Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Anders Jensen, tirsdag 25. oktober 2016, klokken 07:30

« forrige - neste »

Anders Jensen

Hei godt folk.

Jeg var en tur til Drammen  i går kveld. skulle møte noen kompiser og tenkte jeg skulle lade litt på Fortums ladestasjoner.

Dro først til Kjellstad i Lier, satte type2 kabelen i laderen og så i bilen, lader lyste grønt. la på chipen. fikk blått lys.
i ca 3 sekunder før det gikk i gult.

Fikk opp en melding i dashbordet  "feil oppsøk verksted"..

Tenkte det var rart. Søkte opp neste hurtigladepunkt. Kino City i Drammen Sentrum. Her har de 2 stk 22kW ladere.

Her sto det ei dame med en Renault Zoe. hun hadde også problemer med å få ladet. Jeg tenkte.. poker heller.. jeg prøver. Jeg setter ladekabel i lader og så i bilen. Får grønt lys på laderen.. Legger chippen på leseren.. Skifter til blått, for så å gå over i rødt. ingen feilmelding på bilen..

Prøver noen ganger. uten hell. drar for å møte kompisene. Finner en kommunal plass hvor jeg plugger i 1 fas laderen og bilen lader uten noe problem.

Om det er noe galt med bilen. Så ville vel denne feilmeldingen jeg fikk opp i går, kommet på nytt i dag tidlig?

På vei hjem så drar jeg innom en fortum stasjon på bekkelaget i Oslo. kobler til lader og så bil.. grønt lys... legger på chipen.. og den går rett i rødt..

dro hjem og satte bilen til lading. Ladet hele natten uten problemer..

snakket med fortum i dag.. de ser ikke at jeg har brukt brikka..ennå den står aktiv hos de.

snakket med BOS og skal inn på en diagnose sjekk på først kommende Torsdag. Bare for å være på den sikre siden.

mvh

Anders

Mercedes B Klasse ED "Edition" 2017. "Konebil"

Tesla Model S 75D Deep Blue Metallic (eta sept/okt 2017)

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

zbk

22kW-punktene til Fortum har en brukervennlighet som stinker lang vei. Tror aldri jeg har klart å starte lading på disse på første forsøk. Det blir alltid masse knot med hva som skal plugges i når og på hvilket tidspunkt man skal dra brikken.

Velg GrønnKontakt sine ladepunkter i stedet. Rimeligere og enklere i bruk når det er snakk om AC-lading.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Anders Jensen

Poenget er at det er nesten bare Fortum i Oslo og her jeg bor.

Så du har opplevd de samme problemene som jeg beskriver over her?

Chuck Norris once urinated in a semi truck's gas tank as a joke....that truck is now known as Optimus Prime.

zbk

I alle fall noe tilsvarende. Stolpen klarer ikke å starte lading selv om jeg synes jeg følger instruksene til punkt og prikke. Lyser grønt, blått og rødt i hytt og vær.

Flere ganger har det tatt meg 2-3 forsøk å få startet ladingen. Den ene gangen det feila klarte heller ikke kundestøtte å hjelpe meg så jeg måtte bruke en time på en 7kW-stolpe for å komme meg så vidt videre til neste lademulighet.

Jeg mistenker at kommunikasjonsmodulen i disse stolpene er ustabil.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs

Anders Jensen

Da har de en seriøs jobb å gjøre for å få det utbedret..

Jeg ba om tilbakemelding på hva de finner ut.

Har du fått feilmelding i bilen også på grunn av problemene?

zbk

Jeg har ikke fått feilmeldinger i bilen, i alle fall ikke utover typen klarer ikke å starte lading fordi stolpen ikke skrur på strøm.

PaulusA

Jeg har kun prøvd Fortum en gang, på Liertoppen. Den fungerte greit, men var nesten håpløst å få parkert bilen og samtidig få ladet.
Har derimot opplevd flere problemer med offentlige ladestolper i Oslo, hvor de ikke vil sette igang lading. Har prøvd mange på samme sted, og siden måtte lete etter en annen gate, etc... ganske håpløst.
Er nok kommunikasjonsproblemer, men de kunne jo ha løst det med en "failsafe" løsning, da det uansett er gratis.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

Zuexi

Sitat fra: Anders Jensen på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:35
Hei godt folk.

Jeg var en tur til Drammen  i går kveld. skulle møte noen kompiser og tenkte jeg skulle lade litt på Fortums ladestasjoner.

Dro først til Kjellstad i Lier, satte type2 kabelen i laderen og så i bilen, lader lyste grønt. la på chipen. fikk blått lys.
i ca 3 sekunder før det gikk i gult.

Fikk opp en melding i dashbordet  "feil oppsøk verksted"..

Tenkte det var rart. Søkte opp neste hurtigladepunkt. Kino City i Drammen Sentrum. Her har de 2 stk 22kW ladere.

Her sto det ei dame med en Renault Zoe. hun hadde også problemer med å få ladet. Jeg tenkte.. poker heller.. jeg prøver. Jeg setter ladekabel i lader og så i bilen. Får grønt lys på laderen.. Legger chippen på leseren.. Skifter til blått, for så å gå over i rødt. ingen feilmelding på bilen..

Prøver noen ganger. uten hell. drar for å møte kompisene. Finner en kommunal plass hvor jeg plugger i 1 fas laderen og bilen lader uten noe problem.

Om det er noe galt med bilen. Så ville vel denne feilmeldingen jeg fikk opp i går, kommet på nytt i dag tidlig?

På vei hjem så drar jeg innom en fortum stasjon på bekkelaget i Oslo. kobler til lader og så bil.. grønt lys... legger på chipen.. og den går rett i rødt..

dro hjem og satte bilen til lading. Ladet hele natten uten problemer..

snakket med fortum i dag.. de ser ikke at jeg har brukt brikka..ennå den står aktiv hos de.

snakket med BOS og skal inn på en diagnose sjekk på først kommende Torsdag. Bare for å være på den sikre siden.

mvh

Anders
Tips til neste gang du skal til Drammen: Grønn Kontakt har lading ved parkeringsplassen på Marienlyst Stadion ellers bygger Fortum ny ladestasjon ved McDonald's på Åssiden i disse dager. evt er det endel gratis kommunale ladere, men tar jo lenger tid da...

Anders Jensen

Jeg vet at de har det ved Marienlyst.. problemet var at det er på feil side av elva i forhold til dit jeg skulle. :)

Grønn Kontakt burde ha flere ladestasjoner på Østlandet. Fortum har jo nærmest monopol..

Kjørte Langhus-Etne-Langhus i Helga som var. på streknigen var det bare Grønn Kontakt. takk og pris for det.

Endte uansett opp med kommunal ladestolpe den kvelden. var heldigvis ikke krise. men forbannet irriterende.

Anders Jensen

Tur 2 til drammen. På marienlyst så er det ikke 22kW lading på de to ladetårnene som står på parkeringsplassen. Måtte over til Albjerk på lierstranda og ty til Fortum. Men ville det fungere? Neida.  Måtte ringe til support. Fikk bare melding om at jeg ikke er autorisert til å lade. Så de måtte sette igang laderen for meg. Det fine er at jeg slipper å betale for den ladinga.. men utrolig irriterende når INGEN av de laderne jeg har prøvd fra forum har fungert slik de skal.... hva skal til for at grønn kontakt kan få satt opp noen ladere rundt omkring?

CitB59EL

Nå. Bor vi i Trøndelag men vi hatt noen problemer med hverken fortum eller grønn kontakt sine 22kW. Bruker elbilforeningen sin brikke som er registrert hos begge. Sms lading har jeg dårligere erfaring med. Bruker du medfølgende kabel 32A400V i bil når feil oppstår? Det har vært rapportert noen mer feil hvis en bruker en 16A 400V kabel. Kjørte senest igår via Steinkjer uten problem med kliss ny B klasse med App:) . Bruker å koble i stolpe først så bil så aktivere med brikke. Har gjort det samme mange ganger tidligere på gammel B klasse uten app. Ikke noe teknisk feil hos oss kanskje de bruker andre stolper hos dere? Vi hadde noe krøll i åre i fjor sommer på en 22kwstolpe som var av annen type enn fortum sine. Måtte prøve mange ganger før jeg g fikk aktivert lading.

Anders Jensen

Har bare 400V 32A kabel. Type 2

Kobler alltid til lader og så bil. Fortum startet ladingen fra support. Bruker elbilforeningens brikke jeg også. B klassen vår er 2 uker gammel. Grønn kontakt er bare plug&play.

jkirkebo

Sitat fra: Anders Jensen på lørdag 10. september 2016, klokken 01:34
Tur 2 til drammen. På marienlyst så er det ikke 22kW lading på de to ladetårnene som står på parkeringsplassen. Måtte over til Albjerk på lierstranda og ty til Fortum. Men ville det fungere? Neida.  Måtte ringe til support. Fikk bare melding om at jeg ikke er autorisert til å lade. Så de måtte sette igang laderen for meg. Det fine er at jeg slipper å betale for den ladinga.. men utrolig irriterende når INGEN av de laderne jeg har prøvd fra forum har fungert slik de skal.... hva skal til for at grønn kontakt kan få satt opp noen ladere rundt omkring?

Merkelig. Jeg lader mye på Fortums betalingsladere. 7.4kW, 22kW, CHAdeMO både her og der. Har brikke fra Fortum. Fungerer stort sett alltid bra og kjapt (maks 5 sekunder fra vising av brikke til lader aktiveres). Hadde problemer med en CHAdeMO på Kiwi Mølla i Moss, den hadde nok feil på RFID-leser og da aktiverte kundeservice den for meg. Ellers alltid ok.

GK sine sakteladere er for dyre i bruk for min del. 0,60 pr. kW pr. kvarter blir 2,40 pr. kWh. Jeg betaler rundt 1,20 når jeg lader på Fortums 7,4kW i Moss innimellom (15 øre pr. minutt). For semihurtiglading på 22kW er det "ett fett", der koster Fortum sine 2,72 og GK altså 2,40. Men denne hastigheten benytter jeg lite unntatt i Nord-Norge og der er det hverken GK eller Fortum som drifter ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Anders Jensen

B klasse har vel ikke chademo ?

På Marienlyst er det kun ccs og Chademo ladere og en kommunal stolpe. De er sjeldent på mer enn 16 A så de er uaktuelle når man er på tur.

GK kostet oss 200 kr tur retur Langhus-Etne forrige helg. Syntes ikke det var spesielt dyrt. Dyrere enn å lade hjemme selvfølgelig..

Syntes det er rart at Fortum nærmest har monopol på lading i Oslo/Akershus. Burde det ikke være litt konkurranse?

nr1rayner

Kan være noe problem med brikken/abonnementet hos Fortum.

Jeg har Fortum (og GK) sin brikke, men kun Fortum her i området.
Uansett, hadde gjentatte ganger problemer med å hurtiglade (Chademo).
Tilsvarende problem som trådstarter, satt i kabel, la på chip, laderen boostet opp (ca 2 sek) og avsluttet. På de med display kom det opp "avsluttet av bruker".

Etter mye om og men, telefoner og mailer ble det omsider i orden.
Send en mail til Fortum, eller opprett nytt abonnement så du får en ny brikke..
Hos meg var det en eller annen feil i deres systemer, jeg er sikkert ikke den eneste...
De har også hatt problemer med noen av brikkene sine, husker ikke når, men sånn sirkum sarium er det vel de som ble levert for 1-2 år siden. De nye skal visst være ok.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA