Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

leaf 30 kw rekkevide

Startet av AppleKnocker, torsdag 27. oktober 2016, klokken 02:38

« forrige - neste »

AppleKnocker

Fra 1.1.17 trer ny regler for parkering i kraft. Reglene tolkes av de fleste slik at kommunestyrene i hver enkelt kommune (og byrådoverkommandoregjerningen i Oslo) eksplisitt må vedta at elbiler skal ha fritak fra å betale kommunal parkeringsavgift. Hvis kommunene ikke foretar seg noe vil det automatisk bli innført parkeringsavgift for elbil. Enkelte kommuner som Tønsberg og Trondheim ligger i front og har allerede aktivt besluttet at elbiler skal betale.

Elbilforeningen hadde noen høringsinnspill til forskriften som i sin tid ble glatt oversett og ikke tatt til følge.

Nå lurer og sikkert flere på hva Elbilforeningen foretar seg for å sikre at flest mulig kommunestyrer beholder denne ganske sentrale elbilfordelen i en tid da elbilsalget stuper. Jeg er ikke interessert i høre om hemmelige kanaler og at det diskuteres på styremøter, men hvilke konkrete aksjoner foreningen vil ta for å påvirke kommunestyrene rundt om kring i landet.

Link til forskriften: https://lovdata.no/forskrift/2016-03-18-260
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ingeniøren

Tja, politiker bryr seg vel døyten om elbiler eller klima så lenge de øyner en mulighet for mer penger i kassa. Dessuten er vel miljøkampen tapt for lenge siden og vi går mot en kamp alle mot alle og alt vi betaler inn er en form for avlat for gamle synder og har ingen effekt på ballen som bare ruller fortere og fortere....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bno

Det med parkering synes jeg er greit at det blir en endring på. Slik det fortoner seg nå. Så står det fullt parkert på ladeplasser uten at det lades. La disse usosiale få lov til å betale, da tenker jeg de er de siste vi ser der. Fint å få tilgang til lademulighet for de som trenger det. Dette kan foreningen glemme synes jeg.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

stefse

Parkering og biler er uansett fy fy og alle skal jo liksom ta bussen, men helst ikke alle heller for da forsvinner inntektene. Og bussen skal jo tjene penger den og, helst som et selvstendig aksjeselskap med aksjonærer som skal ha utbytte. Videre skal alle bo i sentrum i rekorddyre minileiligheter mens de spiser kortreist mat, og sånn fortsetter det.

Konsensus er for å øke drivstoffavgiftene, jeg tror det blir det man må satse på. Men for å unngå enorm handelslekkasje må det økes i nabolandene også, eller man må ha et Singapore liknende system hvor kontrollører leser av tankmåleren din på grensa for å sjekke at du ikke smugler inn drivstoff i den egen bensintank. Og grensekontroller kan vi forresten ikke ha heller fordi det strider mot EU's incentamenter osv.

=D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

stefse

Hvis jeg skal konkludere med noe i dette tankespinnet må det bli at vi må opprettholde et lokalt incentiv også, selv om prisene på drivstoff økes.

Differensiert veiprising(bom), differensiert parkeringsavgift og differensiert pris på ferger er mitt forslag. Å innføre full pris og ingen differensiering som i Trondheim virker rett og slett lite gjennomtenkt.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

bmw2002

Trondheim har innført halv pris på månedskort i p-hus for elbil. Da koster det 1200kr ca.

Helge

Sitat fra: bmw2002 på fredag 09. september 2016, klokken 07:20
Trondheim har innført halv pris på månedskort i p-hus for elbil. Da koster det 1200kr ca.
Ja dette fikk jeg med meg da de innførte og dette synes jeg er flott :) ...MEN de burde ABSOLUTT også "bare" innført halv avgift på gateparkeringen også i stedet for full avgift slik at det er like dyrt på gateplan å parkere bil uten eksosrør/avgasser i bylufta som å parkere en eksosrørbil  :o
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

AppleKnocker

Jeg registrer at ingen fra elbilforeningen har svart på dette innlegget. Det er vanskelig å tolke det som annet enn at foreningen ikke foretar seg noe som helst.
Mener foreningen at elbiler ta over verden helt av seg selv og uten incentiver? Eller prioriterer de nye hotellavtaler heller enn å fremme elektriske kjøretøy?


Elbilforeningen har i over 20 år jobbet for å fremme elbiler og andre ladbare kjøretøy. Nå er vi over 35.000 medlemmer.

Vi jobber for:

Reduserte utslipp fra veitrafikken
Enklere hverdag for elbilistene
Langsiktige elbilfordeler
Flere ladestasjoner
Dette får du som medlem i Elbilforeningen:

Hjelp og tips til en enklere hverdag som elbilist
Vår innsats for langsiktige elbilfordeler
Norges beste hotelltilbud
Se alle våre medlemsfordeler
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Burde vel vært postet under seksjonen "Norsk Elbilforenings oppgaver" om man ønsker at de skal kommentere?

Ellers så burde du kanskje engasjere deg i foreningen heller enn å skyte våre egne fra sidelinja, det er alltid behov for folk med et brennende engasjement. ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Spørsmålet om hva elbilforeningen gjør for å fremme elektriske kjøretøy, har nærmest blitt er retorisk spørsmål. De jobber på spreng med nye hotelltilbud, mens elbilsalget stuper i takt med at elbilincentivene fjernes ett etter ett.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Carl Anton Stenling

#10
Jeg har tidligere kommentert hvordan Elbilforeningen arbeider med en rekke saker. Selv om noen mener at det å lage mest mulig støy i media er beste fremgangsmåten, så kan det faktisk være smart å arbeide på en litt annen måte noen ganger.
En klok tilnærming innebærer ofte samarbeid med politikerne samt miljøorganisasjonene. Man blir så enige om hvem som fronter den enkelte saken.
Parkeringssaken er vanskelig siden regjeringen har utformet forskriften slik at den fjerner parkeringsinsentivet i alle kommuner som ikke aktivt velger å videreføre insentivet. Vi må vel innse at regjeringen har ønsket at så få kommuner som mulig skal videreføre insentivet og dermed har skjøvet lokaldemokratiet foran seg i den ubehagelige avskaffelsen av insentivet. Dette lukter litt av et klimafornektende kupp og viser at mellompartiene må være våkne i timen om vi ikke skal ende opp som Danmark.
Jeg har forøvrig vært medlem i Elbilforeningen siden 1998 og synes hver eneste kontingentkrone har vært en god investering :-)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

stefse

Hvis man skal stille seg politisk nøytral, noe jeg tror kan være klokt, er det beste å være provenynøytral.
I praksis kan det bli vanskelig, men jeg har følgende enkle og oversiktlige forslag:
Enhver krone innført i avgift på elbiler, skal matches med en krone innført i avgift på biler som går på fossilt drivstoff, hybrid inkludert.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: stefse på mandag 12. september 2016, klokken 22:44
Enhver krone innført i avgift på elbiler, skal matches med en krone innført i avgift på biler som går på fossilt drivstoff, hybrid inkludert.

Godt forslag!  Da jevnes forskjellene ut (prosentmessig) samtidig som forskjellen/fordelen for elbil (i kroner og øre) er like stor, pluss at det totalt sett blir mer penger i kassa. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AppleKnocker

Sitat fra: stefse på mandag 12. september 2016, klokken 22:44
Hvis man skal stille seg politisk nøytral, noe jeg tror kan være klokt, er det beste å være provenynøytral.
I praksis kan det bli vanskelig, men jeg har følgende enkle og oversiktlige forslag:
Enhver krone innført i avgift på elbiler, skal matches med en krone innført i avgift på biler som går på fossilt drivstoff, hybrid inkludert.
Her var det mye rør.

Provenynøytral betyr man endrer skatter/avgifter uten at den samlede belastningen går opp eller ned. Altså noe annet  helt enn det du foreslår. Du må gjerne ønske deg økte avgifter på alle type privatbilisme, men politisk nøytralt er det absolutt ikke.

Det legitimt å drømme seg til et samfunn uten privatbiler, hvor flest mulig bor i trange, mørke leiligheter i bunnen av Oslogryta og ferieturer betyr interrail til Gøteborg. Det er betongsosialisme under dekke av bærekraftig utvikling. Det er viktig at de som er teknologioptimister ikke følger rust-rød-brune fundamentlister med grønne klær inn på et blindspor hvor individuelle friheter ofres. Ikke for miljøet, men for ideologier som hører hjemme på skraphaugen.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Lars J

#14
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 12. september 2016, klokken 19:00
Jeg registrer at ingen fra elbilforeningen har svart på dette innlegget. Det er vanskelig å tolke det som annet enn at foreningen ikke foretar seg noe som helst.

Har sendt vedlagte notat til elbilforeningen
Sandnes, Think Classic og TMS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA