Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hifi eller ikke?

Startet av Sungrazer, mandag 31. oktober 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

ApeX

Tesla Model 3 LR     | Bestilt 20.05.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

Sungrazer

Sitat fra: ApeX på fredag 16. september 2016, klokken 12:21
Men er det sånn at alt henger sammen der på i3en? Det er i så fall litt designmessing uheldig.

Nei, nedre del av luken der hvor lampene ligger under glassflaten er adskilt fra selve bakruten. Det er grunnen til at hele luka bak ikke ble knust.

Om bare ruta kan byttes vet jeg ikke.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

moonbuggy

#32
Her er en interessant artikkel fra en crash i USA. En cadillac kjørte inn i en stillestående I3 bakfra "at serious speed" som artikkelen sier. I3 ble dyttet 55 meter forover, og så slik ut etter påkjørselen:


cadillacen:


http://www.bmwblog.com/2016/02/22/crash-test-bmw-i3-vs-cadillac-cts/

Minimal skade på BMW i3 sammenlignet med en tung cadillac. Det hører med til historien at caddilac fører endte på sykehuset, mens BMW førerer gikk derifra på egne ben.

02jan

Men glassbakluka, dvs lykteglasset på baklukken gikk i stykker.

Alikevel, har nok vært litt krefter i sving når man ser fronten på den 2tonn cadilacen, så bytte av glassdeksel får påregnes.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

moonbuggy

Ifølge dette innlegget etter ødelagt tailgate i england.

http://www.mybmwi3.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=1471&start=10#p12980

Finally got the car back today! Nice to drive it again, spoke to the assessor bloke and they put on;

Near rear left body panel
Complete rear tailgate (only comes as complete unit)
Couple of badges
Some paint work

Assessor told me the rear tailgate was £600 and was the reason it took so long as there was 1 in UK when they priced up, when they got insurance go ahead it was gone and had to order in from Germany.

Anyway, glad to be back on electric!




Sungrazer

Da var bilen tilbake på mine hender og den er så god som ny. Ingen strukturelle skader, og arbeidet bestod av å bytte noen fester og diverse samt hele bakluka. Bakfanger og høyre bakskjerm ble lakket opp igjen. Total kostnad ca. 34 000,-

Jeg er fornøyd med å ha bilen tilbake igjen. :) Særlig siden jeg de siste tre ukene har brukt like mye penger i bensin som jeg har brukt på strøm det siste halvåret.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

65lars

#37
Glad du er OK, Sungrazer, det der hørtes alvorlig ut, fra begynnelsen.
Høres ut som om du har gode forsikringsforhold.  :)

(Og ja, jeg har blitt påkjørt bakfra to ganger, for mange år siden, en gang i en Audi 80, i København.  Fra bakenden frem til førersetet så bilen ut som en sammenklappet trekkspill.  Kofferten i bagasjerommet kunne jeg bare glemme.  Men jeg var overhodet ikke skadet.)
Allikevel, holder ett øye i speilet, i tilfellet en bil bakfra kommer for fort.

Og Moonbuggy's bilder av en Cadillac vs en I3 var jo nesten fornøyelig lesing, da.
http://www.bmwblog.com/2016/02/22/crash-test-bmw-i3-vs-cadillac-cts/

Jeg leser her, fordi jeg i min Trilling fikk en bitteliten skade bakfra, da en nabos varebil med tilhenger skled nedover, og såvidt inn i min bil.  Nesten usynlig skade.  Men han insisterte på å fylle ut skademelding, og sende til forsikringsselskap, og alt går jo fullstendig på skinner.  Han har kasko, jeg har kasko, og dette kommer ikke til å koste meg ett øre.

Men da jeg tok bilen til det verkstedet forsikringsselskapet foreslo, kommer jo regningen på kr. 22.000 - og jeg fikk fullstendig bakoversveis - angret på at vi skrev skademelding.

Samtidig er vel trillingene mye skjørere enn en I3 (min neste bil, tror jeg!) :-)
(Kommer vel til å skrive et innlegg om dettte over i Trilling forumet)
Trilling, bestilt KIA

Sungrazer

#38
Sitat fra: 65lars på fredag 30. september 2016, klokken 16:37
Glad du er OK, Sungrazer, det der hørtes alvorlig ut, fra begynnelsen.

Takk! Ja, det var svært ubehagelig å se den trailer´n vokse i speilet, og det var nok det som begrenset skaden. Jeg fikk tatt foten av bremsen, og satt hodet mot nakkestøtta.

Sitat fra: 65lars på fredag 30. september 2016, klokken 16:37
Høres ut som om du har gode forsikringsforhold.  :)

Jo, det har jeg, men motparten sliter ganske kraftig når man venter på fotgjengere ved fotgjengerfelt og motpart smeller i deg bakfra. :) Storebrand var meget klar i sin tale: motparts skyld, lever bilen for utbedring på godkjent verksted. :)

Sitat fra: 65lars på fredag 30. september 2016, klokken 16:37
Jeg leser her, fordi jeg i min Trilling fikk en bitteliten skade bakfra, da en nabos varebil med tilhenger skled nedover, og såvidt inn i min bil.  Nesten usynlig skade.  Men han insisterte på å fylle ut skademelding, og sende til forsikringsselskap, og alt går jo fullstendig på skinner.  Han har kasko, jeg har kasko, og dette kommer ikke til å koste meg ett øre.

Men da jeg tok bilen til det verkstedet forsikringsselskapet foreslo, kommer jo regningen på kr. 22.000 - og jeg fikk fullstendig bakoversveis - angret på at vi skrev skademelding.

Uff, det var leit. Det er det som irriterer meg også ved forsikringsskade. Man blir skadelidende uansett hvor bra dekning man har. Det går bort penger i tid og andre ekstra utgifter. Selvfølgelig ikke så mye som det ville ha gjort om man ikke hadde forsikring, men det er allikevel surt at det koster meg en 3 - 4 tusen ekstra for at noen ikke klarer å være oppmerksom og følge med i trafikken.

Sitat fra: 65lars på fredag 30. september 2016, klokken 16:37
Samtidig er vel trillingene mye skjørere enn en I3 (min neste bil, tror jeg!) :-)
(Kommer vel til å skrive et innlegg om dettte over i Trilling forumet)

Teknikeren som hadde ansvar for å utbedre skaden på i3´n min kunne fortelle at i3´er ekstremt hard bak og tåler en vanvittig støyt. Mye mer enn det jeg fikk. Det var som sagt noen braketter og fester som ble byttet, og det var ingen strukturelle skader annet enn knust baklukeglass og lykter. Fanger ble og høyre bakskjerm ble lakket opp. Jeg kan ikke skryte mer av oppfølging og behandling av skade fra firmaet Auto-Skade Terje Schie AS. Virkelig profft, og for dere andre i3 eiere i Oslo og omeng som har kjøpt bilen hos Bavaria - det er dit dere skal sende bilen om dere blir utsatt for skade. Det fikk jeg bekreftet av Bavaria Oslo da jeg ringte for å høre hvor bilen fikk best pleie.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Mr.Zero




Teknikeren som hadde ansvar for å utbedre skaden på i3´n min kunne fortelle at i3´er ekstremt hard bak og tåler en vanvittig støyt. Mye mer enn det jeg fikk. Det var som sagt noen braketter og fester som ble byttet, og det var ingen strukturelle skader annet enn knust baklukeglass og lykter. Fanger ble og høyre bakskjerm ble lakket opp. Jeg kan ikke skryte mer av oppfølging og behandling av skade fra firmaet Auto-Skade Terje Schie AS. Virkelig profft, og for dere andre i3 eiere i Oslo og omeng som har kjøpt bilen hos Bavaria - det er dit dere skal sende bilen om dere blir utsatt for skade. Det fikk jeg bekreftet av Bavaria Oslo da jeg ringte for å høre hvor bilen fikk best pleie.
[/quote]

Bilia Risløkka (i Oslo) sitt skadeverksted har to godkjente i-opprettere utdannet hos BMW's i-kompetansesenter. Mener å ha hørt at det kun er to godkjente verksteder i hele Norge som kan reparere strukturskader på i3 og i8. Auto-Skade kommer eventuelt i tillegg.
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Øyvind.h

Hva er årsaken til at den ikke har en god deformasjonssone bak? Noe som er plassert der slik at de rett og slett ikke kunne?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

moonbuggy

Øivind h.:
Litt av en slutning du trakk der ?
Fordi om den tålte sammenstøtet bra, og en tekniker sier at i3 er "hard bak", betyr vel ikke det at deformasjonssonene bak er manglende?

Det kan de jo ikke være når i3 oppnådde svært så gode karakterer i crash - testene, bortsett fra fotgjenger sikkerhet.

Øyvind.h

Jeg har ikke hevdet at i3 ikke har deformasjonssone bak? Men basert på at baken ikke blir deformert og påstanden om at den er ekstremt hard bak og tåler vanvittig støyt ble min umiddelbare oppfatning at den ikke har en god deformasjonssone bak.
Hvilke resultater i3 har i test for påkjørsel bakfra kjenner jeg ikke til. Tester de påvirkning på kroppen og organer ift deformasjonssone bak i ncap?
Ideelt sett skal bilen se helt smadret ut fra utsiden etter kollisjon. Da er bevegelsesenergien tatt opp i deformasjon.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sungrazer

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:14
Hva er årsaken til at den ikke har en god deformasjonssone bak? Noe som er plassert der slik at de rett og slett ikke kunne?

Den har det, men det er også basert på at ved påkjørsel bakfra så tas også mye av energien opp i fronten på den bilen som kjører på bakfra. "Alle" biler er konstruert mer eller mindre slik. SVJV.
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Øyvind.h

Sitat fra: Sungrazer på søndag 02. oktober 2016, klokken 16:25
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:14
Hva er årsaken til at den ikke har en god deformasjonssone bak? Noe som er plassert der slik at de rett og slett ikke kunne?

Den har det, men det er også basert på at ved påkjørsel bakfra så tas også mye av energien opp i fronten på den bilen som kjører på bakfra. "Alle" biler er konstruert mer eller mindre slik. SVJV.
Høres ikke dumt ut. Jeg har påpekt nøyaktig det samme for Model S bare så det er sagt. Spesielt 7-seteren beskrives som veldig sterk bak, noe jeg ser på som negativt.

Men sikkerheten vil da ligge i så lang deformasjonssone som mulig i bilen man blir påkjørt av. Samt egen bils egenvekt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA