Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutstyr - veggbokser

Startet av Gnilre, fredag 28. oktober 2016, klokken 10:31

« forrige - neste »

Gnilre

Jeg tror ikke Opel Ampera-e blir levert med varmepumpe og at det heller ikke blir et tilvalg. Årsaken vil etter mitt syn være at batteri nå har blitt så billig at det er bedre å øke batteristørrelsen enn å bruke kostnadene på varmepumpe. For norske forhold er det helt klart en ulempe. Jeg har kjørt en Kia Soul EV et par år med varmepumpe og det ga et oppvarmingssystem som slo enhver ICE-bil jeg har hatt.

Hvis noen har opplysninger om at Ampera-e blir levert med varmepumpe; vennligst post det her  :)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

kammiz

i likhet med tesla (og sikkert kommende biler med store batteripakker) så blir varmepumper valgt bort, fordi det er store nok batterier til å varme opp bilen. Ekstra kostnad og vekt ved å kjøpe varmepumpe er ikke like lønnsomt som på de med små batterier. Sikkert noe slik de har tenkt.
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

tomrh

Å varme opp kupéen uten varmepumpe krever ca. 1500-2000W i -5 til -10 grader. Med varmepumpe ca. 500-1000W. Grovt regnet sparer man 1 kW i det "riktige" temperaturintervallet. Det blir 3 kWh på tre timers kjøring, en relativt marginal innsparing når man har 60 kWh tilgjengelig. I sprengkulde bidrar ikke varmepumpa uansett. Forståelig at den droppes ja.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

sylwester

Du mener å holde den ved like i 20 grader koster 2kW, for hvis jeg starter min Leaf kald så trekker varmeanlegget mer enn 4kW og ved forvarming som varer i 15 minutter bruker 1,5kWh som gir snitt på 6kW. En varmepumpe bruker jo strøm kun for å lage trykk med motor så effekten den bruker vil vek være nogenlunde konstant hele tiden?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TM

Vamepumpe er nok også en komponent som på sikt vil kreve vedlikehold. Derfor er det nok rimeligere på lang sikt å bruke et enkelt varmeapparat som bare bruker strøm.

Crown

Sitat fra: TM på lørdag 12. november 2016, klokken 21:05
Vamepumpe er nok også en komponent som på sikt vil kreve vedlikehold. Derfor er det nok rimeligere på lang sikt å bruke et enkelt varmeapparat som bare bruker strøm.

Hvordan funker dette på elbiler da? Min Subaru Outback diesel har varmepumpefunksjon, den kjører AC'en i "revers" når det er kaldt, for det er jo i bunn og grunn samme komponent. Og jeg regner med at du gjerne vil ha AC?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tomrh

Sitat fra: sylwester på lørdag 12. november 2016, klokken 20:03
Du mener å holde den ved like i 20 grader koster 2kW, for hvis jeg starter min Leaf kald så trekker varmeanlegget mer enn 4kW og ved forvarming som varer i 15 minutter bruker 1,5kWh som gir snitt på 6kW. En varmepumpe bruker jo strøm kun for å lage trykk med motor så effekten den bruker vil vek være nogenlunde konstant hele tiden?
Klima på 1. gen Leaf er uoptimal, sammenlign heller med f.eks. en e-Golf uten varmepumpe. (Jeg har btw modifisert klimaanlegget litt for å spare strøm, det er nok ikke nødvendig på nyere modeller.)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tutti

I svært kalde temperaturer kan det være mer nyttig å lage en varmetråd rundt batteriene og bedre isolasjon enn en VP som gir lav effekt. Vi får se hvordan man har satset på vinterisoleringen.

KapteinLefso

Varmepumper har svært lang levetid uten service. Så lite som de går på en bil, så er nok bilen rustet vekk lenge før varmepumpen trenger service. Har mer tror på at det kuttes for å redusere pris, og siden nytteverdien er lavere.
2017 BMW i3

ladov

Dumper ikke Tesla overskuddsvarme fra motor/batteri/elektronikk i kupeen ved kaldvær? Skulle tro at det 'beste' i kaldt vær var å ha varmetråder i ratt/sete/vinduer for å holde ut til overskuddsvarmen siver inn i kupeen..varmepumpe er nesten overflødig hvis du tar godt vare på overskuddsvarmen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

sylwester

Jo, både Tesla og Zoe gjør noe sånt.

Jeg håper Ampera-e får noe liknende. Jokeren blir uansett hvor mange Wh/km den ender på i kuldegrader. Vil den kun få 50% mer rekkevidde enn en Ioniq selv om den har over dobbelt så stort batteri?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

TM

Sitat fra: sylwester på mandag 30. januar 2017, klokken 02:26
Jo, både Tesla og Zoe gjør noe sånt.

Jeg håper Ampera-e får noe liknende. Jokeren blir uansett hvor mange Wh/km den ender på i kuldegrader. Vil den kun få 50% mer rekkevidde enn en Ioniq selv om den har over dobbelt så stort batteri?
Hvis varmepumpen genererer 1000 W, så vil det bare utgjøre 7 % av batteriet på en 4 timers tur. Så at Ioniq skulle få samme rekkevidde med halvparten av kapasiteten er helt urealistisk, selv om luftmotstanden også er til fordel for Ioniq.

Trond Mjøs

Eg såg på ein video på nettet at varmepumpe ikkje var eigneleg i "streng kulde".. dei snakka om at det ville vera problem med kondens (rutene ville dogge).. Bilen skulle seljast i Montana og andre "kalde" statar.. Det er mogleg at eg misforsto.

Trond

Leif Nilsen

Da blir det ikke Ampera til meg, pga ikke varmepumpe og fartsholder,

Øyvind.h

Varmepumpe er veldig viktig i biler med små batteri. Mindre viktig i store. Aldri savnet det i Teslaen, men savn i Leafen!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA