Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Første døgnet med Ioniq

Startet av Torz, mandag 31. oktober 2016, klokken 14:22

« forrige - neste »

Torz

De bilene som går på veiene i dag er et resultat av hva som har vært tilgjengelig å kjøpe de siste 20 årene. Den politikeren som måtte mene at disse ikke lenger skal kjøre på norske veier, burde hatt mot nok til å si nettopp det, og at dagens eiere må ta denne økonomiske belastningen ene og alene på egen kappe. I stedet tør man ikke stå for realitetene bak egne meninger, og prøver i stedet å få samme effekt ved å øke drivstoffkostnadene for den enkelte. Jeg har på ingen måte sansen for dette, men respekterer at andre måtte synes at dette er en glimrende ide.

Mitt syn er at de bilene vi har i dag må kunne brukes på lik linje med fremtidens elbiler uten å bli skattet ihjel. Våre fossilbiler vil bli siste generasjon, og utfasingen vil gå helt av seg selv. Det store skiftet vil komme om noen få år, når en stor mengde biler i flere klasser og segmenter med gode rekkevidder er å oppdrive. Til og med generalsekretær i norsk elbilforening er av en slik oppfatning. http://e24.no/privat/elbil/de-begynner-aa-forstaa-at-om-de-ikke-satser-paa-elbil-saa-er-det-kroken-paa-doeren/23850759

Les for øvrig også om VW sine dramatiske endringsplaner. http://e24.no/boers-og-finans/volkswagen/volkswagen-bekrefter-kutt-av-30-000-jobber/23850375

Electrix

En løsning som kunne fungert bra uten å være for drastisk er en avtale om at man skal legge på drivstoffavgiftene et fast beløp hvert år fremover de neste 10 årene, f.eks 50 øre eller 1 kr.

Da blir det ingen dramatisk endring, men alle som kan regne skjønner tegninga. De som har en eldre rimelig eksosbil vil ikke få så store verditap siden de likevel vil bli skrotet innen avgiftene slår inn for fullt, men det å kjøpe en ny bil vil være mer risikabelt. Noe som antakelig vil dempe noe av salget av nye eksosbiler og folk vil heller velge en elbil eller sitte med den man har noen år til. Finn.no flommer over av rimelige eksosbiler så det vil ikke være noe stort problem for bruktmarkedet heller.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlafGTE

Det sier seg selv at en gradvis økning vil score mye høyere på forutsigbarhet enn en plutselig økning. Spørsmålet er jo om politikerne klarer å vedta noe som de holder seg til i mer enn ett kvartal av gangen.

Torz

Oppløftende lesning med tanke på å nå utslippsmålene. http://www.tu.no/artikler/elbiler-er-ikke-nodvendig-for-a-na-strengere-utslippskrav/364799?utm_source=newsletter-2016-11-24

Sammenholdt med denne artikkelen http://www.dn.no/nyheter/2016/11/23/2139/Motor/forste-steg-mot-nullutslipp og flere til som sier det samme om et pågående og kommende teknologiskifte, så tror jeg ikke det er særlig grunn til å stresse seg i hjel med enda mer avgiftslegging av bensin og diesel enn det vi allerede har. Det er ikke avgiftslegging som vil styre teknologiskiftet, det er det faktiske tilbudet av nye moderne elbiler med en rekkevidde som folk vil være fornøyd med, og som vil fremstå som et bedre alternativ enn bensin og diesel. Og det er et viktig poeng. Man kan ikke tvinge folk over på en ny teknologi dersom den ikke dekker de faktiske behov. Jeg tror i løpet av 5 år så har vi så mye utvalg av elbilmodeller i ulike klasser og segmenter at folk ved bilbytte velger elbil helt frivillig, enten man er klimaagnostiker eller klimahysteriker.

elektrolux

Enig i det, men slike teknologisk utvikling er avhengig av at noen betaler gildet. Som igjen er avhengig av at noen kjøper produktene som leder opp mot det ideelle produktet.

Allerede 12 år siden var det elbil på markedet som gav merverdi å kjøpe. En P106 med 60 km rekkevidde til bruktpris på 80 000 kr ferdig importert satte meg i gang med det som nå har utviklet seg til en bedrift med 3 ansatte og som forsyner hele norge og faktisk kunder ut i europa med prisgunstige kvalitets ladeprodukter.

Uten insentiver som bomfrihet Klar nr 1, og avgiftsfritak og momsfritak ville jeg nok valgt annen teknologi. Bl.a var en fastrac traktor et alternativ til å slippe bom selv om det antakelig ikke ville betydd reduserte utgifter totalt. Bare forbruket på et slikt monster ville nok overgått bompengene spart, men den kan nesten matche personbilkomfort og fart. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

Incentivene for el har vært helt avgjørende for å få til et skifte, og vil nok være det en liten stund til. Men Nå er det slutt på epoken der dette er et produkt for idealister.

Fint å se at din interesse for elkjøretøy har resultert i bedrift og arbeidsplasser.

Torz

Kom over denne omfattende og oppdaterte wikisiden om antallet elbiler i verden i dag https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_car_use_by_country. Jeg er litt usikker på begrepene som benyttes på ulike elektrifiserte biler, og som også omtaler plug-in hybrid, men om jeg har forstått det riktig, så passerte man 1 million rene elkjøretøy i september 2016. Ser man på statistikk over antallet biler i Norge, så ligger det på 3 millioner, ref. https://www.ssb.no/bilreg. Med andre ord kunne ikke hele verdens produksjon av elbiler frem til i dag ha erstattet mer enn en 1/3 av Norges bilpark. Norges 5 (av Europas 750) millioner innbyggere har i dag over 20% av Europas elbiler.

Opel kommer med sin Ampera-e i 2017. Den er allerede utsolgt, og bestiller man nå kan man få bil i 2018. Tesla model E er vel tilsvarende levering i 2018 om man bestiller i dag. Nyeste generasjon elbil med lang rekkevidde og folkelig pris er mao. mangelvare før de er introdusert. Folk bestiller dem usett. Dette er et svært viktig moment å ta med seg når enkelte politikere klager over at det går for sakte med konverteringen til el. Foreløpig er vi helt avhengig av å ha tilbud av fossilbiler (inkludert plug-in hybrid) for å dekke etterspørsel etter ny bil. Og som wikisiden sier, det er ingen land i verden som har større penetrasjon av elbiler enn Norge ift. antall innbyggere. Jeg har sjelden sett så mye referanse til Norge som når det kommer til elbiler. Look to Norway.

Konverteringen kan mao. umulig gå særlig fortere enn den allerede gjør.

Torz

Verdens 3. mest solgte elbil, BMW i3, har i løpet av sine 3 år på markedet blitt produsert i 60 000 eksemplarer. https://en.m.wikipedia.org/wiki/BMW_i3

I Norge forventer man et salg på 3 500 BMW i3 neste år. http://www.tv2.no/broom/8676060/

Norge tar unna elbiler som ingen annen nasjon på denne kloden, sett i forhold til folketall.

Torz

Den mye omtalte bilpakken skaper i øyeblikket utfordringer for å få flertall for neste års statsbudsjett. Det synes å være Parisavtalen som trådte i kraft 4. nov. 2016 som står i veien for en enighet, men gjør den egentlig det? http://www.fn.no/Tema/Klima/Klimaforhandlinger/Dette-er-Paris-avtalen

Avtalen sier vel ikke noe om konkrete kutt som skal være gjennomført i 2017. Den har derimot langsiktige mål, at landenes utslipp skal nå et toppnivå innen kort tid, og at landene er ambisiøse i å bidra til 2 gradersmålet.

Regjeringen har sagt at elbilfordeler opprettholdes til 2020. De har også lagt opp til at ladbare hybrider får fortsatt lav, og for den saks skyld enda lavere avgift, mens rene fossilbiler og fossilt drivstoff blir litt dyrere. Det er min oppfatning at de tiltak som er gjort her på sikt vil bidra til lavere utslipp fra bilparken. Det forutsetter imidlertid at man har nok av og relevante elbiler å velge blant. Det har man ikke i dag, men situasjonen vil nok være snudd opp ned i løpet av 5 år. Jeg tror mange land i verden skal slite ufattelig mye mer enn Norge når det gjelder å få ned utslippene fra bilparken på sikt.

For meg kan det virke som om uenigheten består i at man ikke får til en umiddelbar reduksjon av utslipp, ja nærmest over natten. Jeg kan ikke se at Parisavtalen setter slike krav. Har man tro på at de tiltakene som tross alt er foreslått på sikt vil virke, noe jeg ikke er det minste i tvil om, så burde bilpakken være spiselig. Men politikk handler tydeligvis om noe mer. Det handler også om innbilte tap og seire, og da får man ikke rasjonelle beslutninger. Vel, verden går uansett videre.

Torz

Så mens avgiftsøkningene i bilpakken er spiselig for noen, så er det uspiselig at de samme bileierne får lettelsene det legges opp til i form av redusert bomsats utenfor byer, redusert årsavgift og økt pendlerfradrag. Jeg antar det er ok om lettelsene i stedet går til skatteytere generelt. Men dersom den gjengse skatteyter stort sett eier bil, hva blir egentlig forskjellen?

Det burde vel være mulig å løse denne gordiske knuten. En god start kan være at involverte parter bestemmer seg for ikke å gå til pressen og proklamere egne busjettseire og andres nederlag. Jeg blir så flau på politikernes vegne når de driver på slik.

Til orientering viser nybilsalget for november en elbilandel på 19%. Finn et land i verden som slår den. Ser dere ikke at politikken allerede virker?

elektrolux

Politikken virker helt klart, men vi skulle gjerne hatt litt mindre vingling og usikkerhet om de langsiktige planene.

Ellers hørte jeg en kommentar om at det ikke er så sikkert FRP ser seg tjent med å berge regjeringen ved å gi mer til miljøet. Det er jo bare 10 mnd igjen til valget, og de kan kanskje lettere få ny makt ved å stå hardt på røykerne ( Fossilbillistene ) sin side enn å gi etter nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torz

For å billedliggjøre utfordringen. Du er ute og kjører på en trafikkert glatt hovedvei. Du passerer et informasjonsskilt med første varsel om at din avkjøring er om 1 km. Du kan

1. velge å holde farten frem til avkjøringen og foreta en kontrollert avkjøring,
2. du kan velge å senke farten umiddelbart og sinke de bak deg,
3. du kan velge å bremse og skape farlige situasjoner, og
4. du kan velge å nødbremse og forårsake alvorlige ulykker.

Det viktige er at man er årvåken, har lest skiltet, har bestemt seg for at man skal i retning avkjøringen og kan forberede seg til det som skal skje, dvs. alt. 1. Jeg skjønner ikke at noen mener at alternativ 2-4 er bedre valg, men kanskje de ikke har bil?

Som sagt til det kjedsommelige, bilparken i Norge er det som bekymrer meg minst, den vil bli vesentlig elektrifisert de kommende årene. Jeg tror sterkt at 50% av nybilsalget er elbiler om 5 år. Da vil det begynne å monne.

Det som virkelig burde bekymre klimatikerne er den sterke befolkningsøkning verden vil få fremover. Det tror jeg blir århundrets klimabombe.

Torz

For å kunne forstå sammenhenger, må man finne informasjon og regneark. Stort sett kilder til SSB her.

Leser i en avisartikkel i dag at miljøpakken var vanskelig å svelge fordi den ikke er nok til å nå norges klimamål i 2030. Man har nemlig beregnet at Norge da må kutte 800.000 tonn årlig frem til 2030 for å nå målet. Alt som ikke bygger opp under dette tallet høres ut til å medføre at man ikke når målet. Men det er ikke sant. Det man da forutsetter er at det kun finnes en vei til målet, nemlig en lineær tilnærming. Problemet med slik manglende logikk er at i virkeligheten så blir tilnærmingen en S-kurve, dvs. lite bidrag i starten for så å øke vesentlig og overstige den lineære kurven på et tidspunkt. Likeså høres det ut som om det kun er personbiler som er problemet, det er også langt fra sannheten.

Hva er så utslippene og klimamålet? Jo, utslippene av CO2 ekvivalenter i Norge i 2015 var på 54 millioner tonn. Norge skal visstnok kutte 10 millioner tonn i 2030. Får vi til det? Ja, det er nok mulig, men hva blir bilparken sitt bidrag?

Norges personbilpark står for rundt 10% av utslippene, altså langt fra eneste utslippskilde som det av og til høres ut som. Gitt at man får en overgang til elbil som følger politikernes mål om 100% av nybil er en elbil etter 2025, noe jeg anser som sannsynlig. Norges personbilpark slipper i dag ut 5,5 millioner tonn. I 2030 vil dette være redusert til 3 millioner tonn for så å være på rundt 0 i år 2046. Vi snakker altså om at personbilparken vil redusere sine utslipp med 45%, og vil stå for 25% av totale utslippskutt. Og det vil nok skje helt uten ekstra avgiftsbelegging av drivstoff.

Oppsummert står personbilparken for 10% av utslippene i dag, men vil stå for 25% av målet for utslippskuttene i Norge i 2030. Personbilene vil i alle fall bidra med sin skjerv, og vel så det.

PS! Nå hører jeg at man har kommet til enighet om neste års statsbudsjett. Kanskje man har forstått at det er noe mer enn personbilparken som må bidra, og kanskje man har forstått det mystiske med S-kurver? Eureka

Torz

Jeg la inn en liten justering i beregningsmodellen. Først lå alle fossilbiler inne med fast utslipp. Men bilene har jo fått lavere utslipp fra år til år. Jeg la derfor inn en reduksjonsfaktor på 1% årlig på alle nye fossilbiler. Da viser modellen at personbilparken som i dag står for 10% avutslippene i 2030 vil bidra med 30% av utslippskuttene, dvs. rundt 3 millioner tonn. For å si det litt humoristisk, takk for at vi har så mange fossilbiler som kan bidra til å få ned utslippene.

Så har vi tungtransporten. Den står vel for 8% av utslippene. Her bør det også være mulig å få til noen reduksjoner. Jeg ser ingen grunn til å krisemaksimere. Dette går bra.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA