Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hifi eller ikke?

Startet av Sungrazer, mandag 31. oktober 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

Orbit

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:36
Så er spørsmålet. Hva skjer med kondemnert bil ?
Her er en 94A batteripakke, lader m.m.  som sikkert er helt inntakt.

Batteripakken fra Teslaen som smalt i veisperring på E18 i Vestfold er i alle fall ute på bruktmarkedet (kr 95000), sammen med resten av bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ApeX

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 22. november 2016, klokken 12:36
Så er spørsmålet. Hva skjer med kondemnert bil ?
Her er en 94A batteripakke, lader m.m.  som sikkert er helt inntakt.

Vraket selges av forsikringsselskapet enten til hugging eller til gjenoppbygging. Salget foregår i utgangspunktet på en lukket nettside hvor kun godkjente verksteder/vrakkjøpere har tilgang.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Ramgad

Sitat fra: Ramgad på torsdag 17. november 2016, klokken 05:13





Skadene er taksert til underkant av 140.000kr. Bilen blir reparert og ikke kondemnert. Km.stand er 13.500. 1500km over Enter's "nybilerstatning", som gir ny bil dersom km-stand er under 12000km..

ApeX

Det ble såpass med skader ja..

Det er dessverre slik at forsikringsselskapene er firkantet når det kommer til ting som dette. I utgangspunktet en god ting da det sørger for likebehandling av alle forsikringstakere ved at det settes en klar grense, men selvfølgelig surt for den som rammes når det er snakk om relativt små marginer. Vilkårene her er i utgangspunktet likt for alle forsikringsselskaper, men begrensningen hva gjelder kjørelengde varierer noe.

Kjøper man en helt ny bil kan det derfor være en grunn til å gå for den beste forsikringen som tilbys, altså superkasko/kasko pluss/bil ekstra/osv. Da gjelder nybilerstatningen i 3 år med begrensning på for eksempel 60.000 km.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

learjet

Sitat fra: ApeX på onsdag 23. november 2016, klokken 10:08
Det ble såpass med skader ja..

Det er dessverre slik at forsikringsselskapene er firkantet når det kommer til ting som dette. I utgangspunktet en god ting da det sørger for likebehandling av alle forsikringstakere ved at det settes en klar grense, men selvfølgelig surt for den som rammes når det er snakk om relativt små marginer. Vilkårene her er i utgangspunktet likt for alle forsikringsselskaper, men begrensningen hva gjelder kjørelengde varierer noe.

Kjøper man en helt ny bil kan det derfor være en grunn til å gå for den beste forsikringen som tilbys, altså superkasko/kasko pluss/bil ekstra/osv. Da gjelder nybilerstatningen i 3 år med begrensning på for eksempel 60.000 km.

Kanskje et dumt spørsmål, men gjelder dette også ved leasing? Jeg skal lease en i3 og har valgt vanlig kaskoforsikring. Det er vel ingen grunn til at jeg trenger superforsikring, eller er det slik at jeg må betale ekstra ved tilbakelevering hvis bilen ble reparert etter en totalskade (istedet for erstattet).

ApeX

#65
Sitat fra: learjet på onsdag 23. november 2016, klokken 14:04
Kanskje et dumt spørsmål, men gjelder dette også ved leasing? Jeg skal lease en i3 og har valgt vanlig kaskoforsikring. Det er vel ingen grunn til at jeg trenger superforsikring, eller er det slik at jeg må betale ekstra ved tilbakelevering hvis bilen ble reparert etter en totalskade (istedet for erstattet).

Vilkårene er like uavhengig av om bilen leases eller ikke. Forskjellene blir dersom man velger kontantoppgjør fremfor reparasjon. Da må man ha leasingselskapets samtykke til å utbetale kontantoppgjør til sikrede, og de ønsker nok heller at bilen skal repareres. Ved kondemnasjon vil utbetalingen gå til eier av bilen, leasingselskapet. Det samme gjelder dersom det er en panthaver inne i bildet. Da går en eventuell kontanterstatning/et kondemnasjonsoppgjør til direkte nedbetaling på lånet. Eventuell rest utbetales til sikrede.

Det ville forundret meg om du må betale for et eventuelt teoretisk økonomisk tap leasingselskapet kan lide som følge av at bilen har vært kraftig trafikkskadet, og er blitt reparert fremfor kondemnert. For å være 100 % på den sikre siden er dette en problemstilling jeg, skriftlig, ville ha tatt opp med leasingselskapet. Er en motpart skyld i skaden, så kan uansett det eventuelle økonomiske tapet søkes dekket av motpartens forsikringsselskap.
Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

learjet


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA