Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forvarming av bilen fra batteriet eller 230V

Startet av dagh, mandag 31. oktober 2016, klokken 13:35

« forrige - neste »

dagh

Hei alle,
Vurderer kjøp av rimelig Buddy (<10000kr). Men da er gjerne batteriene ødelagt. Hva finnes av muligheter for å bygge batteri selv? Kan man sette sammen fritidsbatterier fra Biltema f.eks.?

Gliderman

Spørs vel hvor mange sykler du får ut av de kontra ett traksjonsbatteri.

Svein Erik
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Carl Anton Stenling

Buddy trekker svært høy strøm fra batteriene i syklisk drift. Dermed behøver du fremdriftsbatterier spesielt beregnet for elbiler eller andre kjøretøy. Feil batteritype får garantert kort liv.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

bosonic

All erfaring tilsier at det er best økonomi med å benytte kvalitetsbatterier. Da blir det fort dyrt, men i lengden svare det seg.
Allikevel, levetid på batterier kommer an på hvor langt du kjører mellom hver lading. Har du mulighet til å lade ofte, vil du kunne kjøpe rimeligere batterier og allikevel få brukbar økonomi. Skal du få økonomi i dette er det også viktig å ikke belaste batteriene for mye. Det vil i praksis si at en unngår bratte bakker og hastigheter over 70 kmt.

Før du begynner å skru på en Buddy er det viktig å sette seg inn i prosedyrer. Carcontrolleren har en lei tendens til å ryke dersom dette gjøres feil.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

I dagens marked kan du kjøpe en PSA delebil og bruke NiCd batteriene fra den i en Buddy. Det blir antakelig rimeligste holdbare løsning.

Søk Buddy og NiCd så finner du en del slike ombygginger.

Husk i Norge er det forbudt å bytte batterikjemi på elbil, men siden Buddy er MC registrert bør dette gå bra.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

dagh


Gliderman

Hei
Jeg kjenner ikke orginalbatterier til Buddy, men det er gode tilbakemeldinger fra industrielt bruk på våre deep cycle batterier. Eks.
http://www.gnb-nordic.com/fileadmin/Arkiv/Dokumenter/DK_Produktblade/Motive/1_Batterier/Monobloks/DeepCycleUSbatteriesUKw.pdf

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

bosonic

Det er trangt om plassen, så du må sørge for at de nye batteriene har samme formfaktor.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Carl Anton Stenling

Vær obs på at ventilerte batterier kun må benyttes i biler som er beregnet for dette pga. eksplosjonsfaren.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Rav4_EV

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA