Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutstyr - veggbokser

Startet av Gnilre, fredag 28. oktober 2016, klokken 10:31

« forrige - neste »

eivhelle

Problemstillingen her er at du har forskjellig rekkevidde på sommer og vinter.

Hvis man hadde prioritert energieffektivitet, kunne man ha oppnådd samme vinterrekkevidde med mindre batteri.

Hvis du mister 5KWh med kapasitet om vinteren fordi du ikke har effektiv oppvarming av bilen, må du kompensere med større batteri. 5KWh med batteri veier betydelig mer enn de ekstra delene du trenger til en varmepumpe. Og det koster også mer.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

moby666

Tipper GM har gjort sine tanker. Vil heller ha 5 kwh ekstra enn VP. 5 kwh får du mer igjen for når det er varmt.
Det er også forskjell på hvor bra de forskjellige varmepumpene virker fra bil til bil også, så det er ikke noe fasitsvar på hvor bra Opel sin VP ville ha vært.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 13:13
Tipper GM har gjort sine tanker. Vil heller ha 5 kwh ekstra enn VP. 5 kwh får du mer igjen for når det er varmt.
Det er også forskjell på hvor bra de forskjellige varmepumpene virker fra bil til bil også, så det er ikke noe fasitsvar på hvor bra Opel sin VP ville ha vært.
Selvsagt vil markedsavdelingen kunne skryte av mest mulig rekkevidde. Rekkevidden ved vintertemperatur står langt ned på listen med liten skrift. Det er heller ikke mange som skriver rekkevidden ved 120-130 km/t på motorvei. Og det er nok sistnevnte som er viktigste grunnen for å ha stort batteri.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Ae

Think 2008 - 65000 km  - solgt
Nissan Leaf 2014 - 82000 km - solgt
Opel Ampera-e 2017 - 48000 km
Audi etron - Bestilt

moby666

eGolf når ikke AE til hjulboltene engang :)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

S4e

Tror det er viktig å ikke være skråsikker på at Ae vil ha like nytte av varmepumpe som vi har sett på andre biler. Ikke bare batteristørrelse, men også gjenbruk av varme fra batteri og andre smarte knep kan jo endre hvor nyttig dette hadde vært for Ae.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:02
eGolf når ikke AE til hjulboltene engang :)
He He
Tror ACC tilhengerne og de som vil ha komfortseter ikke er helt der!

eivhelle

Sitat fra: S4e på tirsdag 07. februar 2017, klokken 16:15
Tror det er viktig å ikke være skråsikker på at Ae vil ha like nytte av varmepumpe som vi har sett på andre biler. Ikke bare batteristørrelse, men også gjenbruk av varme fra batteri og andre smarte knep kan jo endre hvor nyttig dette hadde vært for Ae.
Lurer på hvor denne ideen om gjenbruk av varme fra batteri kommer fra. En stor batteripakke har mindre indre motstand enn en liten og genererer derfor mindre varme når den belastes. I kulda er det heller sånn at du må bruke energi til holde batteriet varmt heller enn at du har et overskudd å ta fra.

Det eneste stedet du har spillvarme som potensielt kan utnyttes er i motor og power konvertere. Men for å utnytte denne må du ha en varmepumpe for å få høy nok temperatur til å utnytte energien til oppvarming av kupéen. Temperaturen i sløyfa som går til radiatoren for klimaanlegget ligger et sted mellom 60 og 70 grader.

Drivlinjen er rundt 90% effektiv og typisk snitteffekt til fremdrift ligger rundt 14-15KW. Så potensielt ligger det 1.4 -1.5 KW med energi som kan utnyttes. Men mye av denne energien går tapt fordi motoren blir effektivt kjølt ned av den kalde uteluften og motoren blir nok knapt lunken en gang når det er 5 minusgrader ute.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

eivhelle

Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:02
eGolf når ikke AE til hjulboltene engang :)
Vel er Ampera-e høyreist og lite aerodynamisk i konstruksjonen. Men så ille er det ikke. ;D
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

S4e

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. februar 2017, klokken 20:15
Sitat fra: moby666 på tirsdag 07. februar 2017, klokken 15:02
eGolf når ikke AE til hjulboltene engang :)
Vel er Ampera-e høyreist og lite aerodynamisk i konstruksjonen. Men så ille er det ikke. ;D
LOL
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

jkirkebo

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. februar 2017, klokken 20:14
Lurer på hvor denne ideen om gjenbruk av varme fra batteri kommer fra. En stor batteripakke har mindre indre motstand enn en liten og genererer derfor mindre varme når den belastes. I kulda er det heller sånn at du må bruke energi til holde batteriet varmt heller enn at du har et overskudd å ta fra.

Det eneste stedet du har spillvarme som potensielt kan utnyttes er i motor og power konvertere. Men for å utnytte denne må du ha en varmepumpe for å få høy nok temperatur til å utnytte energien til oppvarming av kupéen. Temperaturen i sløyfa som går til radiatoren for klimaanlegget ligger et sted mellom 60 og 70 grader.

Det er nok derfor Tesla bruker spillvarmen fra motor og inverter til å varme opp batteriet. Da hverken trengs eller ønskes høye temperaturer. Ca. 30 grader må være helt perfekt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Huskestue

#41
Sitat fra: Tom E. på mandag 06. februar 2017, klokken 22:16
Elendig gnål om varmepumpe og ACC. Jeg vil ikke ha noe av dette.

Gi meg en ærlig bil uten dette dilldallet!

Poenget er vel at alle Ampera og Bolt allerede har installert varmepumpe (AC Enhet) men at den kan bare brukes til kjøling. Antall komponenter som mangler for at AC enheten skal kunne brukes til oppvarming er nok ikke veldig mange og hadde man planlagt for det fra start hadde det ikke kostet mange ørene... Det er grunnen til at det for meg er uforståelig at de ikke alle elbiler med AC enhet også bruker den i "revers" til oppvarming....

eivhelle

Sitat fra: Huskestue på torsdag 09. februar 2017, klokken 11:26
Sitat fra: Tom E. på mandag 06. februar 2017, klokken 22:16
Elendig gnål om varmepumpe og ACC. Jeg vil ikke ha noe av dette.

Gi meg en ærlig bil uten dette dilldallet!

Poenget er vel at alle Ampera og Bolt allerede har installert varmepumpe (AC Enhet) men at den kan bare brukes til kjøling. Antall komponenter som mangler for at AC enheten skal kunne brukes til oppvarming er nok ikke veldig mange og hadde man planlagt for det fra start hadde det ikke kostet mange ørene... Det er grunnen til at det for meg er uforståelig at de ikke alle elbiler med AC enhet også bruker den i "revers" til oppvarming....
:+1:
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

sylwester

Sitat fra: Huskestue på torsdag 09. februar 2017, klokken 11:26
... Det er grunnen til at det for meg er uforståelig at de ikke alle elbiler med AC enhet også bruker den i "revers" til oppvarming....

Slik jeg ser det så er isolering av kupe og varmepumpe fremtiden for alle fremtidig biler siden de typisk ikke vil kjøre en motor med såpass dårlig virkningsgrad at det varme vil være en bieffekt. Dette gjelder hydrogen og el og muligens pluin hybrider hvis de skal kjøres helelektrisk i byen.

Jeg føler litt at Opel har såpass bra forsprang over konkurrentene at de tillater seg å sløse med det siden det er sommerrekkevidden som er på annonsen. Jeg syns WLTC burde hatt flere scenarioer slik som EPA hvor du kan se hvordan bilen gjør det i f.eks. -15 og at resultatet er snittet slik som EPA. Da har man delresultater. F.eks. vet vi hvordan en EPA-testet bil gjør det på bare motorveikjøring. Kan hende det er planlagt å gi bilen forbedringspotensial slik at neste generasjon vil ha dette go kunne skilte med bedre EPA og vinterrekkevidde, men at det ikke er verd investeringskosten å gjøre det nå.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Huskestue

Som sagt å kjøre AC som allerede er i bilen i "revers" hadde ikke kostet mange ørene per bil i investering...  Dette kommer vel mer av gammel vane og at de som konstruerer bilen bor i varmere strøk enn penger tror jeg.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA