Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hifi eller ikke?

Startet av Sungrazer, mandag 31. oktober 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

moonbuggy

#45
øyvind h:
Deformasjonssoner er jo viktigst i fronten på en bil. Biler smeller vanligvis inn noe annet med bevegelse forover.
Får man noe inn i baken, står man enten stille eller beveger seg i samme retning.

Derfor sier det seg selv at deformasjonssoner som tar stor plass, trenger man først og fremst foran.

http://www.bmwblog.com/2016/02/22/crash-test-bmw-i3-vs-cadillac-cts/

Leser du artikkelen her, så ser du en tung cadillac som smeller inn i baken på en i3 i stor fart. Du ser av bilene at smellen har vært kraftig. Deformasjonssonen på cadillacen er trykket kraftig inn. Allikevel ble føreren skikkelig skadet. Føreren av i3 "walked away with a stiff neck", ifølge artikkelen.

Slett ikke ille i etter en slik smell med en adskillig tyngre bil. Konklusjon, deformasjonssonen på i3 holder mål.

Øyvind.h

Ja det er nok en fordel å bli trykket inn i setet (påkjørt bakfra) enn å bli kastet ut av setet forover :) Og med god deformasjon slipper man at organene blir til grøt.

Leste NCAP``en kjapt nå bare for moroskyld. Påkjørsel bakfra har skala "Poor-weak-marginal-adequate-good hvor i3 skårer "marginal". Men det virker ikke som de har noe annet enn whiplash-test bakfra.

Uansett - i3 er jo en sikker liten bil. Inkluderer man nødbrems osv fra utstyrslista er det per def en 5-stjerners bil.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ramgad

#47
Da var det min tur. Jeg havnet i en kjedekollisjon. Heldigvis ingen personskader. >:( Syntes det er utrolig hvor "hel" bilen er bak. Bilen som kolliderte i meg bak hadde en enorm fart og kraft. Den er totalskadet. Noen som ser fra bildene hva som blir skjebnen for min bil?




Bilen koblet seg automatisk opp til BMWs alarmsentral på under brøkdelen av et sekund. Han spurte hva som hadde skjedd, og tilkalte politi og redningstjeneste. Han var på tråden helt til politiet ankom stedet. Veldig greit å ha en slik funksjon!


Klykken

Oi! Godt at ingen ble skadet! Og ikke minst at BMWs SOS-funksjon er såpass effektiv!

Jeg ville tippet kondemnering av bilen hvis rammen innenfor plastikken har fått seg en støyt, men det er vanskelig å si ut ifra bilder. Fikk du utløst airbags også?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Ramgad

Jeg fikk ikke utløst airbags. Skal nevnes at bilen bak fikk det, så det var et kraftig smell.

Dersom de skulle finne på å reparere den, tar det fort en måned hørte jeg. Kjipe greier.

Sungrazer

Oi! Wow - det der så heftig ut!  :o Hvordan gikk det med deg?! Få sjekket opp for nakkeskader, de kan melde seg senere.

Det er ikke godt å si om bilen har fått strukturelle eller andre skader. Det de sa på verkstedet om min bil er at karbonskallet er langt inn i forhold til deformasjons-sonene, så det skal mye til for at den blir påvirket.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Ramgad

#51
Går heldigvis meg, god bil vet du ;D Jeg har vært hos legevakten, ingen skader _enda_. Det var jo den første bilen min, utrolig kjipt...

Sungrazer: Fikk du motorstart etter kollisjonen? Hos meg nektet den å flytte på seg. Tenkte å kjøre den til busslommen like ved, slik at trafikken kunne flyte forbi. Men det var det ikke snakk om.

Sungrazer

Sitat fra: Ramgad på torsdag 17. november 2016, klokken 14:52
Går heldigvis meg, god bil vet du ;D Jeg har vært hos legevakten, ingen skader _enda_. Det var jo den første bilen min, utrolig kjipt...

Bra det da. Ja, det er utrolig surt å se bilen sin knatret. :/

Sitat fra: Ramgad på torsdag 17. november 2016, klokken 14:52
Sungrazer: Fikk du motorstart etter kollisjonen? Hos meg nektet den å flytte på seg. Tenkte å kjøre den til busslommen like ved, slik at trafikken kunne flyte forbi. Men det var det ikke snakk om.

Ja, jeg fikk kjørt den vekk selv. Sammenstøtet var nok ikke så hardt på min bil som på din, samt at min "bare" var skadet bak.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Orbit

Sitat fra: Ramgad på torsdag 17. november 2016, klokken 14:52
Hos meg nektet den å flytte på seg. Tenkte å kjøre den til busslommen like ved, slik at trafikken kunne flyte forbi. Men det var det ikke snakk om.

Det finnes en nødmodus for å kunne dytte bilen, men den er såpass sammensatt at det nok er best å prøve det ut før det smeller for å få det inn i fingrene......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Kræsja med rådyr selv, og ødela litt på frontfanger. Bilen slo på nødblink selv, mye mulig pga at jeg stod på fotbremsen for å unngå storesmell. Men var fullt kjørbar etterpå ja. Må sikkert være en "hardsmell" for at den skal gå i lås.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Ramgad:
Bra at det ikke ble personskader. Hva med personen(e) i bilen bak. Noen skader der ?

Et annet spørsmål: Har du 94A ? Uansett er det et marked for "vraket". Tipper det blir endel henvendelser til forsikringsselskapet.

Ramgad

#56
Ingen ble skadet. (Men dette kunne fort gått mye verre)

Jeg har 2015mod og 64Ah. Den er kjøpt April 2016 som demobil fra Jæger. 

Jeg tror faktisk de skal klare å reparere den, etter å ha søkt litt rundt. Karosseriet i front må såklart byttes, inkludert panser og frontrute. Bak ser ut til at det "bare er" den hvite listen, og platen bak glasset må skiftes ut. Dette er sett utifra de to bildene. Kanskje noe innmat også, men jeg tviler på at vi snakker verdier over 150-200tusen uansett.

Skal såklart holde dere oppdatert.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

Det har blitt endel kollisjoner etterhvert og I3 har vist seg svært så robust. Med såpass mye innovativt i materialvalg var vel det å vente. BMW har sikkert lagt inn store marginer i sikkerhet, nettopp fordi materialvalg o.l. er så nytt.
Så er spørsmålet. Hva skjer med kondemnert bil ?
Her er en 94A batteripakke, lader m.m.  som sikkert er helt inntakt.

JorgenM

i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA