Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Erfaringer med vinter og snø

Startet av Elbil fundamentalist, torsdag 27. oktober 2016, klokken 16:38

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

En klassisk roadtrip video fra Bjørn Nyland. Må si jeg ble imponert  :)
Det er også ett god video som viser behovet for aktiv kjøling av batteriet når man hurtiglader flere ganger etter hverandre. Håper Nissan prioriterer dette i neste oppdatering, da Leaf 30kWh virkelig gir gode langtur muligheter.

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

nr1rayner

Også omtalt i denne tråden
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28579.msg505238.html#msg505238

Som jeg skriver i den tråden, kan ikke huske å hatt sånne varmeproblemer med min gen2 24.. Men så er det svært sjelden min får 2 QC på en dag, og da er gjerne den ene på max 5-10 min..
Uansett, kjøling er det visst behov for ja.

Ingen tvil om at 30 er bedre på langtur. Har klart tilsvarende ca 160-170km på full lading, mulig det var litt mer, men uansett, det var uten varme/AC og konstant fart på drøye 50 km/t..
Mens med 30kwh snakker vi visst lett 150km i 70-80 med AC osv osv..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Gliderman

Hei
Jeg har til tider 4 hurtigladinger i løpet av en dag,kombinert med motorveikjøring og har enda ikke kommet opp i rødt område. Ligger dog ofte på nest øverste av det "normale" området.

Mvh
Svein Erik

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

erikf

Må være noe galt med bilen siden den får så høy temp på batteriet (to streker unna rødt område max). Jeg har kjørt Bergen Oslo mange ganger med Leaf 24kwt, uten å gi bilen pause for å kjøle seg ned. Det er mange som har kjørt tilsvarende turer og vi hadde vel hørt om det hvis dette hadde forekommet tidligere. Har ikke fått sett videoen nøye enda, er det noe som tilsier hva som kan være årsaken til overopphetingen?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

nr1rayner

Var vel varmt den dagen, men dog.
Det som gir "overoppheting" såvidt jeg kan se, er at tempen stiger fort og mye under QC, og synker minimalt til neste QC..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Hvor varmt er batteriet på rødt i en 30kWt? Er det annen skala enn på 24 kWt?
På min 2012 24kWt er det over 52 grader i alle fall for å komme på rødt.
http://www.electricvehiclewiki.com/Battery#Battery_Temperature_Gauge

Fra min langtur til Danmark med mye log fra LeafSpy
http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=22652.0;attach=43839;image
på bl.a temperatur på batteriet ser det ut til det er 0,6 grad/minutt med 45kW effekt.
En 30 kWt holder 45kW ladeeffekt så og si hele ladesekvensen.
20 minutter gir 12 grader per lading. Er det sommervarmt, si +20 og en legger ut på en 2 timer kjøretur før først lading er kanskje batteri nær 30 ved ladestart. Det er 42 ved avreise da. Det kjøles så og si ikke ned til neste lading, og får nye 12 grader. Vips, batteri holder 54 grader.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

epsilone6

Jeg tror leafnor har svaret, i tillegg innrømte bjørn i kommentarene at han ikke kjørte den noe penere enn Teslaen og "I was driving the cars like I stole them.". Det er som det må bli med såpass høy hurtigladehastighet over tid, tung høyrefot, fjelloverganger, varmt vær og passiv kjøling.

Bjoris

Tempen er ca 52 grader når 30 kWh går på rødt (11 streker). Hadde 55 grader på varmeste sensor og snitt på 50 grader. Jeg kjørte Oslo-Lillehammer-Odda-Seljestad i ett på 15 timer i sommer med søklasta bil med gummibåt på taket! Litt stopp i Lillehammer for å få hentet gummibåten. Hurtigladet 7 ganger ( ladet bare nok til å rekke neste lader stort sett).

Rødt kom i Ål, men da spiste vi så stoppet ladingen på 80% og bilen stod i skuggen i 10 min før vi kjørte og da var den nede på 10 streker igjen og vi kjørte rolig og ladet både i Eidfjord og Odda uten å komme på rødt igjen... Men lå på 10 streker, var nede på 8 streker ned til Eidfjord mener jeg!

Merk at Tesla ikke kjører full kjøling før 51 grader så selv om det høres mye ut tror jeg 10 streker går greit!

Merk at 24 kWh tåler varme dårligere! Dvs det kom vel ny kjemi som tåler varme bedre i 24 kWh i 2015?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Trekkoppbil

Flott video!
Det ser svært merkelig ut å hurtiglade til 93% på en sånn tur. Det er ikke rart batteriet går varmt da. Er det ikke normalt å avslutte hurtiglading på 80% om man ikke har en svært god grunn, og aller helst avslutter man lenge før?

På veien vestover kan det se ut som at han gjør et nummer av at han skulle lade på de samme plassene som Teslafolket lader. Det kan være en grunn til kjøremønsteret. Han kjører omvei via Hallingdal, i stedet for å kjøre Numedal.

30kwt batteriet er nok mye mer robust enn 24kwt's batteriet, da det er forskjell på 8 år og 5 års garanti, og det er helt forskjelige batterier.

Jeg trur jeg skulle klare å kjøre min 2012-modell med omtrent like mye ladtid som han hadde, med dobbelt så mange ladestopp. Er man aleine i bilen, er det enkelt å optimalisere med mange klattladinger for å finne ett skånsomt arbeidsområdet, og kjører man Leaf, kan man kjøre kortere veier. Jeg kjørte over 30 mil fredag, og det samme på søndag i helga med 2012-modell. Da fikk jeg som regel rundt 47kw under lading, iflg Leaf Spy. På 8 minutter fikk jeg 6kwt. Jeg trur jeg klarte 10kwt på 12 min en gang. På videoen her, fikk han 5kwt på 8 minutter.

Trekkoppbil

Lading på Vinje, Voss viser det klassiske parkering med AC-lading syndromet:

Det er vanlige at hurtigladere som tilbyr AC, kan mate en DC-bil samtidig. Det er også vanlig at man klarer å parkere både en AC-bil og en DC-bil der samtidig, om bilistene bare er litt hensynsfulle til hverandre.

Her tipper jeg det er 2 ladestolper, som kan lade 3 biler samtidig som det er ganske vanlig, men bilistene parkerer på en sådan måte at det kun blir plass til 2 biler.
Mange andre steder er det oppmerka 3 p-plasser foran en sånn løsning med 2 stolper som kan ta 2 dc-biler og en ac-bil. Alikevel har jeg sett mye slags rar parkering, som at det står en forlatt, fullada AC-bil som står over 2 p-plasser.
AC-bilene har gjerne lange kabler, så de kan stå litt unna. BMW'en har vel ingen grunn til å stå mellom DC-laderene, så den blokkerer begge to.

turfsurf

Bmwen står vel helt likt Zoe m.t.p plassering i.f.h.t lader, og helt riktig m.t.p strekk på ladekabel fra hurtiglader.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

THE

På Vinje er det 2 stk. ChaDeMo, CCS, 43kW AC ladere. Kablene på laderne er ganske stive, og det er ikke enkelt å få flyttet Zoe'n veldig mye lenger ut til høyre før det blir mye belastning på ladekontakten som følge av strekk på kabel. Der det er 22kW AC uttak er det mye enklere å parkere AC-bilen slik at det blir god plass til DC-ladende biler.

Har ladet Zoe på Vinje flere ganger, men alltid hatt ladestasjonen for meg selv. Prøver så godt det er mulig å plassere meg ut til siden slik at det skal være plass til minst 2 andre biler samtidig. Det er uansett litt vanskelig å parkere elbiler optimalt pga. at noen biler har ladekontakt midt i front, noen bak på venstre siden og noen bak på høyre siden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

02jan

Bmw' n står riktig plasser. Det er også ledig plass for en som skal AC lade på samme Ladeboks som i3 lader fra.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

epsilone6

Blir det virkelig full hastighet på både 50 kW DC og 43 kW AC samtidig?

Østfold

Fin video dette!

Helt normalt å lade 30kWh Leaf over 80% på langtur, vel jeg har ikke merket større forskjell i ladehastighet over 80%.

Også helt normalt med at batteriet blir varmt - har selv gjort 4 turer over til Vestlandet og vært over på rødt på et par turer i sommer - litt konservativ kjøring etter lading så kommer du jo ned igjen, men det føles ikke helt bra!

Rundet 30.000 på bilen idag :-/ men den fungerer fortsatt helt utmerket  :)

Nissan burde fikse problemet med varmt batteri - burde jo være et problem som er løsbart uten for mye dill. Kanskje man bør montere kjøleribber under batteriet hehe  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA