Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla 85 -7 seter selges 110 000 km

Startet av epsilone6, lørdag 29. oktober 2016, klokken 08:26

« forrige - neste »

epsilone6

Jeg er ingen ekspert på området, men prøver å samle litt info om dette. Dette er ikke akkurat noe nytt, men jeg har sett lite snakk om det.

Fra juni:

"A lobbying effort to delay the introduction of a new testing method for car emissions has failed, as EU countries on Tuesday (14 June) decided to stick to the starting date proposed by the EU Commission.

Both RDE and the WLTP will be introduced on 1 September 2017.

As of that date, national authorities will no longer be allowed hand out the certificates carmakers need to put their cars on the market if the car hasn't been tested with the WLTP method. Cars that have received their certificate between now and 1 September 2017 may be sold until 1 September 2018."

https://euobserver.com/environment/133833


Real Driving Emissions (RDE) er en prosedyre hvor det brukes påmontert utstyr til å kartlegge NOx-utslipp i virkelig bruk, den er også tiltenkt måling av partikkelutslipp på sikt. Per dags dato brukes denne kun for å passivt overvåke de faktiske NOx-utslippene, men fra september 2017 vil denne metoden brukes for å kunne nekte salg av nye biltyper. Dagens VIRKELIGE gjennomsnittlige utslipp på nye dieselbiler oppga EU-kommisjonen i januar til å være 400 mg/km! De sier i klartekst at det er et avvik på 400% fra labtester. Fra september 2017 skal grensen settes til 168 mg/km og fra 2020 til 120 mg/km. Litt morsomt når disse miljødieselbilene i dag allerede er under 80 mg/km skal vi tro EURO VI.  ::) Såvidt jeg kan tolke så er det en blanding av at bilfabrikkene skal få en mulighet til å innfri kravene og samtidig at det visstnok er store feilmarginer på målemetoden som er grunnen til at det ikke settes til 80 mg/km med en gang. (jeg vet jo i grunn at det ikke er mulig uten SCR)

"As this technology improves and refines, we will be able to significantly reduce the 50% error margin foreseen from 2020."

Det er altså feilmarginen som setter en stopper for 80 mg/km fra 2020, må visst legge til 50%. Tja, jeg tror de  styrer mest etter dette:

"Given technical limits to improving the real world emission performance of currently produced diesel cars in the short-term, Member States agreed on a phasing-in period for reducing the divergence between the regulatory limit that is tested in laboratory conditions and the values of the RDE procedure"

Du kan lese mer om dette her: http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-168_en.htm



WLTP er en lengre og mer dynamisk syklus enn NEDC, den vil også etter sigende ha en bedre tilpasning til plug-in hybrider enn NEDC. Den skal også gjøre det vanskeligere for bilprodusenter å gjøre tilpasninger/jukse på testen (typ bensin i motorolja og annet grums?). Vi får håpe dette faktisk stemmer.
https://en.wikipedia.org/wiki/Worldwide_harmonized_Light_vehicles_Test_Procedures

Omtrent alle dagens PHEV er tilpasset NEDC. Biler med spesielt lavt utslipp av CO2 får såkalte "super credits" og kan telle som mer enn én bil når flåtegjennomsnittet skal regnes ut for en bilprodusent.

"The cars Regulation gives manufacturers additional incentives to produce vehicles with extremely low emissions (below 50g/km).
Each low-emitting car is counted as
3.5 vehicles in 2012 and 2013
2.5 in 2014
1.5 in 2015
1 from 2016 to 2019.

Super-credits will also apply in the second stage of emission reductions, from 2020 to 2023.
Each low-emitting car will be counted as
2 vehicles in 2020
1.67 in 2021
1.33 in 2022
1 from 2023.
For this second step, there will be a cap on the scheme's contribution to the target of 7.5g/km per manufacturer over the three years."

http://ec.europa.eu/clima/policies/transport/vehicles/cars/index_en.htm


Det er altså ikke så vanskelig å skjønne at de fleste PHEV har rullet inn på 40-tallet g/km CO2, men akkurat nå er vi i et vakuum. Det er ikke noen "super credit" å hente på å selge en lavutslippsbil mellom 2016 og 2019. Det gjennomsnittlige kravet til utslipp ble innført i 2015 og er på 130 g/km CO2, det skal senkes til 95 g/km fra 2020, men gjelder kun for 95% av bilene i 2020 og for alle først i 2021. Jammen rart alle bilprodusenter har noe stort og miljøvennlig på trappene først fra 2020...   

Slik jeg ser det er det bare innføringen av WLTP og RDE som kan holde bilprodusentene i ørene frem til 2020. En studie anslår følgende endringer fra NEDC:

"The highest effect of WLTP introduction is measured for vehicles that comply with EURO 6 emission standard (14% increase in CO2 emissions from NEDC to the simulated worst case WLTP), with also the largest difference between JRC measured NEDC tests and declared type approval values (11% difference)."

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306261916307152

JanBrede

Takk for en super oppsummering, ville tatt meg ganske lang tid å se det du formidler her :)
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

epsilone6

Jo, bare hyggelig  :)

Dyster lesning i TU i dag, men håper det blir satt skikkelig fokus på dette fremover. Ikke overraskende med tanke på at vi visste at de i gjennomsnitt slipper ut 5 ganger kravet, men at forskjellene var så enorme mellom merkene visste jeg ikke. Kanskje mest overrasket/skuffet over Renault-Nissan. Jeg regner med at noe av grunnen til at VAG gjør det så "bra" er at de har begynt med SCR (AdBlue) på en del modeller igjen. Det er vel ikke gitt at denne målingen er en entydig fasit, men det viser at MYE må skje det neste året for at mange bilmerker skal kunne være i nærheten av å lansere nye oljebrennere. Det vil i så fall kreve store investeringer i "ny" teknologi og fordyre bilene, vi kan bare håpe at de ikke er villige til å ta denne kostnaden og heller dropper diesel i små biler. SCR er ikke nødvendigvis noen reddende engel heller, AdBlue fryser på -11 grader og de vil sikkert legge inn masse unntak i motorstyringen for å "beskytte motoren", akkurat som de holder på med EGR-ventilen nå. Og folk vil finne måter å chippe bilen slik at de kan kjøre uten å fylle AdBlue. Diesel er og blir skittent. Du kan sminke en gris, men den er fortsatt en gris.

http://www.tu.no/artikler/alle-dieselmerkene-forurenset-mer-enn-volkswagen/354608



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA