Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva kommer i Unveil Part ≡ ?

Startet av Vollis47, søndag 30. oktober 2016, klokken 14:23

« forrige - neste »

Vollis47

Jeg vurderer å bytte ut min diesel Mercedes med en Mercedes B electric. Da vi ofte kjører mellom Kristiansand og Egersund, lurer jeg på om bilen vil klare denne strekningen, ca 185 km, uten mellomlading. Om ikke, hvor lenge vil vi trenge å lade på f.eks. Kvinesheia eller i Flekkefjord?
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

CitB59EL

Etter å ha lagt inn: B klasse med rekkevidde pakke 32kw(10% igjen), I3 med 27,2 kw reel(12 % igjen) og leaf med ca 27,5 kw reel batteri kapastet( 2% igjen) på strekningen i http://www.jurassictest.ch/GR/ så får jeg at de alle 3 skal klare det med et nød skrik på en perfekt sommer dag-men jeg ville ikke satset på det!

Kjører B klasse å vet at 185km  er innenfor på en fin sommer dag på 16" hjul versjoner med rekkevidde pakken aktivert men vil anbefale og legge inn en lade pause. For B klase så kan den bli opptil 2.5 timer på en slik tur hvis føret er kaldt (-20). Mens du med en bil med hurtig lader også må stoppe 30-60 min for hurtig lading under samme forhold(hurtig ladning går saktere under kalde forhold). Har aldri kjørt strekning så vet ikke om programmet tar feil på beregning men det gir en peke pinn. Har hatt B klassen i over 1 år og er meget fornøyd-men en må tenke igjennom bruks mønstret!   

krl

Dette er i lengste laget selv med range plus-pakken. Regn, litt høy hastighet og vinter betyr i praksis et langt ladestopp (pga. bilen mangler hurtiglading). Men på sommerstid, med fullt batteri, så bør det gå akkurat ved forsiktig kjøring (helst ikke fortere enn 75 i gjennomsnitt).

B Electric er veldig grei så lenge man kjører under 10 mil uten pause pr. dag. Med en god ladepause f.eks. under middagen, så funker det fint å kjøre opp til 18-20 mil pr dag. Men.. Det er altså ingen langturbil dessverre.

PaulusA

Ja, i lengste laget :-)
Jeg ville ha prøvd bilen på tilsvarende kjøring først, men på sommeren går det fint med ca 30 minutter lading (11kW) ved tørr vei, kanskje 1 time ved våt vei.
Du skriver at du ofte kjører, hvis dette er ukentlig må du vurdere selv om det er verdt ekstra stopp, er det en gang i måneden hadde jeg ikke vært i tvil grunnet stor besparelse.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold


PaulusA

Hehe, tviler vel på at en Huyndai er vurdert hvis man først er vant til premium :-)
Elbil er ikke elbil, det er en ganske alminnelig misforståelse å tro at det kvitter hva det er bare det flytter på seg :-D
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Vollis47

Takk for mange gode svar. Jeg må nok prøve å få lånt en til å sjekke den aktuelle strekningen. Med kjøring ca hver andre eller tredje uke blir det litt kjedelig å sitte 1 time eller 2 og lade. Det er som oftest passasjeren(e) som har mest problem med å akseptere lang ladetid.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

staleha

Jeg kjører Randaberg - Lyngdal med min B-Electric som har range pluss pakken. Det er i overkant av 17 mil. Turen går om sommeren, men du må være lett på foten. Vinterstid må du lade, da klarer den ikke mer en mellom 13 og 15 mil på en lading.
Har kjørt bilen 35.000 km siden mai 2015, så jeg har testet den godt :-)
B250E
TM3
Audi e-tron

Anders Jensen

#8
Vi kjørte Langhus-Etne som en test tur forrige helg. tok det som en tur. og det ble en noe lengre tur får man vel si. Men med tanke på at vi kjørte Elbil så ble det en tur uten stress og mas.

Mercedesen er helt overleggen når det kommer til komfort og kjøreglede. Bilen er 3 uker gammel førstkommende fredag. har kjørt 250 mil med den hittil. dieselbilen har for min del vært på en liten tur i løpet av disse 2 ukene for å fylle diesel og vaske den. ellers har den stått stille utenom fruas til og fra jobb kjøring.

Om man planlegger turen, godt så er det egentlig ikke noe stress å kjøre langt med bilen.
Om man sjekker nærområdene der man stopper for å lade så er det som regel noen severdigheter innen gang avstand.

Alt i alt så er vi (frua&jeg) veldig fornøyde med bilen. Det er utrolig mye bil for pengene. i tillegg til avgiftsreduksjon på minst 150.000 så sparer jeg over 50000 kr på reise til og fra jobb i året.
Så dyrt har det blitt å eie Diesel bil i og rundt Oslo. bare denne besparelsen er verdt litt ladetid. vil si det er brukbart bra times betalt for å lade bilen. :)
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

staleha

Jeg er helt enig i at bilen er genial :-) Lengste strekk jeg har hatt på en dag er ca 45 mil (Lyngdal, Kristiansand, Grimstad, Lyngdal, Randaberg), med litt lading ved hjelp av kladden og noen turer innom ladestasjoner.
Det er ikke noe problem, men det må planlegges.
Vinterhalvåret går ikke bilen strekningen, så hvis å kjøre uten stopp er ett krav, vil det ikke fungere.

Når det gjelder ladeplasser på strekningen så har jeg hatt problemer med den i Flekkefjord flere ganger, mens både den i Lyngdal, Mandal og på Helleland fungerer godt.  :D
B250E
TM3
Audi e-tron

Vollis47

Sitat fra: staleha på tirsdag 13. september 2016, klokken 14:20

Når det gjelder ladeplasser på strekningen så har jeg hatt problemer med den i Flekkefjord flere ganger, mens både den i Lyngdal, Mandal og på Helleland fungerer godt.  :D

Kommer en østfra med lite strøm til en lader i Flekkefjord som er ute av drift, har en gjerne et problem, for det er langt derfra til Helleland.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

moby666

B klasse Premium? Tenker du da på mangel av hurtiglader eller mangel av et effektivt varmeapparat på vinteren?
Eller kan det være det høye forbruket eller den høye vekta?

Das beste oder nichts??? Prøv igjen MB ;)

Sitat fra: PaulusA på mandag 12. september 2016, klokken 13:36
Hehe, tviler vel på at en Huyndai er vurdert hvis man først er vant til premium :-)
Elbil er ikke elbil, det er en ganske alminnelig misforståelse å tro at det kvitter hva det er bare det flytter på seg :-D
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

PaulusA

Selv om dine kommentarer er sleivspark skal jeg likevel svare.

Ja, absolutt premium. Dette måles ikke på størrelsen på noe som helst.

Varmen er veldig god, man kan i tillegg dra hjemmefra med varmt batteri.
Vekta er ikke høy for en bil med såpass god plass
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Anders Jensen

Sitat fra: moby666 på torsdag 15. september 2016, klokken 08:06
B klasse Premium? Tenker du da på mangel av hurtiglader eller mangel av et effektivt varmeapparat på vinteren?
Eller kan det være det høye forbruket eller den høye vekta?

Das beste oder nichts??? Prøv igjen MB ;)

Sitat fra: PaulusA på mandag 12. september 2016, klokken 13:36
Hehe, tviler vel på at en Huyndai er vurdert hvis man først er vant til premium :-)
Elbil er ikke elbil, det er en ganske alminnelig misforståelse å tro at det kvitter hva det er bare det flytter på seg :-D

Er jo litt komisk at du som har eid 3 elbiler utenfor premium segmentet rakker ned på B Klasse ED..
Har du prøvd bilen?
Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

moby666

Jepp, har prøvd den opptil flere ganger. Bilen er bra den, men som elbil faller den igjennom.
Håper inderlig MB kommer med en mer gjennomtenkt elbil i nærmeste fremtid.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA