil GM snart offentliggjøre de endelige tallene, men siden bilutstillingen i Paris i oktober har de kommunisert 50 mil +. Bilen har vært gjennom både NEDC og WLTP-testene, men da vi spurte GMs overhoder hva plusstegnet innebar, så fikk vi bare et smil tilbake. – Vent og se, var alt de ville si, men la til at vi kom til å bli positivt overrasket.

Ampera-e er i utgangspunktet utsolgt ut året, basert på ordre fra kunder som ikke engang har sett bilen, eller fått vite den eksakte prisen.


http://www.dinside.no/motor/dette-skal-opel-ampera-e-koste/66143505

Torz

Litt lav fyllingsgrad i vannmagasinene. Kan vel bety litt høyere strømpriser til vinteren, men avhengig av hvor kaldt det blir. Kilde NVE.

http://vannmagasinfylling.nve.no/Default.aspx?ViewType=Chart&Tidsenhet=Aar&Omr=NO

I gjennomsnitt produseres det vannkraft i Norge tilsvarende rundt 130 TWh (kilde LVK). Dersom alle 2,5 mill. personbiler i Norge var elbiler med snittforbruk på 200 Wh/km og 12000 km årlig, ville elbilforbruket kun ha utgjort 6 TWh. Dette er mindre enn 5% av årlig elproduksjon. Er det virkelig ikke mer?

Torz

Kjørte E6 strekningen Otta-Oslo i dag, 30 mil. Det er nå totalt 11 bomstasjoner som skal passeres på strekket, totalt 259 kr., tilsvarende 8,60 kr pr mil. Det kom 4 nye stasjoner opp bare denne helgen. Politikerne er nok lykkelig vitende om folks avhengighet til bil, og benytter enhver anledning til å sette opp nye betalingspunkter. Jeg trodde at vegfinansiering skulle gå over statsbudsjettet, men det har tydeligvis blitt en sannhet med store modifikasjoner. Så krangelen om noen ekstra ører på drivstoffet falmer fullstendig i forhold til hva man avkrever bilistene med totalt sett.

elektrolux

Og norske billister er seg selv nærmest og fortsetter å frivillig bruke autopassbrikkene sine mot noen % rabatt. >:(

Det er nesten så jeg gleder meg til at elbil må betale bom. Da blir i alle fall brikkebruk frivillig en sak igjen.

Hadde noske billister fulgt norske MCister sin tilnærming spørs det om vi hadde hatt disse bommene i det hele tatt.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Electrix

Nå er det jo bompenger en frivillig avgift i Norge. Man kan velge å kjøre rimelig elbil eller om man har så god råd at man ikke har til til å lade litt av og så kan man kjøre forurensende eksosbil om man betaler litt ekstra.

Når man først skal ha bomstasjoner så synes jeg autopass er en effektiv og rimelig løsning. Det gjør at mer av pengene går til formålet.

Fra nyttår kan man også betale Horten-Moss ferja med autopass. I tillegg til å effektivisere betalingen har det nye billettsystemet også en god miljøprofil, man betaler kun for bilene, passasjerer er gratis.
Eksosbil manuell betaling 178,-
Eksosbil autopass 160,20
Elbil 67,-

Jeg har også sett i utlandet at man har lignende autopass system som også tar hånd om betaling i parkeringshus, kanskje kunne vi også fått autopass betaling på ladestasjoner? Man betaler for tiden man står foran laderen, da ville det nok bli slutt på å blokkere laderne.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Torz på mandag 19. desember 2016, klokken 20:48
Kjørte E6 strekningen Otta-Oslo i dag, 30 mil. Det er nå totalt 11 bomstasjoner som skal passeres på strekket, totalt 259 kr., tilsvarende 8,60 kr pr mil. Det kom 4 nye stasjoner opp bare denne helgen. Politikerne er nok lykkelig vitende om folks avhengighet til bil, og benytter enhver anledning til å sette opp nye betalingspunkter. Jeg trodde at vegfinansiering skulle gå over statsbudsjettet, men det har tydeligvis blitt en sannhet med store modifikasjoner. Så krangelen om noen ekstra ører på drivstoffet falmer fullstendig i forhold til hva man avkrever bilistene med totalt sett.

Et tips er å kjøre Rv4. 14 kortere men tar selvsagt litt lengre tid (anslagsvis 20 minutter). En elbil vil spare mye energi på å kjøre den veien. Null bommer mellom Mjøsbrua og bomringen i Oslo. Grei timesbetaling i forhold til besparelsen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Torz

Norge gror igjen, nå også med bomstasjoner.

Enn så lenge er elbilene spart, men det er bare midlertidig. Elbil er uaktuelt for meg foreløpig da jeg pendler 2x 36 mil ukentlig og enn så lenge er det ikke aktuelle biler med den rekkevidden. Dette er jo reelle mil som kjøres året rundt. Tipper jeg måtte hatt 2 ladinger underveis på denne årstiden. Med så mye pendling orker en ikke å legge inn flere ladestopp, da en helst bare vil komme seg frem. Jeg kjører vanligvis RV4 Gjøvik når jeg kjører Gudbrandsdalen, men bruker stort sett å kjøre Fagernes når Valdresflya er åpen.

Problemet er at bomstasjoner er blitt så vanvittig utbredt. Den oppgaven som staten har påtatt seg over skatteseddelen blir nå krevd via tilleggsbetaling. Og igjen er det bileierne som er melkekuen. Dette er enkelt fordi folk faktisk er avhengig av bil. Og så klarer enkelte politikere å servere verdens største bløff om at bileierne, da betegnet som forurenserne, ikke betaler for seg. Husk at det er ingen begrensning i innkreving pr person, og her kan enkelte komme svært uheldig ut. Vel, det heter at man får de politikerne man fortjener. Og jeg som trodde jeg fortjente bedre, der tok jeg jammen feil.

Torz


Torz

Retur Oslo Gudbrandsdalen i dag via RV4 over Gjøvik. Her er veien nå lagt utenom Gran sentrum. En liten stubb, og selvsagt en ny bom. Annet var vel ikke å forvente. Derimot ble overraskelsen stor mellom Frya og Sjoa. Her kjørte jeg nyveien nedover og måtte passere 4 bommer og 109 kr. Nå tok jeg gamle veien oppover, og hva har skjedd siden forrige helg? Joda, det er satt opp 2 nye bommer for å kjøre på den gamle E6 også. En mellom Harpefoss og Vinstra, og en opp med Sjoa. 2 nye betalingspunkter for ingenting, null ny vei. Jeg skjønner ikke at det er mulig, men jeg må antakeligvis kraftig revurdere mitt forhold til det umulige.

Hadde jeg vært på sirkus hadde jeg trodd at dette var klovnenummeret. Det er for dumt til å være sant. Men det er nok heller et godt innøvd nummer i skatteakrobatikk. Hvem i alle dager får seg til å stemme for slike bompengeforslag? Og hvem foreslår dem? Og eier ikke folkevalgte skam lenger?

Det er en kjent sak fra skatterapporter og utredninger at det anbefales å kreve inn skatt på mange innkrevingspunkter og aktiviteter, da merker folk liksom ikke så mye til det. Men å kreve betaling for å kjøre på en gammel vei burde være i overkant for de fleste, men tydeligvis ikke for politikere, hvem de nå måtte være. Jeg skal nok finne ut av det der.

Torz

En svært god artikkel om tunnelprosjektering på Voss, vel verdt å lese.

Dette er historien om prosjektlederen som i siste liten forkastet kommunens svingende tunnel-planer, og tegnet en rett strek på kommunekartet.

http://www.tu.no/artikler/lars-magnar-rettet-ut-kommunens-svingete-tunnelforslag-i-siste-oyeblikk-sparte-125-millioner-kroner/365455?utm_source=newsletter-2016-12-22

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA