Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hva savner vi på e-Golfene våre?

Startet av Bowers, onsdag 26. oktober 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

RAS

Ja, det er en big deal, jeg har hatt litt forskjellige BMWer, nå en F10 med m-ratt og varme. For meg var dette et issue helt til jeg fikk i3. Jeg savner det, men det går greit. Jeg får ny i3 nå fra BMW nå i oktober, har hatt en hel serie med feil, som gjør at jeg får ombytte på bilen. Jeg kunne ha valgt en annen bil på nytt, som f.eks en Kia Soul som jeg pr tiden har til leiebil. Men nei... savner i3en og gleder meg som en unge til jeg får den nye 94Ah i Fluid black. Tenker litt på muligheten for å ta rattet fra en 2 eller 3serie(m) å sette i3en. Blir litt mekk, men har gjort større inngrepene før! Kjøp deg i3 uten varme ratt. Det argumentet at det er forvarming, er noe folk som ikke er vant til varm bil om morgen bruker. 5ern er like varm som i3 om morgenen,  det er ekstra deilig med det myke varme rattet. Rattet i i3 er ikke spesielt kaldt.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

LMOR

Her var det både for og mot Ras. Du anbefaler jo å kjøpe i3 uten rattvarme du også.
Forstår ikke det du skriver om forvarme. Jeg har jo en 5er med rattvarme, så jeg kan sammenligne. Det går vel ikke ann å få en bil varmere enn en i3 med forvarming? Eller kanskje det var det du også mente.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Burde vært "påbudt" med rattvarme på alle elbiler (og varmetråder i frontrute slik e-Golf har). Ikke alle som har mulighet til å ha bilen kobla til støpselet hver natt ;)

hemi

alle biler burde ha rattvarme i norge.

Jorgensen

Sitat fra: MrBeery på torsdag 08. september 2016, klokken 10:48
Burde vært "påbudt" med rattvarme på alle elbiler (og varmetråder i frontrute slik e-Golf har). Ikke alle som har mulighet til å ha bilen kobla til støpselet hver natt ;)
Trenger ikke støpsel tilkoblet for å forvarme bilen, den henter strøm til varmepumpa fra batteriet :)

Jeg har aldri hatt en bil med rattvarme eller varmetråder i frontruta, så derfor er ikke dette noe savn. Jeg har tidligere alltid brukt hansker på vinteren, men etter at jeg har kunnet forvarme bilen, så er det skjelden jeg bruker hansker.
Det er helt sikkert veldig behagelig med rattvarme mm., men jeg hadde ikke valgt en annen elbil for å få denne funksjonen.
Jeg har hatt det godt og varmt i i3'en gjennom 2 vintre i indre østlandsområdet, og har aldri frosset i bilen selv med -25 grader ute. Bilen har ikke stått i garasje.
-------------------------------------------------------
Hyndai KONA Electric - aug 2018
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

hemi

Ikke kjøp deg bil med rattvarme da... for da blir du trist av hvor kipt det er å ikke ha rattvarme :p

Når du har vært på skitur i ørten timer er det så episk digg å varme fingrene, løpt rundt ute osv.

Haralda

Kjøp deg hansker med innlagt varme da  8) sånne som du trykker på for å aktivere episk varme

MrBeery

Er klar over at det er mulig å forvarme uten at bilen er koblet til, men det spiser jo atskillig mer strøm enn en liten rattvarmer.

LMOR

Sitat fra: MrBeery på torsdag 08. september 2016, klokken 13:15
Er klar over at det er mulig å forvarme uten at bilen er koblet til, men det spiser jo atskillig mer strøm enn en liten rattvarmer.
Men da antar du at du ikke trenger å varme bilen, og skal da fryse i 2,5t kjøring... Hvem gjør det?
Vil du ha en varm bil på turen, så taper du marginalt på å forvarme fra batteriet.

For de som er interessert så finnes det en gammel tråd der jeg har testet ut dette, og regnet det om i km rekkevidde.

Hvis varme i rattet skal avgjøre om du kjøper i3 eller ikke, så bør en i hvert fall være i den gruppen som ikke har tenkt å holde bilen varm under kjøring. Her blir det en sammenblanding av ekstremtilfeller satt opp mot den største fordelen i3 har. Et av markedet mest effektive klimaanlegg, som varmer bilen raskt opp med et lite trykk i appen eller til forhåndsvalgt tidspunkt.

Det som også må være med i regnestykket, er at du kan holde bilen varm mens du er inne på butikken, eller mens du står og venter på noen. Ingen klager på tomgangseksos  ;)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

MrBeery

Nei, antar ikke at en ikke trenger å ha varme i kupeen, men en klarer seg fint med en del lavere temperatur.

Går det forresten an å stille in temperatur på forvarming? På appen så får jeg bare til å slå av/på.

moonbuggy

#25
For meg er det enkelt.

BMW burde snarest tilby rattvarme i I3. Rattvarme er et særdeles gunstig energisparende element i en elbil i vårt klima. Nå foregår vel i snitt ca. 70% av kjøringen med I3 med bare fører i bilen. Med rattvarme spares adskillige kwt pr. bil i vinterhalvåret uten at det går på bekostning av velvære.

Med el-bil teller alt, vekt, luftmotstand, rullemotstand, varmepumper osv. osv. Rattvarme er enkelt og svært effektivt bidrag for videre energieffektivisering. Alene i bilen kan rett og slett senke temperaturen med 5-6 grader om vinteren med samme "behagsfaktoren".

Sebass

Kjenner jeg er mitt glad for at jeg aldri har kjørt en bil med rattvarmer. Jeg vet tydeligvis ikke hva jeg går glipp av ^^
BMW i3 94Ah (2017)

RAS

Sitat fra: LMOR på torsdag 08. september 2016, klokken 10:12
Her var det både for og mot Ras. Du anbefaler jo å kjøpe i3 uten rattvarme du også.
Forstår ikke det du skriver om forvarme. Jeg har jo en 5er med rattvarme, så jeg kan sammenligne. Det går vel ikke ann å få en bil varmere enn en i3 med forvarming? Eller kanskje det var det du også mente.

Jeg kjører webasto i 5ern så den er og varm om morgenen, i tillegg bruker jeg rattvarme. Jeg er for rattvarme, men så lenge i3 ikke leveres med det så er det ikke en deal breaker.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

AppleKnocker

Akkurat nå som fordommene mot I3 eiere var i ferd med å gi seg. Også kommer denne tråden og ødelegger alt :o

Denne går på 12v og passer rett inn i en I3:



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

02jan

Fine bilder, alltid lurt på hvordan det ser ut inne i en Leaf.

* nei rattvarme , er ikke noe jeg tenkere på , men godt designet ratt er viktig faktor ved vurdering av kjøretøy.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA