Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Varme, car-net

Startet av HPSE, søndag 30. oktober 2016, klokken 11:16

« forrige - neste »

DagfinnN

#45
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 13. september 2016, klokken 21:47
Testet forbruket på en 35 km strekning med svinger, småbakker og variert fartsgrense. Det ble 1,12 kwt/mil. Tesla ville på samme strekning og samme værforhold ha brukt ca 1,6. Kona var ute litt senere og "råkjørte" i sportsmodus og fikk likevel ikke mer en 1,34. Det er veldig imponerende!

Var ute med Tesla i går og testet samme strekning som Ionic brukte 1,12 kwt/mil på. Forholdene var det samme bortsett fra at det var mørkt slik at nærlys var tent hele tiden og fjernlys i perioder (automatisk). Dette skulle vel heller øke forbruket i stedet for å minske. Kjørt med TACC mesteparten av strekningen for å unngå å "jukse".
Faktisk ble forbruket på Tesla så lite som 1,51 kwt/mil. Joa, Ionic er 0,4 kwt/mil bedre og det er jo litt i det lange løp, men jammen ble jeg imponert over Tesla'en sitt forbruk.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

larsk

#46
Prøvekjørt en halvtime i går ettermiddag (19.09.2016)
Kort fortalt: imponert! :)

Bilder er det nok av, så det tok jeg meg ikke tid til å drive med.
Forbruk er det ikke noe poeng å gjette på iløpet av en halvtime.

Det er jo smak og behag, men bilen var overraskende god å kjøre, man sitter godt og ser godt. Litt dårlig sikt bakover kanskje. Grei plass i baksetene. Jeg kan se for meg at det blir noe trangt for store personer.
Bagasjeplassen er liten og så vidt jeg kunne bedømme på øyemål kan man glemme "sydenkofferter"
God å kjøre. Føles som en "vanlig" bil. Oppfører seg bra på veien. Sportsmodus gjør bilen rimelig sprek. Med regenerering helt av føles det som om bilen opphever både rulle- og luftmotstand fullstendig. Den seiler og seiler.

Knapper og dilldall er greit plassert, touchscreen, det meste av info greit tilgjengelig, cruisecontroll osv osv....

For de som vil ha en liten bil, så er denne helt tipp-topp. For oss som aller helst vil ha en stor stasjonsvogn blir den for liten.

Smak og behag.

God småbil!! :D

Prøvekjøring anbefales :)


Edit:
Jeg prøvekjørte bilen med det formål å finne ut om dette er en bil som kan erstatte familie-dieselen.
Ikke i egenskap av å dekke alle områder som diesel-brenner'n dekker, men om Ioniq'n kan dekke store deler av en families behov. Det kan den nok, for veldig mange, kanskje de aller fleste.

Kunne Ioniq'n, sammen med i-mieven dekket 99% av min families behov: ja!

Men det er vanskelig å gå for en liten bil som bil1, når man har hatt stasjonsvogn som bil1 i "alle år"

Liten bil? ja.
Liten til elbil å være? nei.
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

moby666

Ioniq er ganske stor til å være elbil, så noen mikrobil er det ikke. Jeg kommer nå sist fra Soul som har en veldig luftig kupe, men følte at Ioniq var hakket mer romslig. Tenker da spesielt benplass og bredde. Soulen er betraktelig høyere. Skal låne en Ioniq i morgen, tenkte å teste litt ting som jeg ikke fikk testet sist gang. Bla Android Auto, bekrefte seiling, TomTom live og HD lyd.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

larsk

Sitat fra: moby666 på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:43
Ioniq er ganske stor til å være elbil, så noen mikrobil er det ikke. Jeg kommer nå sist fra Soul som har en veldig luftig kupe, men følte at Ioniq var hakket mer romslig. Tenker da spesielt benplass og bredde. Soulen er betraktelig høyere. Skal låne en Ioniq i morgen, tenkte å teste litt ting som jeg ikke fikk testet sist gang. Bla Android Auto, bekrefte seiling, TomTom live og HD lyd.

Ja, du har helt rett. Ioniq er ikke liten, til elbil å være.
Men som bil, generelt sett, er det en liten bil i "familiebilsegmentet"
Forutsetningene mine kom nok litt dårlig frem i mitt innlegg. Skal legge på en "edit"

Bruker en imiev til daglig, og Ioniq'n er betydelig større en den :)


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

EspenM3

Sitat fra: moby666 på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:43
Ioniq er ganske stor til å være elbil, så noen mikrobil er det ikke. Jeg kommer nå sist fra Soul som har en veldig luftig kupe, men følte at Ioniq var hakket mer romslig. Tenker da spesielt benplass og bredde. Soulen er betraktelig høyere. Skal låne en Ioniq i morgen, tenkte å teste litt ting som jeg ikke fikk testet sist gang. Bla Android Auto, bekrefte seiling, TomTom live og HD lyd.

Interessant å høre om du får til Android auto. Det skjønte jeg meg ikke på, mens Apple carplay var plug&play...

moby666

Android auto er ikke lansert i Norge, så man må laste ned en Android Auto app fra et annet sted enn Google play
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Elmo

Sitat fra: moby666 på tirsdag 20. september 2016, klokken 10:43
Ioniq er ganske stor til å være elbil, så noen mikrobil er det ikke.

          Høyde   Bredde  Lengde  Bagasje   
Ioniq   1450    1820     4470     350
i3        1578    1775    3999     260
Leaf    1550    1770     4445     370
eGolf   1442    1790     4268    341

Fyll gjerne på ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elte

Sitat fra: EspenM3 på torsdag 15. september 2016, klokken 12:56

Fikk akkurat denne infoen fra Hyundai:

Viktig info om de 5 pre-produksjonsbilene som sendes rundt for prøvekjøring i disse dager.

Disse bilene er ikke utstyrt med batterivarmer og varmepumpe.

Hei. Ny på forumet... Er det noen der ute som vet hvordan man kan identifisere biler – med og uten pumpe/batterivarmer. Altså hvorvidt man selv har mottatt en av disse fem, selv om man har bestilt teknikkpakke?

Elmo

#53
Sitat fra: EspenM3 på torsdag 15. september 2016, klokken 12:56
Viktig info om de 5 pre-produksjonsbilene som sendes rundt for prøvekjøring i disse dager.
Disse bilene er ikke utstyrt med batterivarmer og varmepumpe.
Sitat fra: Ibste på mandag 12. desember 2016, klokken 12:15
Er det noen der ute som vet hvordan man kan identifisere biler – med og uten pumpe/batterivarmer. Altså hvorvidt man selv har mottatt en av disse fem, selv om man har bestilt teknikkpakke?

De 5 bilen er de som er sendt rundt i landet for prøvekjøring før det var kommet flere biler.  Så en av dem har du garantert ikke fått.
De er hvite med masse reklame. og har de 5 første VIN nummerene i Norge. Her har du regnr og bilde av en av dem:
      EK13130   Hyundai Ioniq  2016  Hvit  KMHC851HFHU000233  24.08.2016
      EK13129   Hyundai Ioniq  2016  Hvit  KMHC851HFHU000234  24.08.2016
      EK13132   Hyundai Ioniq  2016  Hvit  KMHC851HFHU000235  24.08.2016
      EK13131   Hyundai Ioniq  2016  Hvit  KMHC851HFHU000239  24.08.2016
      EK13140   Hyundai Ioniq  2016  Hvit  KMHC851HFHU000258  30.09.2016

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elte

Du verden, så betryggende. Og du verden, hvilken kunnskap. Takk så mye.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

geear

Sitat fra: moby666 på mandag 12. september 2016, klokken 20:45
Burde ha vært andre fjernlys, men det er vel ikke så mange andre som har fått til led fjernlys som er bra? Trenger ikke visker til bakrute på en slik bil, heldigvis. Håper den kommer med mørke ruter bak
Ser det er en "åpen" påstand om at ikke mange andre har fått til led fjernlys som er bra, men hva begrunner du egentlig den påstanden med?

Det eneste argumentet som kan forsvare Hyundais valg av halogen fjernlys er PRIS. Det finnes TRE utprøvde og tilgjengelige teknologier som er nyere og mer energieffektive enn halogen; Xenon, LED og laser. Felles for alle er at de er dyrere enn halogen.

Har ellers også prøvekjørt Ioniq, men på daværende tidspunkt var levering først i mars/april, så jeg kjøpte i stedet en brukt e-Golf i påvente av andre alternativer i markedet. Syns Ioniq var kjempemye bil for pengene, men den mangler app og skikkelige fjernlys. Syns også at den var mindre kjørevillig enn Golfen, litt gelé i bakenden. Men på den andre siden så er Golfen egentlig overraskende sportslig. Skal man flisespikke så har den også et forferdelig rotete ratt. Satt og trykket på dingser som ikke var knapper, fordi det er så mange av de. Selvfølgelig noe en kun gjør i starten, men allikevel dårlig grensesnitt.
Kjøreglad skeptiker, praktiker, techfreak og BMW fanboy.

Nanping

Prøvekjørte en slik fra i går til i dag, må si at setene kanskje er litt harde og ukomfortable?

Ellers virker det som en artig bil!
Absolutt med i vurderingen videre.

tuono

Kom fra en Volvo og tenkte akkurat det samme i starten. men nå har kadaveret, iløpet av +3000 km, vennet seg til asiatisk set(e)-up, og jeg liker dem veldig godt.

Inop

+1 på likanes Ioniq seter. De passer meg veldig godt, men smaken er vel som baken ...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA