Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?

Startet av Bowers, onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

Bowers

Så... jeg var i ferd med å trykke på avtrekkeren på en i3 94ah i går... før jeg fant ut at den ikke har oppvarmet ratt :O

Jeg trakk meg og må tenke litt på saken... etter å ha hatt oppvarmet ratt de siste 7-8 årene så hadde jeg heller droppet elektriske vinduer enn oppvarmet ratt ;)

Men... dere som har bilen i dag (og kanskje har hatt oppvarmet ratt tidligere), hvor big deal er det i denne bilen?
Blir rattet iskaldt på vinteren eller er materialet rattet er laget av noenlunde lunt å ta i på vinteren?
Har noen undersøkt muligheten for å ettermontere på noe vis? F.eks kjøpe et oppvarmet 3-serie ratt og få det til å fungere i i3'en?

LMOR

Du har forvarming av i3, som hos meg står på hver morgen hele året.
Jeg har en 5 serie med rattvarme som står i garasjen, og en i3 som står ute.
Når jeg setter meg inn i i3 er bilen alltid god og varm, inkl. rattet. har aldri tenkt på at det mangler varme i rattet, som om jeg var skuffet som deg før jeg fikk den.
Når jeg setter med i 5eren, så er det kjølig, rattet er kaldt, og det er deilig med varme i rattet, men jeg tenker hver gang på at det skulle vært like enkel forvarming som på i3 ;D
Men hadde ikke hatt noe imot at i3 også hadde det, men det er ikke like viktig som i 5eren.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Beckern

Samme erfaring som LMOR her.
Rattvarme er ikke savnet og det skinntrukkne rattet føles egentlig aldri kaldt når jeg har på forvarming.

moonbuggy

Uenig.
Det er greit uten i mange situasjoner, men når rekkevidde kreves og man bare MÅ senke temperaturen, så trenger man absolutt rattvarme. Man er kanskje ikke så ofte i en slik knipe, men de få huskes lenge.

Rattvarme krever lite energi, og gjør at man kan senke temperaturen betraktelig uten at det føles ubehagelig.

JorgenM

Enig i at den burde hatt rattvarme.

Med iskalde fingre hjelper det lite at kupe er oppvarmet. Oppvrmet ratt derimot er da skikkelig godt. Hadde slikt i 2-serien vi nettopp solgte.

(har forøvrig ikke rattvarme på noen av våre biler nå, men skulle gjerne hatt det)
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

EinarV

Skulle gjerne hatt rattvarme, men det er ikke en deal breaker for min del. Har det på F11en og bruker det der, men ikke noe stort problem i i3en annet enn når man skal tyne km og må ned i kupe temperatur.
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Ferry

Jeg har brukt fleecehanske når rekkevidden skal tynes på vinteren, samt lue, varmepledd, plastflaske med varmt vann osv. Men nå er den tid forbi, med hurtigladere hver 5. mil der jeg vanligvis kjører. Hadde vurdert elektriske hansker hvis jeg skulle kjørt mye uten varme.

Sungrazer

Med prekondisjonering er ikke mangel på rattvarme et problem. Bilen er god og varm når du setter deg inn, men har du tendens til kalde fingre kan jeg forstå bekymringen.

Det er ikke noe jeg har savnet på bilen. Da har jeg heller savnet setevarme i baksetet, men med fire mennesker i bilen er det bra varmeutvikling. De i baksetet syter bare litt til setet har blitt oppvarmet. :P
2015 BMW i3 - (solgt)
2018 BMW i3 - LCI Imperial Blue Metallic

Klykken

I 25- etter en arbeidsdag og bilen har stått ute i 8 timer er ikke rattet nådd komfortabel temperatur, selv om kupeen er greit temperert med prekondisjonering som er innstilt på tidsur. Dette er dog worst case her i Trøndelag.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Amigakongen

Kjørte i -28 i vinter uten forvarmet bil. Var greit med lue og hansker. Hadde ikke sagt nei til rattvarme. Men hadde ikke valgt en annen bil pga det.
2015 BMW I3 - 11800km

Ingeniøren

Rattvarme ? Det har jeg aldri savnet - ta dere sammen mannfolk, for det vel smått med damer her inne !
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Nå har jeg enda til gode å fryse på hendene når jeg kjører i3, og her var det snakk om en ny modell. En bør ha råd til sløse såpass med strømmen at en holder varmen. En taper ikke mye på forvarme uten at kabelen står i, hvis en uansett skal kjøre med varm kupe. Hvis en kjører på kanten av den nye rekkevidden, så skal en altså sitte å fryse i 2,5 time? For de aller fleste er det ikke en problemstilling.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Sebass

Er kamskje feil person å svare siden jeg aldri har hatt rattvarmer og alltid kjørt cabriolet. Vant til særdeles kaldt interiør på vinteren, men alltid løst seg med et par hansker... Er det et alternativ?
BMW i3 94Ah (2017)

Bowers

Hansker er alltids et alternativ på de verste dagene, men... Når jeg tenker tilbake på bilkjøring på vinterstid de siste årene (F10 med webasto og oppvarmet ratt) så er det nettopp det å klemme rundt et varmt godt ratt og vri opp (jule)musikken som gjør kjøring på vinterstid til en hyggelig opplevelse ;)
Kanskje det finnes et par skikkelige oppvarmede hansker som kan lades opp...

La meg samtidig spørre dere som har hatt bilen på vinterstid... Hvis jeg kjører den på samme måte som jeg kjører F10'en (Tung høyrefot innimellom, 24c i kupeen, max setevarme hele turen og eller ingen hensyn til energiforbruk), Hvor langt kommer jeg på en -15 graders dag hvor bilen står parkert ute en arbeidsdag før den forvarmes og kjøres hjem igjen på samme måte?

kodalse

Etter å ha kjørt et par sesonger med rattvarme skal jeg aldri tilbake til bil uten!
Jeg setter rattvarme høyere i kurs en AC/Klimaanlegg!

Bare velbehaget med et godt oppvarmet ratt, i en forvarmet bil når det er 15 kalde ute på tur hjem fra jobb/handel er en fryd :)

Kan kun ofres om rekkevidde økes til over 300km effektivt sommer som vinter :)
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA