Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første døgnet med Ioniq

Startet av Torz, mandag 31. oktober 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

elektrolux

#60
Har du statistikk som viser at utslipp fra fossil transport har minket?

Forbruket på bilene har jo stort sett kun minket på papiret. Har kjørt bil i 35 år, og bilene mine har alltid brukt rundt literen i reell kjøring. Hadde riktignok en Audi A3, Suzuki Alto og Daihatsu Cherade som gikk på 0,7 l/milen før jeg gikk over til elbil, men er nå tilbake til literen grunnet oppgradering til større langtursbil.

Mitt inntrykk er at jeg ikke er alene om å kjøpe større og større bil i stedet for å beholde en fornuftig størrelse og utnytte fordelen ny moderne ICE teknikk gir på forbruket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

Gjennomsnittlig utslipp fra norske biler fra 2001-2013 har blitt redusert fra rundt 185 til rundt 125 gram CO2. Når det gjelder totalutslippet har det likevel ligget på rundt 7000 tonn årlig i perioden 2006-2013. Se http://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kjoretoy+og+drivstoff/Klimagassutslipp/Gjennomsnittlige+CO2-utslipp. Når utslippet har ligget konstant så antar jeg det skyldes økt bilbruk. Imidlertid viser statistikken at man for 2015 er kommet ned på 5500 tonn, så noe har skjedd. Og det som er helt sikkert, er at når man går over fra utslippsbil til utslippsfri bil så vil utslippene uansett gå ned.

Rent personlig er det min erfaring at forbruket har gått ned på de bilene jeg har hatt. Før var det alltid rundt literen på milen. I dag er forbruket 0,5-0,6 liter pr mil.

Øyvind.h

#62
Antar de utslippstallene er basert på produsentenes offisielle tall? Dvs de tallene som har vist seg å være så stappfulle av juks at ingen tar dem seriøst lenger?

0,7l per mil i årssnitt hadde jeg med min 1,6 diesel Passat. Webasto ikke inkludert. Offisielt skulle den bilen gå på ca 0,44 blandet. Klarte å få den ned mot det på ekstremt pen langkjøring, men aldri ellers.
Dog tror jeg passaten er mer energieffektiv enn eldre biler jeg har hatt. Forbruket har altså sunket, spesielt tatt i betraktning at bilen veier mer (bedre plass, mer komfortabel, MYE tryggere osv) og yter mer.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Torz

Jeg vil tro at utslippstall for nybiler er produsentenes tall. Disse er teoretiske, det er helt sikkert. Men så lenge en sammenligner utvikling fra samme teoretiske målinger, så ser en i alle fall en trend.

Det er vel flere målinger som ikke er helt i tråd med praksis. Akselerasjonstall føler jeg ofte faller i samme kategori. For elbiler har en vel rekkevidden som heller ikke stemmer helt med virkeligheten.

Selve totaltallene for utslipp antar jeg er teoretiske metoder som ligger i bunn, slik som konvertering av oljeforbruk til utslipp. Men dette vet jeg ikke noe om. Håper de har husket å trekke ut motor- og girolje fra utslippene

Torz

Fant noe her om måling av utslipp. Regnskapet er en sammenstilling av utslippstallene som er rapportert fra de største industribedriftene og av beregninger på grunnlag av produksjon eller forbruk (f.eks. antall tonn solgt fyringsolje) og utslippsfaktorer (f.eks. tonn CO2 per tonn fyringsolje)
http://www.miljostatus.no/tema/klima/norske-klimagassutslipp/utslipp-av-klimagasser-fra-transport/

elektrolux

Ikke overraskende.

Ny bil oppmuntre til mer kjøring. Samtidig har forskjellen mellom reelt forbruk og oppgitt forbruk økt slik at folk kjøper større bil enn nødvendig.

Mange tenker at de har klart seg med 0,8 l/mil på den gamle Corollaen, men når den nye 4x4 Super SUV'en kun bruker 0,7l/milen ( oppgitt ) tar vi den.

Derfor burde regjeringen oppmuntret til å beholdet gamle bilen. Cuba gjorde dette fra 1960 og har klart seg relativt bra uten nye biler. I Norge er jeg sikker på at vi kunne stoppet salg av nye fossilbiler til privat bruk allerede fra 2017 uten store problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Orbit

SSB har tall på total omsetning av petroleumsprodukter. Summen av bensin/diesel til kjøretøy går bare opp, opp, og opp. (Det samme gjelder Jet A1 til fly.....). Eneste reduksjonen kommer fra fyring og diesel til skip (aka gassolje). Bensin isolert har gått noe ned (som følge av diesel-promotering i tidligere avgiftsregimer), men å erstatte en liter bensin med en liter diesel gir mer CO2-utslipp! Så utslippsøkningene er enda større enn det de grønne grafene tilsier.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Torz

For å gå over til elbil trenger vi flere modeller og større produksjonstall. Synd at BMW ikke har større ambisjoner enn det som fremgår av denne artikkelen. http://www.tu.no/artikler/tror-det-vil-ta-sju-ar-for-batterikapasiteten-dobles/365891

Torz

Politikerne ser ut til å ha fått øynene opp for ladbare hybrider med kort rekkevidde. Avslaget i engangsavgift står kanskje ikke i forhold til omfanget av elkjøring. Jeg har vært inne på samme tema i et tidligere innlegg. Synd at avgifter går opp, men forholdsmessig sett opp mot andre kjøretøyer er det nok riktig. Og alt skal visst ha et navn. Lurehybrider, vel, navnet skjemmer ingen.

http://www.dn.no/nyheter/2016/12/07/1258/Politikk/ap-vil-gjore-lurehybrider-dyrere

Torz

Skal man gjøre tiltak for å få til en endring, så er det viktig at man iverksetter riktige og virkningsfulle tiltak. Dette med mer innblanding av biodrivstoff er jeg skeptisk til. For all del, om dette er riktig og fornuftig så må det være ok, men jeg føler at logikken svikter. Da gjelder det å få mer kunnskap før man beslutter, slik at man gjør de rette valgene. Trygve Hegnar er tydeligvis ikke overbevist. http://www.hegnar.no/Nyheter/Politikk/2016/12/Trygve-Hegnar-Vi-blir-rundlurt

elektrolux

#70
Det kan være at Venstre er smartere enn vi gir dem kredit for:

"I Norge omsettes det i dag 170 millioner liter biodrivstoff, og ved et krav om 20 prosent innblanding vil det være behov for 850 millioner liter (noen hevder 600 millioner liter). Da gir størrelsen på rapsarealene seg selv. Ni til ti millioner mål. Enten i Norge eller i utlandet."

Dette vil utvilsomt bety betydelig økning i prisen på drivstoffet noe som sammen med økte avgifter kan bety at drivstoffet blir så dyrt at folk faktisk går over til elektrisk drift forde de rett og slett ikke har råd til å fortsette å forbrenne fossilt drivstoff.  :-D

Det betyr både direkte og indirekte reduksjon av fossilt forbruk og kan rett og slett være en genistrek.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

Vel, jeg heller nok mer til at drivstoffprisene må være overkommelige for folk flest slik at de kan bruke de kjøretøyene de har. Overgang til elbil tror jeg neppe trenger noe tvang, bare utvalget og volumet er der. Derimot kan det være at biodrivstoff vil kunne være et hjelpemiddel for tungtransport, det tror jeg nok.

tiger``n

Sitat fra: elektrolux på søndag 11. desember 2016, klokken 13:19
Det kan være at Venstre er smartere enn vi gir dem kredit for:

"I Norge omsettes det i dag 170 millioner liter biodrivstoff, og ved et krav om 20 prosent innblanding vil det være behov for 850 millioner liter (noen hevder 600 millioner liter). Da gir størrelsen på rapsarealene seg selv. Ni til ti millioner mål. Enten i Norge eller i utlandet."

Dette vil utvilsomt bety betydelig økning i prisen på drivstoffet noe som sammen med økte avgifter kan bety at drivstoffet blir så dyrt at folk faktisk går over til elektrisk drift forde de rett og slett ikke har råd til å fortsette å forbrenne fossilt drivstoff.  :-D

Det betyr både direkte og indirekte reduksjon av fossilt forbruk og kan rett og slett være en genistrek.
Eventuelt at dagens fossilbiler vil få så store problemer med dette nymotens drivstoffet at de slutter å virke.
Dyrke drivstoff er også et omstridt miljøtiltak og vil gå utover matproduksjonen i mange områder.
Men er vel bare å hugge ned mer regnskog og plante raps det.

Torz

Om Venstre er smartere enn vi gir dem kredit for, så tyder mye på at deres egne velgere ikke er enig. Meningsmåling viser at oppslutningen er halvvert. Selv om meningsmålinger ikke er nøyaktige, så er jo dette krise for partiet. http://http://www.tv2.no/nyheter/8791439/

Torz

Interessant lesning om fremtidens behov for mer elkraft, og hva økt elbilbruk vil ha å si for behovet for oppgradering av strømnettet. http://www.tu.no/artikler/en-stor-elbilpark-vil-kreve-utbygging-av-kraftnettet-det-er-det-ingen-som-kjenner-prislappen-pa/366024?utm_source=newsletter-2016-12-10&utm_medium=email&utm_campaign=newsletter.

Det snakkes om bruk av fornybar energikilder, og at disse til dels produserer når man ikke har behov for strømmen. Da melder behovet for lagring seg. Alternativer som har vært fremme er å lagre på batterier, eller produsere hydrogen. Min enkle løsning er å bruke vannmagasinene som lagring. Den overskuddsproduksjon som ikke kan utnyttes, kan benyttes til å pumpe vann tilbake i vannmagasinene. Kjempesmart synes jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA