Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Overskrift-test

Startet av ironduke, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 07:45

« forrige - neste »

ironduke

Hvilke pærer anbefaler dere for å få best mulig fjernlys på 2016-Leaf? De som fulgte med bilen var ikke mye å skryte av...
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

nr1rayner

Rigid LED lysbar  ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Ikke helt fornøyd med den (ikke E-merkede) baren jeg kjøpte, men det er som natt og dag.
Skulle enten hatt sr2-20 eller den gamle sr10 combo.

Ser du har Nordic, så du har LED kjørelys og H11 eller noe sånt fjernlys.
På Visia/Acenta (H4) ville jeg anbefalt Osram Nightbreaker, men den finnes vel fortsatt ikke i den sokkelen Nordic/Tekna har.
Uansett, lampa er nok for liten til å bruke 100watt pære, hvis det finnes.
Og, uansett om du får aldri så mange % mer lys gjennom pære-bytte tviler jeg på du blir fornøyd..

Eneste alternativet blir vel et skikkelig HID-kit eller ekstralys.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

blackleaf1

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:56
Rigid LED lysbar  ;)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,23452.msg403349.html#msg403349
Ikke helt fornøyd med den (ikke E-merkede) baren jeg kjøpte, men det er som natt og dag.
Skulle enten hatt sr2-20 eller den gamle sr10 combo.

Ser du har Nordic, så du har LED kjørelys og H11 eller noe sånt fjernlys.
På Visia/Acenta (H4) ville jeg anbefalt Osram Nightbreaker, men den finnes vel fortsatt ikke i den sokkelen Nordic/Tekna har.


Min Tekna har H9 fjernlys.
Uansett, lampa er nok for liten til å bruke 100watt pære, hvis det finnes.
Og, uansett om du får aldri så mange % mer lys gjennom pære-bytte tviler jeg på du blir fornøyd..

Eneste alternativet blir vel et skikkelig HID-kit eller ekstralys.
Atle
Lindås

Sele

I min 2015 Leaf så er det H9 pære som sitter i fjernlysene.

nr1rayner

#4
Sitat fra: Sele på tirsdag 06. september 2016, klokken 12:08
I min 2015 Leaf så er det H9 pære som sitter i fjernlysene.
H9 var det kanskje ja  ;)
Sokkel på H8, H9 og H11 er lik, kun watt-styrken er forskjellig.
Mulig det var en bitteliten forskjell på de, men de skal være mulig å bruke om hverandre.
De er på 35, 55 og 65 watt såvidt jeg husker.
35w-typen sitter i tåkelysene, og 55 eller 65w-typen sitter i fjernlysene..

Edit:
H9 er 65w og H11 er 55w.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ironduke

Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

nr1rayner

I teksten der stod det 55w.. Det gjør det også på H11..
Det var ganske merkelig, men mulig det står feil i teksten.
Har prøvd et sett med "no-name" H9 med blått glass.
De hjalp, til å gjøre lyset hvitere...

Kjenner ikke til dette merket, men se først om du finner noe a-la Nightbreaker, altså pærer fra kjente merker som lover mer lys.
Verd et forsøk, kanskje det holder for deg med pærebytte.

Mener å huske noen hadde trekt opp ekstra ledning til jord på fjernlysene. Lav ladespenning på Leafen, og de originale kablene var visst ikke mye å skryte av.
Flere tråder om fjernlys, søk litt rundt så ser du noen erfaringer fra andre brukere  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

HID xenon-kit er vel ulovlig i bruk uansett hvor man setter det?
Så da er vel sikkert slike LED-kit også det?
http://www.xenondepot.com/H9-Xtreme-LED-kit-p/xt-led-h9.htm

High-end LED-kit virker å ha kommet utrolig langt, ser jo bare hvor mye lys man får av LED-barer fra f.eks. Rigid..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

nr1rayner

Osram Nightbreaker Unlimited i H11 (55w)
Philips X-treme vision i H11 (55w)

Ser ut som Osram også har "Cool blue" i H9 (65w)

Finner ingen H9 (65w) av slike typer pærer.
H9 skal gi vesentlig mer lumen enn H11, men det kan hende at du blir mer fornøyd med en H11 nightbreaker.
En ting som vel gjør at fjernlysene "føles" dårlige er at lyset der er så gult i forhold til nærlysene, og derfor ikke vises så godt.
Så det kan jo være verdt forsøket å prøve disse H11-pærene, eller den H9 du linket til.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

ironduke

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 07. september 2016, klokken 14:44
Osram Nightbreaker Unlimited i H11 (55w)
Philips X-treme vision i H11 (55w)

Ser ut som Osram også har "Cool blue" i H9 (65w)

Finner ingen H9 (65w) av slike typer pærer.
H9 skal gi vesentlig mer lumen enn H11, men det kan hende at du blir mer fornøyd med en H11 nightbreaker.
En ting som vel gjør at fjernlysene "føles" dårlige er at lyset der er så gult i forhold til nærlysene, og derfor ikke vises så godt.
Så det kan jo være verdt forsøket å prøve disse H11-pærene, eller den H9 du linket til.

Så H11 vil passe (og være lovlig) selv om det er H9 som oppgis som riktig variant?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

nr1rayner

Eneste som skiller H8, H9 og H11 er wattstyrke, og små forskjeller i sokkelen. H9 er altså den sterkeste av de, og ser derfor ingen grunn til at H11 skulle være ulovlig såfremt du setter inn E-merket pære.

For å bruke H9 der du skal ha H11 trengs en liten modifisering av pæren.
Men går du den andre veien skulle jeg tro det går uten å gjøre noe.
Finner ingenting som frister på Biltema og Clasohlson får jeg ikke opp. Jula hadde visst ingenting, men Torshov har H11 Nightbreaker
http://www.torshovbil.no/osram-h11-nightbreaker-unlimited-55w-12v

Legg dog merke til min første kommentar.
Mulig du får bedre lys med andre pærer, men tviler på du blir fornøyd.
Dog, 250 spenn er jo en liten investering for å prøve..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

vartli

Testet selv med H11 Osram Nightbreaker. Vurderte det slik at det var enklere å modifisere kontakten på kabelen enn pæra. Var kjapt og enkelt med et baufilblad. Det er litt plast i midten som må bort for å få inn H11. Da slipper jeg å modifisere noe neste gang pærene skal skiftes.

Førsteinntrykket er at lyset er bedre enn før, ikke noe revolusjonerende, men det gjør en forskjell. Sannsynligvis nok til at jeg ikke gidder å gjøre noe med ledningsnettet. Litt lavere effekt enn H9 gjør også at spenningsfallet i teorien blir noe mindre.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

AtellusCalidus

Skulle det fungera på samma sätt om man bytte "tåkelysen" mot starkare LED varianter? Alltså har man lov att göra det ens?

Sent from my XT1092 using Tapatalk


vartli

Sitat fra: AtellusCalidus på tirsdag 25. oktober 2016, klokken 17:38
Skulle det fungera på samma sätt om man bytte "tåkelysen" mot starkare LED varianter? Alltså har man lov att göra det ens?
Tåkelyset skal kun benyttes i dagslys sammen med parklys eller i tåke. På dagtid har det ingen hensikt med sterkere lys. Tåke som gjør tåkelys nødvendig har jeg knapt opplevd, så tåkelysene hadde jeg ikke brydd meg med å bytte til sterkere pære i. Når det gjelder lovligheten, må vel pærene være E-merket og ha samme effekt i watt som originalpæren, det vil si at min modifisering for å benytte H11 i stedet for H9 til fjernlys ikke er godkjent.
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

nr1rayner

Sterkere tåkelys gjør at du ser kortere distanse OG at du blender møtende trafikk, og da selvsagt uten grunn.

Sikker på at svakere pære ikke er godkjent?
Uansett, såfremt det ikke lyser imot deg at her ærre no muffens, er det nok ingen under en PKK som tar ut pæra og sjekker watt-styrken. Det er krav om lyslengde på fjernlys, ser det ut som lysene tilfredsstiller det og har et bra mønster ser jeg ingen grunn til at noen skal kunne komme med pekefingeren.
Ettermontert Xenon er selvsagt under kategorien *her ærre no muffens*
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA