Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første døgnet med Ioniq

Startet av Torz, mandag 31. oktober 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Torz

Det opplyses fra politisk hold at reinsdyr med slede går gratis i alle landets bommer. Ho-ho, og riktig god jul.

elektrolux

Akkurat framme i Polen etter 800 km på flotte 2 felts motorveier helt uten en eneste BOM.

Får meg til å lure på hva Danskene, Tyskerne og Polakkene gjør som vi i Norge ikke klarer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

En svært oppløftende artikkel om Norge, elbiler og Norsk elbilforening. Vi ligger 10 år foran andre land hva angår elbiler, salg og ladeinfrastruktur. Verdens transport- og bilindustri ser til Norge for å lære. Dette kan til og med resultere i norske arbeidsplasser dersom Norge spiller brikkene riktig (greit uttrykk i disse sjakktider). Måtte bare politikerne skjønne hvor langt fremme Norge er, og ikke gjøre noen tabbetrekk, slik som å være mer opptatt av å slå ut bøndene (dere skjønner analogien tenker jeg).

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/29/1506/Motor/tok-volkswagen-styret-til-norge-for-a-laere-om-elbil

Torz

I følge artikkel må vi ut med enda mer i bompenger fremover. Summen av det en betaler for bilhold er etter hvert blitt formidabelt. Engangsavgift ved kjøp, avgift på drivstoff, bompenger, årsavgift, mva, og i tillegg betaler vi jo også for infrastruktur over skatteseddelen. Politikerne elsker å spre avgiftene utover, for på den måten å tåkelegge mest mulig av totalbildet. Så skal man ha enda mer inn på avgifter, så finner man på et nytt avgiftsnavn, slik som rushtidsavgift. Det med bompenger er nok likevel en avgiftslegging som jeg også dessverre tror vil bli enda mer utbredt. Årsak er blant annet inntog av elkjøretøy. Med lademulighet i heimen er det ikke lett å avgiftslegge bruken av "drivstoffet". Derfor vil bompenger være et godt alternativ. Og ja, man betaler ikke noe i dag, men om noen år tror jeg det ikke vil være noen forskjell på el og fossil hva angår bompenger.

Det kanskje største problemet med bompenger i dag er at det er null begrensninger i hvor mye en kan kreve inn av bompenger fra hver enkelt sjåfør. Her kan noen komme svært uheldig ut, og må ut med flere 10-tusen årlig. Det burde vært en form for begrensning dersom politikerne hadde et snev av empati. Vel, det er lov å drømme.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2017/01/Bilister-maa-betale-mer-bompenger-fremover

elektrolux

Sitat fra: Torz på mandag 02. januar 2017, klokken 19:59
Det kanskje største problemet med bompenger i dag er at det er null begrensninger i hvor mye en kan kreve inn av bompenger fra hver enkelt sjåfør. Her kan noen komme svært uheldig ut, og må ut med flere 10-tusen årlig. Det burde vært en form for begrensning dersom politikerne hadde et snev av empati. Vel, det er lov å drømme.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2017/01/Bilister-maa-betale-mer-bompenger-fremover

Grunnet tak på antall passeringer betaler folk som Trygve Hegnar med sin Store SUV, og storbrukere neppe noe mer enn den enslige moren med sin Yaris hybrid som uansett nærmer seg taket for månedlige passeringer på sin vei til barnehage og jobb. Tar en så betalingsevnen til disse ser en hvor ufattelig sykt hele bompengesystemet er. 

Satsen for passeringer bør heller dobles etter x antall/mnd, og tilpasses den enkeltes betalingsevne. F.eks kunne personer med mindre enn 6G inntekt kjørt gratis inntill 2x/dag

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

Et glimrende innlegg, der tydeligvis flere har fått øynene opp for galskapen i avgiftsregimet for bil. For det har noe med å se på de totale kostnader ved å bruke bil, og her er det bompenger kommer inn som en en flertrinnsrakett. Og bommer settes opp, enten det er ny eller gammel veg, og tett som haggel på enkelte strekk. Snakk om "teppebomming". Det kan synes som om noen og enhver av politikerne har glemt hvilket ansvar de egentlig har påtatt seg over skatteseddelen, og velger i stedet å la bilrelaterte skatter og avgifter gå med til finansiering av alt mulig annet. Bilistene har jo alltid råd til noen tusenlapper ekstra, om og om igjen.

For bompenger er det nye som virkelig skal skrape pungen hos norske bilister. Statens ansvar for å bygge infrastruktur er visst i stadig større grad overlatt og henvist til bilistenes lommebøker.

Og hvor lenge er elbilistene i paradis?

http://www.dinside.no/motor/sma-orer-pa-ei-enda-storre-ku/66584545

Torz

Kun annenhver nybil i 2017 vil være en ren fossilbil tror OFV.

– Av de ti mest kjøpte bilmodellene i fjor, var det bare en tradisjonell fossilbil. Slik er det ingen andre steder i verden, sier OFV-direktøren.

En liten dipp i rent elbilsalg i 2016 har nok sin forklaring i at folk venter på nye modeller med lengre rekkevidde. Jeg tror det vil være litt slik fremover, og at andelen tar seg opp som følge av bredere utvalg og lengre rekkevidde. En må nok fortsatt vente litt før en ser en vesentlig bedring i utvalget. Jeg tipper at vi i 2020 vil se relativt bredere utvalg enn i dag. Og så er det volumet da. Det hjelper ikke om modellene er utviklet når produksjonen er for lav til å mette etterspørsel.

https://www.nrk.no/norge/_-kun-hver-andre-nye-bil-i-2017-blir-en-ren-fossilbil-1.13314586

Torz

En grei motvektsartikkel hva angår klimaendringer. Alltid sunt å lese litt for og imot. http://www.side3.no/vitenskap/stein-bergsmark---fra-det-yeblikket-jeg-bestemte-meg-visste-jeg-det-kom-til-a-bli-brak/3423304158.html

Uavhengig av innholdet i artikkelen mener jeg at elbilen er fremtiden, og at endringen vil komme helt naturlig. Men avgiftsleggingen av fossilbiler som enkelte aldri får nok av, kan i det minste oppfattes som "overkill".

Torz

VWs elektrifisering er godt i gang, og referansekunden er fra Norge, der man finner både første- og andregangskjøpere. Norge ligger minst 5 år foran resten. Joda, dette vet vi, og vi burde faktisk være stolt av det.
https://www.tu.no/artikler/derfor-er-de-norske-kundene-ekstra-viktige-for-volkswagen/376308?utm_source=newsletter-2017-02-14

Torz

Nordmenn kjøper elbil det remmer og tøy kan holde, usett, over nettet, og alt som kan oppdrives. Importørene jobber febrilsk for å få tilleggskvoter, selv om Norge i utgangspunktet får VIP-kvoter så det holder. Opel har nå forhåndsbestilling på Ampera-E for 1,2 milliarder kroner. Dette går rette veien, jeg kan ikke se at politikere har noen grunn til fortsatt å være bekymret.

http://www.dn.no/privat/2017/02/14/1038/Motor/har-solgt-elbil-for-12-milliarder

Torz

Batteriutvikling vil opplagt ha noe å si for utbredelsen av elbiler. I følge denne artikkelen kan det se ut til at det er mulig å få til et vesentlig løft i pris/kapasitet og ikke bare en inkrementell økning. I så måte står ikke navnet på professoren, Mr. Goodenough, helt i stil med det han får til i sin utvikling.

https://www.tu.no/artikler/94-aringen-kalles-litiumionbatteriets-far-na-melder-han-om-nytt-gjennombrudd/377368?utm_source=newsletter-2017-03-02&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter

sven erik

på meg virker det ut som de setter opp for fosilbilen for å forsvare at de skal ta avgifter fra elbilen å  vi blir muligens så heldig at vi får halv avgift  nei  da vi får normal avgift  mens  fosilen vil få dobling   å når det gjelder bra veier kan en kjøre veier som  hovedveiene her uten bommer i hele evropa  men en kan velge en annen  vei med bom noen steder der  en betaler men det er  bare om en skal ekstremt fort fram  men i norge kan en ikke  velge en lager fartsdempere +++

Torz

I høst er det stortingsvalg. Jeg gruer meg. Egentlig ikke så mye til utfallet av valget. Historien har vist at verden går videre, uavhengig av hvem som danner regjering. Det jeg gruer meg til er valgkampen. Debattene. «Ja men du da» og «hva var det jeg sa»-argumentasjonen. Fokus på motstanderens evneløshet og egen fortreffelighet. Joda, der fins enkeltpolitikere i alle politiske farger som opptrer på en fin, korrekt og faktabasert måte, men det er langt mellom dem. Det kan tilføyes at media ikke gjør situasjonen bedre. Deres vinkling er jo ofte nettopp å lage konfliktstemning. Sirkus til folket. For meg som leser og seer så blir derfor hele valgkampen noe begredelig, men enn så mye jeg misliker dette teaterstykket, så må jeg jo følge med (så lenge jeg orker).

Jeg skulle ønske at demokrati betød at man stemte på politikere som ville fremføre folkets vilje. Dessverre føler jeg at det for politikerne i stedet betyr å få folkets stemme til å fremføre egen politikk, og det er nødvendigvis ikke det samme.

Så kommer man til valgresultatet. Det må dannes regjering, og ingen er vinnere alene. Et parti må finne en eller flere samarbeidsparter, maktkampen drar seg til, og vippepartiene kan se sin egen politiske valuta stige i verdi til ukjente høyder. Hosene til frierne gjøres grønnere enn smaragder, og vipps, så blir folkets vilje forhandlet bort til fordel for en statsministerposisjon.

Og på et tidspunkt kommer skattepolitikken på bordet. Et enkelt skattesystem kunne bety at man hadde moms – punktum. All skattlegging ligger på forbruk, jo mer man kjøper jo mer betaler man i skatt. Enkelt, men neppe gjennomførbart. Problemet er at staten krever store inntekter, og da er det anbefalt å ha mange typer skatter, ja nær sagt uendelig mange. På den måten tåkelegges det Hvermansen betaler på de enkelte områder og skattetrykket oppfattes ikke like sterkt. Derfor så mange avgifter også på bilhold, slik som moms, engangsavgift, drivstoffavgift, rushtidsavgift og bompengeavgift. Om du tror det stopper der, kan vi jo hive på årsavgift, omregistreringsavgift, parkeringsavgift, piggdekkavgift og personskadeavgift.

Jækelen for tiden er bompenger. Den har utviklet seg helt enormt de siste årene og kan betegnes som den kommende skattekometen, og den vil nok også slå inn på elbilen over tid. Som en person skrev på denne tråden, først dobler man bompengene på fossilbilene, for deretter å fase inn elbilene med «halv avgift». Og det er jo ikke det at denne avgiften dukker opp en plass. Det fortettes med bomringer hele tiden, og avgiften har heller ingen sammenheng med at den kommer bilistene til gode. Avgiften skal gå til å finansiere alle mulige ting. Kjempelurt tenker politikeren, men var det dette de folkevalgte stemte på? Kanskje noen, men neppe flertallet.

Vel, jeg sitter slukøret tilbake, svelger nok en avgift, blir enda mer oppgitt over politikerne og tenker:
Hvorfor kan dere ikke samarbeide på en måte der dere gjennomfører folkets vilje, det er vel det dere egentlig er satt til å gjøre, eller?

Just a thought.

cra

Sitat fra: Torz på onsdag 15. mars 2017, klokken 20:21
I høst er det stortingsvalg.  For meg som leser og seer så blir derfor hele valgkampen noe begredelig, men enn så mye jeg misliker dette teaterstykket, så må jeg jo følge med (så lenge jeg orker).

Nei, det trenger du ikke. Alle vet at valgkampen er nettopp det; en valgkamp. Når den starter for fullt slår jeg av TV og slutter å lese aviser. (Ikke 100%, men nesten.) Valgflesk er valgflesk, og det harskner fort! Baser stemmen din på hva politikerne har sagt og gjort før valgkampen startet, og partiprogrammet. Da sparer du deg for mye frustrasjon.

Problemet med at mini-partier får mye mer å si enn de fortjener er det desverre vanskelig å unngå så lenge de største partiene ikke får nok stemmer til å klare seg uten dem. Sånn sett er det vel bare å oppfordre til å stemme på ett av de større partiene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Torz

Da er valgkampen i gang, og Senterpartiet kommer med en lynende uppercut mot elbilfordelene, og da spesielt Tesla. Jeg trodde det var enighet på Stortinget om å la elbilfordelene (avgiftene) ligge uendret til 2020, men da har jeg tydeligvis misforstått. Ref. dagens Dagens Næringsliv.

Nestleder Ola Borten Moe leder programkomiteen i Senterpartiet som på neste helgs landsmøte går inn for at «dagens kjøpsfordeler erstattes med en ordning hvor alle som kjøper nullutslippsbil får et fast støttebeløp.

Jeg tror det er veldig få som forstår hvorfor samfunnet skal bruke så mye penger på Norges mest velbeslåtte og med en så tvilsom miljøeffekt. Staten subsidierer luksusforbruket til de rikeste i dette landet. Det er i ferd med å bli et omdømmeproblem for elbilene, som vi vil ha flere av, sier Borten Moe.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA