Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batterigaranti

Startet av KjellG, lørdag 29. oktober 2016, klokken 18:34

« forrige - neste »

PST

Schuko kan være polorientert. Det er mulig å få kontakter der det er en jordpinne som står ut, slik at pluggen med hull i bare kan stikkes inn en vei.
I Norge ble det valgt å ikke bruke slikt utstyr for å kunne være mer kompatibel med gamle anlegg. Derfor er TN system i Norge mer lik hvordan det er i øst Europa enn i vest Europa.

Griffel

#16
Sitat fra: PST på tirsdag 13. september 2016, klokken 09:37
Derfor er TN system i Norge mer lik hvordan det er i øst Europa enn i vest Europa.
Om du regner Tyskland og Spania til øst Europa og Polen og Frankrike til vest Europa så stemmer vel det.

Noen ganske få land bruker den franske varianten, Danmark bruker den danske varianten, Storbritania bruker ikke Schuko, men flertrallet av europiske land benytter den tyske varianten som kan plugges begge veier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

schuko med senterpinne er ikke i bruk i Norge. CEE kan kobles med N på en gitt pinne, men blir det fulgt? 3-fase, dreieretning og faseomkaster synes å indikere at dette kanskje ikke følges så nøye?

Innebærer det at en må ha med to CEE adaptere for å lade ZOE enfase på tilfeldig sted?

Er faktisk ZOE avhengig av N på rett pinne, eller er det tilstrekkelig at det finnes en N, dvs at en av lederne ligger nær PE, likegyldig hvilken?

aronesen

#18
Nå trenger du ikke to adaptere. Det er jo bare å snu støpselet slik at N og L1 kommer på rett plass.
Det er derfor jeg bruker denne: http://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/el-installasjon/testinstrument/testpenner/stikkontakttester-405058/

Det hadde selvsagt vært fint hvis dette hadde kunnet bli snudd automatisk. men jeg kan fint leve med det, ettersom jeg stort sett lader på 3-fas eller med type 2 kontakt. Veldig sjeldent jeg bruker shuko løsningen.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Sitat fra: KjellG på tirsdag 13. september 2016, klokken 20:23
schuko med senterpinne er ikke i bruk i Norge. CEE kan kobles med N på en gitt pinne, men blir det fulgt? 3-fase, dreieretning og faseomkaster synes å indikere at dette kanskje ikke følges så nøye?

Innebærer det at en må ha med to CEE adaptere for å lade ZOE enfase på tilfeldig sted?

Er faktisk ZOE avhengig av N på rett pinne, eller er det tilstrekkelig at det finnes en N, dvs at en av lederne ligger nær PE, likegyldig hvilken?

I eit CEE rødt stikk har N ein fast merka plass. Hvis denne ikkje er kobbla rett får du store problemer.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sjokomelk

Sitat fra: PST på tirsdag 13. september 2016, klokken 09:37
Schuko kan være polorientert. Det er mulig å få kontakter der det er en jordpinne som står ut, slik at pluggen med hull i bare kan stikkes inn en vei.
Bare for å være en ekkel kranglefant, så er IKKE "Schuko" det samme som "stikkontakt".
"Schuko" er en tysk forkortelse/navn på en CEE 7/3 kontakt hvor man kan bruke CEE 7/4 støpsler.

I Frankrike bruker de CEE 7/5 kontakter med CEE 7/6 støpsler. Her står det en jordpinne ut fra kontakten, og denne passer i et hull i støpselet.

Og så finnes det et hybridstøpsel som gir jordforbindelse i både CEE 7/3 og CEE 7/5 - nemlig CEE 7/7. Denne har metallskinner på over og undersiden som CEE 7/4 og hull for jordpinne som CEE 7/6. Det er denne som oftest er på alt nytt utstyr som kommer med jordet støpsel i dag.

Alt står pent forklart på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#CEE_7_standards
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

KjellG

Nja,

SchutzKontakt synes originalt å bestå av kombinasjonen av et CEE7/4 støpsel og en CEE7/3 stikkontakt.

Ellers er det rett at enkelte av kontaktene nevnt i tråden er slektninger, som den franske type E.

Sehen Sie auch: https://de.wikipedia.org/wiki/Schuko

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA