Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladeutstyr - veggbokser

Startet av Gnilre, fredag 28. oktober 2016, klokken 10:31

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: Leif Nilsen på fredag 03. februar 2017, klokken 18:11
Da blir det ikke Ampera til meg, pga ikke varmepumpe og fartsholder,

Adaptive cruise control er en mangel, men den har veldig mange andre fordeler som alternativer mangler... Den har forøvrig vanlig fartsholder og one-pedal-driving kan gjøre savnet noe mindre vil jeg tro.

Varmepumpe skjønner jeg ikke - som flere har nevnt så er det kun viktig for de bilene som har små batterier. Det fungerer til og med dårlig under veldig kalde forhold. 

Hvilke bil velger du da?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pilt

Jeg skjønner ikke greia med acc som så mange sutrer over at de ikke får. Sover dere når dere kjører bil eller? Eller trykker på mobilen/leser avisa mens bilen tar seg av kjøringen selv? Spør du meg så mister man noe av følelsen med å kjøre bil da. Det samme syns jeg egentlig det er med cc. Jeg liker å selv styre farten, slippe opp gasspedalen i en litt skarp sving, gasse på her og der osv, så man føler at man kjører bil og ikke bare sitter der og sløver og svinger litt på rattet i ny og ne. Ønsker jeg å lese mens jeg er på farten så kan jeg heller ta toget.
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

S4e

Sitat fra: pilt på fredag 03. februar 2017, klokken 20:34
Jeg skjønner ikke greia med acc som så mange sutrer over at de ikke får. Sover dere når dere kjører bil eller? Eller trykker på mobilen/leser avisa mens bilen tar seg av kjøringen selv? Spør du meg så mister man noe av følelsen med å kjøre bil da. Det samme syns jeg egentlig det er med cc. Jeg liker å selv styre farten, slippe opp gasspedalen i en litt skarp sving, gasse på her og der osv, så man føler at man kjører bil og ikke bare sitter der og sløver og svinger litt på rattet i ny og ne. Ønsker jeg å lese mens jeg er på farten så kan jeg heller ta toget.

Motorveien er det veldig kjekt, også for ikke å kjøre for fort. Pluss køkjøring.
Enig med det på landeveier.
Men som sagt kan det godt være L modus gjør det mindre viktig.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

knut.aulie

Sitat fra: Trond Mjøs på mandag 30. januar 2017, klokken 15:10
Eg såg på ein video på nettet at varmepumpe ikkje var eigneleg i "streng kulde".. dei snakka om at det ville vera problem med kondens (rutene ville dogge)..
Tror du har et poeng der. Soul dugger ganske mye.
Et annet poeng er vifta til varmepumpa som lager støy utenfor bilen.

Tror uansett jeg ville hatt varmepumpe i Ae hvis det var mulig men som mange har nevnt kompenserer batteristørrelsen.

TM

Sitat fra: pilt på fredag 03. februar 2017, klokken 20:34
Jeg skjønner ikke greia med acc som så mange sutrer over at de ikke får. Sover dere når dere kjører bil eller? Eller trykker på mobilen/leser avisa mens bilen tar seg av kjøringen selv? Spør du meg så mister man noe av følelsen med å kjøre bil da. Det samme syns jeg egentlig det er med cc. Jeg liker å selv styre farten, slippe opp gasspedalen i en litt skarp sving, gasse på her og der osv, så man føler at man kjører bil og ikke bare sitter der og sløver og svinger litt på rattet i ny og ne. Ønsker jeg å lese mens jeg er på farten så kan jeg heller ta toget.
Helt enig. Synes det er like greit å bruke vanlig cruise-kontroll ved landeveiskjøring. Liker å kjøre jevnt, så hvis de foran meg ikke gjør det samme, så er det jo dumt å "hekte" seg på dem. Synes egentlig trinnløs automat er litt kjedelig også, og sammen med ACC har det jo ingen ting med bilkjøring å gjøre  ;)

turfsurf

Poenget med (A)CC er jo å slippe å passe på farten. Kjører jeg uten CC så ender jeg alltid opp med å kjøre for fort. ACC virker best på landevei. På lett trafikkert motorvei foretrekker jeg vanlig CC. Så kan man konsentrere seg om trafikken mens bilen tar seg av "idiot" oppgavene som å holds fart og med Autopilot holde bilen mellom hvitstripene.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

TM

OK. Ser forresten at vi nå er klart på siden av temaet - varmepumpe så vi går ikke videre med den.   ;)

DagfinnN

Sitat fra: TM på lørdag 04. februar 2017, klokken 08:33

Helt enig. Synes det er like greit å bruke vanlig cruise-kontroll ved landeveiskjøring. Liker å kjøre jevnt, så hvis de foran meg ikke gjør det samme, så er det jo dumt å "hekte" seg på dem. Synes egentlig trinnløs automat er litt kjedelig også, og sammen med ACC har det jo ingen ting med bilkjøring å gjøre  ;)
Vel - ønsker du å kjøre manuelt kan du la være å aktivere acc. Men på den vanlige rutinekjøringa til jobb er dette helt herlig og ikke minst, den hindrer deg fartsbot pga "sløving". Du må ha prøvd dette en god stund før du argumenterer i mot.
Jeg har hatt vanlige cruisekontroll på mange biler og har brukt det endel, men acc som jeg nå har i min store dyre bil, er bare helt suveren. At ampera-e ikke kommer med det, er for meg største ankepunktet mot denne bilen. Men jeg beholder bestillinga likevel.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Trond Mjøs

Ser at klimaanlegget får veldig god omtale hjå dei kundane som har uttalt seg. Har vel kanskje ingen med erfaringar med streng kulde enno, men temperaturar rundt 0 grader C. Interessant å høyra frå dei som har kjøpt bilen i dei verkeleg "kalde statane" i USA. Midtvesten har jo til dels svært låge temperaturar. Det same gjeld vel Oregon og Washington.

Trond

eivhelle

Hva er nytteverdien av varmepumpe? Sjekk vedlagte excel ark. Jeg har lagt inn typiske data for en tur til "hytta". Dvs en tur Oslo-Geilo eller Oslo- Beitostølen på greit vinterføre med 5 minusgrader. Under disse forholdene kan man forvente at en varmepumpe bruker rundt 1KW mens varmeapparat med PTC element bruker omtrent 2.5 ganger så mye.

Mitt anslag er at varmepumpe vil kunne øke rekkevidden med rundt 3 mil under denne typen forhold.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tom E.

Elendig gnål om varmepumpe og ACC. Jeg vil ikke ha noe av dette.

Gi meg en ærlig bil uten dette dilldallet!

eivhelle

#26
Sitat fra: Tom E. på mandag 06. februar 2017, klokken 22:16
Elendig gnål om varmepumpe og ACC. Jeg vil ikke ha noe av dette.

Gi meg en ærlig bil uten dette dilldallet!
Jeg trodde det viktigste argumentet for Ampera-e var rekkevidde. Hvorfor er det da ikke interessant med utstyr som bidrar til å øke rekkevidden?

Hvis du tenker at 60KWh er kjempemye, så er det om vinteren sammenlignbart med en dieselbil som bruker 0.75 liter på mila og har 21 liter dieseltank. Hvis du kunne ha redusert forbruket fra 0.75 til 0.65 liter på mila ved å legge til ekstrautstyr som koster deg 6000 kroner, ville du antageligvis bestillt dette uten å nøle og kalt det en god investering.

Jeg skjønner for så vidt at det virker uinteressant å diskutere et tema som pr. i dag ikke er relevant for Ampera-e. Men e-golf ble også designet uten varmepumpe i utgangspunktet. I ettertid innså VW at det var en tabbe å utelukke muligheten og designet inn varmepumpe i etterkant. Så det er ikke umulig for GM å snu på det hvis mange nok kunder etterspør dette.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

DagfinnN

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:44

Hvis du tenker at 60KWh er kjempemye, så er det om vinteren sammenlignbart med en dieselbil som bruker 0.75 liter på mila og har 21 liter dieseltank.
21/0,75 = 28 mil.
Hvordan vet du at Ampera-e går så kort? Ser jo av tester at de piner forbruket ned på 1,2 kwt/mil som gir en rekkevidde på 50 mil. Og med aktiv blandet kjøring, regn og kaldt viser 1,7 kwt/mil = 37 mil.
Bare 28 mil gir et forbruk på 2.2 - noe som høres svært mye ut.
Du må nok øke tanken til ca 30 liter, men er enig i at det er vesentlig mindre enn 50 liter som mange biler har :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

eivhelle

#28
Sitat fra: DagfinnN på tirsdag 07. februar 2017, klokken 11:23
Sitat fra: eivhelle på tirsdag 07. februar 2017, klokken 08:44

Hvis du tenker at 60KWh er kjempemye, så er det om vinteren sammenlignbart med en dieselbil som bruker 0.75 liter på mila og har 21 liter dieseltank.
21/0,75 = 28 mil.
Hvordan vet du at Ampera-e går så kort? Ser jo av tester at de piner forbruket ned på 1,2 kwt/mil som gir en rekkevidde på 50 mil. Og med aktiv blandet kjøring, regn og kaldt viser 1,7 kwt/mil = 37 mil.
Bare 28 mil gir et forbruk på 2.2 - noe som høres svært mye ut.
Du må nok øke tanken til ca 30 liter, men er enig i at det er vesentlig mindre enn 50 liter som mange biler har :)
En e-golf, som er en lettere og mer aerodynamisk bil, har gjerne et forbruk på 200W/km om vinteren når du kjører med full komfort og ikke har varmepumpe. Hvorfor forventer du at Ampera-e skal være bedre?

Det er enkelt og greit de fysiske lovene som gjelder her. Hvis du lurer kan du sjekke ut excel arket jeg har lagt ved litt tidligere i denne tråden.

Å estimere for lang vinterrekkevidde er bare å lure seg selv. Jeg klarer fint å kjøre e-golfen på under 100W/km om sommeren, hvis jeg virkelig går inn for det. Skal jeg ha det komfortabelt om vinteren må jeg regne med 180-220W/km litt avhengig av hastighet og føre. Hvis jeg kler meg godt og setter ned temperaturen kan jeg komme ned mot 140-160 W/km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Olemann

#29
Rart det er så mye spekulasjon om rekkevidde, når man vet både formen på bilen, vekten og antall kWt.

Alle som har hatt noen elbiler og kjørt dem noen år i skiftende klima vet at det er meget lett å kjøre så man brenner av 2 kWt/mil om vinteren om man IKKE fokuserer rekkevidde.  Og at man KAN om man konser seg nesten i hjel tyne ned mot 1 kWt/mil.  Så ulike er ikke siste gen. elbiler at dette ikke gjelder for dem alle.
Dessuten synker Li ion kapasitet minst 20% ved minus 10 grader (forvarming ikke beregnet)

Ampera-e bør best case klare ca 55 mil om sommer, og worst case om vinter noe under 25 mil.  Verre er det ikke.

Kalkylen av varmepumpe effekten med COP faktor på 3-4 er gjort mange ganger før, ref. både eGolf og i3 Forum, hadde man hatt VP i Ampera-e kunne man nok tynet ut 1-2 mil ekstra pr fulle time man kjører med varmen på full pupp kontinuerlig, noe som er sjeldent.
Min kalkyle viser også at med dagens strømpris og mitt kjøremønster vil en VP til antatt merkost på kr 10k spare seg inn først etter 20-30 års bruk, og da er Ampera'en historie for lenge siden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA