Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: leaf 30 kw rekkevide

Startet av Erik.J, torsdag 27. oktober 2016, klokken 18:27

« forrige - neste »

Erik.J

Hei.

Jeg er en rykende fersk PHEV-sjåfør og kjøpte min 2016 outlander phev for ca en måned siden.
Først vil jeg si at jeg er veldig fornøyd! En herlig bil som man kan spare en god del drivstoffutgifter på hvis man setter seg inn i hvordan man bør kjøre den :-)

Jeg lurer da på følgende ting: Ved kjøring i f.eks B5 så vil bilen bremses veldig mye og en stor del av bremseenergien vil gjøres om til strøm til batteriet, i stedet for hvis man kjører D og bremser med bremsepedalen, så vil batteriet lades litt og bremsene vil også stå for en god del av fartsreduksjonen.

Dersom man kun kjører i B5 hele tiden (noe jeg trives godt med), hvilke deler er det da som blir slitt? Jeg tenker at hvis man bremser mye med bremsepedalene over lang tid så må til slutt klosser og skiver byttes, men hva blir slitt og hva må byttes etter mye kjøreing i B5?

Dette er en forholdsvis dyr bil å vedlikeholde, og jeg lurer på om man etter noen år må bytte "Generator" i stedet for bremseksiver og klosser.

Spørsmålet kan også stilles slik: Er bilen konstruert for langtidskjøring i B5 eller er det tiltenkt at man kun skal bruke B5 i kortere perioder ved bratte nedoverbakker hvor man ønsker å utnytte bevegelsesenergien?


jphev

Det er ingen forskjell på om du bremser med B5 eller om du f.eks. bruker D og (relativt forsiktig) bremser med pedalen. Bilen vil uansett bremse vha regenerering. Hvis du derimot bremser kraftig med pedalen så vil også vanlig skivebrems bli benytta. Også i B5 er det mulig å tøtsje bremsepedalen for å regenerere enda mer uten skivebremser. Ellers benyttes også skivebremser hvis du har så fullt batteri at ikkeno' regenerering er mulig.
Outlander PHEV 2016 Intense+

Erik.J

Takker for svar. :-)

Har også fått svar fra Martin Fåne som er teknisk ansvarlig på PHEV i Motorforum. Han skriver at Det ikke er deler som blir ekstra slitt ved å kjøre i B5, men det kan jo være lurt å bruke bremsene fra tid til annen for å unngå rust på skivene.


erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA