Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Droner som frakter mennesker

Startet av Måkemannen, mandag 24. oktober 2016, klokken 18:50

« forrige - neste »

Griffel

#15
Sitat fra: ZOE på mandag 19. september 2016, klokken 21:26
Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. september 2016, klokken 09:04
Ut fra den logikken vil det da svare seg å bytte luft i dekkene en iskald vinterdag. Da er luften super tørr, og vil inneholde minimalt med vanndamp.

Er den det?


Den relative fuktigheten er iallefall ikke lavere. Men uansett så vil jo luften bli varm idet den går gjennom kompressoren, men kjøle seg ned igjen inni dekket..
Tror man har mest å hente på å bruke en kompressor med en tørker på..
Det er absolutt luftfuktighet som avgjør hvor mye vann (damp) som havner i dekket. Som de fleste kan se holder luften på mer fuktighet når det er varmt, det er derfor det dugger om kvelden/natten. Derfor havner det mindre fuktighet i dekket om luften er kald når dekket fylles. Nitrogen og iskald luft er tørr. Så om dekket er kalt eller varmt kan relativ fuktighet være 100% i begge tilfellet, men damptrykket er ubetydelig ved lave temperaturer siden det da er mer vann og mindre damp når en ser på absolutte mengder.

Jeg vet ikke i hvilken grad kompressorer som benyttes til fylling av dekk har tørker. Har de det har fylling med nitrogen neppe noen praktisk betydning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA