Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

leaf 30 kw rekkevide

Startet av AppleKnocker, torsdag 27. oktober 2016, klokken 02:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: kodalse på torsdag 15. september 2016, klokken 14:49
Det er vel i nærområdet hans virkningen vil ha størst effekt

Sant nok, men sender han slike raketter til USA så sender han nok sikkert også noen til Sør-Korea og Japan, og så får han "ett par" tilbake, og så blander Kina seg inn i saken (på den ene eller andre siden)...

Så jo, tror han er på god vei til å finne "løsningen" på problemet med overbefolkningen av kloden :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

THE

Problemet er vel at det er (nesten) ingen som er uenig med timingbeltkiller i at overbefolkning og (mis)bruk av naturressursene er det største problemet på kloden. Alle mulige løsninger på problemet vil føre til politisk selvmord for de med myndighet til å vedta nødvendige vedtak om endring, og det er derfor ingen som gjør mer enn å prate om endringer. Vi enkeltindivider ser at nødvendige endringer vil føre til lavere materiell levestandard, og lukker øynene for problemet og håper at det skal gå over...

Inntil videre er klimaendringer og migrasjon pga mangel på vann og mat et så lite problem her oppe i nord at vi kan tillate oss å kjempe for å beholde elbilfordelene litt til.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Ingeniøren

Sitat fra: kodalse på fredag 16. september 2016, klokken 08:17
Da er det bra at det utvilsomt beste vitenskapelige miljøet har funnet løsningen.

Side3!  :o

http://www.side3.no/--vi-vil-bli-angrepet-av-en-global-pandemi-i-lpet-av-de-neste-100-ar/3533403.html

Vi er vel i ferd med å gjøre bakteriene resistente og nye og bedre antibiotika finnes ikke så det er vel ikke utenkelig at jorda eller Gud ordner opp selv.....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

arnkl

Eg får prøve å få tråden tilbake til tema med ein gladmelding.

Mandal skal framleis ha gratis parkering for elbilar. Så no veit vi alle kvar neste sørlandstur skal gå :-)

http://www.l-a.no/nyheter/Gratis-elbilparkering-fortsetter-514115.html
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

tomrh

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 16. september 2016, klokken 10:25
Sitat fra: kodalse på fredag 16. september 2016, klokken 08:17
Da er det bra at det utvilsomt beste vitenskapelige miljøet har funnet løsningen.

Side3!  :o

http://www.side3.no/--vi-vil-bli-angrepet-av-en-global-pandemi-i-lpet-av-de-neste-100-ar/3533403.html
Vi er vel i ferd med å gjøre bakteriene resistente og nye og bedre antibiotika finnes ikke så det er vel ikke utenkelig at jorda eller Gud ordner opp selv.....
Menneskene er nok i stand til å ordne dette selv. Jfr. ordtaket "når krybben er tom bites hestene". Når ressursene er oppbrukt blir det fort (verdens)krig.

Men da kan det bli vanskelig å få tak i fossile væsker, da er det nok best å ha investert i elbil og solcellelading på hytta si langt bort i fra nærmeste storby...
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Philip Marlowe

Sitat fra: arnkl på fredag 16. september 2016, klokken 11:11
Eg får prøve å få tråden tilbake til tema med ein gladmelding.

Mandal skal framleis ha gratis parkering for elbilar. Så no veit vi alle kvar neste sørlandstur skal gå :-)

http://www.l-a.no/nyheter/Gratis-elbilparkering-fortsetter-514115.html

Ja, det er hyggelige nyheter.  ;D Jeg er sikker på at Elbilforeningen jobber ganske aktivt med dette uten å lage masse irriterende støy.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

65lars

Hmm - dette tok meg litt tid å lese igjennom, med veldig mange kloke innlegg, også fordi det er et emne - som (jeg tror) snart forsvinner.  elbilforeningen kan kun gjøre "så" mye - og regner med at de gjør alt det de kan, på vegne av elbil-eiere, og ikke blir hektet på kroken der, mht. billige reiser, hoteller osv..   BS - o'Rama.

Her er en digresjon:  :o

Så et innlegg om "selv-kjørende biler" langt der oppe, dere vet, Uber og Google og Tesla, Apple og mange andre, som jobber med selv-kjørende biler.  Man har jo mange beta-programmer på plass, i mange byer og steder, rundt på kloden, hvor det ser ut til å virke bra.  MEN:

Det vil ta minst 10-15 år - før dette vil fungere og "gå på skinner." ) (slik jeg hører det)
I tillegg, vil dette jo også føre til veldig mye mer traffikk.  Mye mer forurensning også.

Så her er jeg, i 2030, med en google-bil, som kjører meg selv til jobben.  Men siden parkeringen vil koste meg kr. 2.000 per 8 timer, lar jeg bilen kjøre seg selv hjem.

Det ser jo veldig lovende ut - og Hurra!  MEN - så her er bilen på vei hjem, fra Oslo sentrum til f.eks. Sandvika, og den blir stående fast i traffikken, og siden det er en el-bil, går batteriet ned, og neste dag leser man i avisene at 100.000 menensker kom for sent til middag og familien, pga. ikke bare en selvkjørende apple-bil, men hele 7, som stoppet og stengte hele E-18 i 13 timer...
:-)
God Helg!
:-)
Trilling, bestilt KIA

timingbeltkiller

Den sjølkjørende "bilen" er ikke ment for daglig pendling.
Pendlingen skjer med kollektiv transport.
Og innercity/downtown med rullende fortauer.

Sjølkjøretøyet er mer som en drosje er i dag:
Noe du tyr til når du har spesielle behov.
Men ikke drømmer om eller har råd til å bruke til hverdags.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Carl Anton Stenling

Flere av kommunene begynner nå å konkludere på parkering. Det er nødvendigvis ikke alltid en like enkel sak når gratisparkering for elbiler settes opp mot sykehjemsplasser.

Mandal har jo som nevnt fattet et positivt vedtak.

I Trondheim har det vært jobbet mye i forkant av vedtaket. Blant annet lanserte lokalforeningen et kompromissforslag om betaling for parkering utover en angitt lengde. Politikerne vedtok likevel at det innføres parkeringsavgift. Det videreføres rabatterte avtaler for elbiler i kommunalt parkeringshus.

I Bodø innføres det avgift for elbilparkering i sone 1 (sentrum), mens det fortsatt blir gratis i sone 2.

Det blir en spennende høst med avklaring i kommunene etterhvert som det nærmer seg at den nye parkeringsforskriften trer i kraft.

Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

timingbeltkiller

Det vil ta minst 10-15 år - før dette vil fungere og "gå på skinner." ) (slik jeg hører det)
UNQUOTE

Tror ikke du er klar over vi befinner oss på  den tilnærmede loddrette delen
av en eksponensiell teknologisk utviklingskurve.

65lars

Ja takk, Carl Anton -
"Det blir en spennende høst med avklaring i kommunene etterhvert som det nærmer seg at den nye parkeringsforskriften trer i kraft."

Jeg vet ikke helt hvor raskt det vil gå her, men håper jo at el-biler fremdeles beholder gratis eller billig kommunal parkering i overkommelig fremtid, og også gratis bomvei.
Dette var jo to av incentivene (kan ikke tro at dette nå betraktes som et "norskt" ord ) - som bidro til at jeg kjøpte el-bil.  ???

Til timingbeltkiller (fra i går)...
"Tror ikke du er klar over vi befinner oss på  den tilnærmede loddrette delen
av en eksponensiell teknologisk utviklingskurve."

Kjære deg, vennligst fortell en gammel mann, som startet å tukle med Micro Computere i 1975, og har sett den vannvittige utviklingen siden, hva betyr:
"den tilnærmede loddrette delen av en eksponensiell teknologisk utviklingskurve"
:)

Trilling, bestilt KIA

timingbeltkiller

Sitat fra: 65lars på søndag 18. september 2016, klokken 17:53
Til timingbeltkiller (fra i går)...
"Tror ikke du er klar over vi befinner oss på  den tilnærmede loddrette delen
av en eksponensiell teknologisk utviklingskurve."

Kjære deg, vennligst fortell en gammel mann, som startet å tukle med Micro Computere i 1975, og har sett den vannvittige utviklingen siden, hva betyr:
"den tilnærmede loddrette delen av en eksponensiell teknologisk utviklingskurve"
:)

Du bekrefter med dine egne ord du har observert en utvikling som skjer stadig raskere.
Eksempelvis er utviklingen 2000 - 2010 større enn 1900 - 2000
Og hvert  nytt år større enn flere år før dette året.
Med andre ord aksellererer utviklingen.

Det eneste du muligens har gått glipp av er at som kurve vil en slik utvikling være
en tilnærmet "bortover" strek i begynnelsen for å bøye av "oppover" straks
du er oppe i høye tall.

Du har muligens også glemt å ta høyde for farten i utviklingen nå og i årene som kommer.
Spådommen din om utviklingstid kan tyde på det. Derfor "Tror ikke du er klar over ....."

Skal vi si du er helt  på høyden teoretisk.
Men henger etter når du skal praktisere teorien.

BTW
Å  forlenge fortidens endringstakt  inn i framtiden vil nødvendigvis bety gedigen undervurdering
av endringene som kommer. Like fullt er dette en altfor vanlig "synd".

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 18. september 2016, klokken 21:33
Like fullt er dette en altfor vanlig "synd".

En annen ikke så uvanlig "synd" er de som ser på en akselererende kurve og innbiller seg at den overhode kan bli loddrett/at den vil fortsette akselerasjonen/stigningen "i det uendelige".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA