Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Droner som frakter mennesker

Startet av Måkemannen, mandag 24. oktober 2016, klokken 18:50

« forrige - neste »

Måkemannen

Kan det ha noe for seg?  Så dette anbefalt i en Facebook tråd.  Skal visst gi mindre svingninger i dekktrykket pga temperaturendringer, og man slipper at O2en siver ut av dekket?

Sent fra min SM-T533 via Tapatalk


erik e

Bare tull,bortkastet. Det var vel en/ noen dekk forhandlere startet med for noen år siden.  Dette er noe racingproffer/ team bruker.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sylwester

Nå har det seg slik at luft innholder 79% nitrogen så når du fyller på luft på vanlig måte så fyller du nitrogen.
Det resterende er nesten utelukkende oksygen og det lekker ut av dekket, noe av grunnen til at du må etterfylle luft. Etterhvert vil du ha et dekk som ikke mister trykk så fort fordi det for det meste er nitrogen i dekket.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Se mitt innlegg her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29117.msg494125.html#msg494125
Ikke bare tull heller, dekktrykket svinger litt mindre. Men slett ikke verdt pengene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Griffel

#4
Sitat fra: sylwester på tirsdag 06. september 2016, klokken 01:41
Nå har det seg slik at luft innholder 79% nitrogen så når du fyller på luft på vanlig måte så fyller du nitrogen.
Det resterende er nesten utelukkende oksygen og det lekker ut av dekket, noe av grunnen til at du må etterfylle luft. Etterhvert vil du ha et dekk som ikke mister trykk så fort fordi det for det meste er nitrogen i dekket.
Luft er som du sier 79%N2 og 21%O2 + noen edelgasser ++. Og det er riktig som du sier at O2 lekker mer enn N2 slik at du etterhvert får et nitrogenfylt dekk om luften er tørr. I tillegg til luft kommer også litt H2O (populært kalt vann eller vanndamp). Hvor mye avhenger av den absolutte fuktighet. Vann har den egenskap at det, avhengig av hvor mye som etterhvert har magasinert seg i dekket og temperatur, noen ganger er damp andre ganger vann. Så etter hvert er dekket fylt med N2 og H2O.

Dette gjør at trykket i dekket kan variere mer med temperatur enn et dekk som er fylt med Nitrogen eller tørr luft. Hvor mye, om noe, det har å bety for vanlig kjøring på veg er en annen ting.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ut fra den logikken vil det da svare seg å bytte luft i dekkene en iskald vinterdag. Da er luften super tørr, og vil inneholde minimalt med vanndamp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tomrh

Hvis lufta i dekket inneholdt vanndamp så er nok denne frosset på innsiden av dekket i sprengkulda og kommer ikke ut.

Man bør da heller bytte luft i bare noen få minusgrader etter å ha kjørt en tur først slik at dekkene har blitt varmet opp og isen blitt til vanndamp igjen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Sandpusher

BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

erik e

Neida, fyll 0,2-0,3 bar mer enn oppgitt trykk når du setter  på hjul vår/ høst. Sjekk en gang midt i " sesongen", dekkene dine vil holde 10 000 vis av km.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Måkemannen

Mange interessante svar her! Kan det lønne seg å pumpe i dekkene på fjellet, siden det der er litt mindre atmosfærisk trykk? Har en hytte på ca 1000m

erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

nien

Nitrogenfylte hjul er en selvfølge i hjula på fly. Større dekkforhandlere,  flyverksteder og steder som bedriver arbeid på løpsbiler, har nitrogen dekk fyllere. Biler med grønne ventilhetter er påfylt nitrogen fra fabrikk - Gjelder VAG produkter. Jeg vet ikke om noe bilmerke som leverer sine biler med nitrogen som standard....... Neppe noen målbar effekt med 100 nitrogen i bilhjul... men høyt trykk har egentlig ingen negative konsekvenser.. kjører med 3 bar selv i min e-golf - men har bare kjørt 63000 km / har derfor ikke bytta gummi enda..

jkirkebo

Sitat fra: nien på fredag 16. september 2016, klokken 14:34
Nitrogenfylte hjul er en selvfølge i hjula på fly.

Hjulene på fly opplever ofte utetemperaturendringer på over 80 grader på kort tid, jeg tror ikke det er så veldig overførbart til biler ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ZOE

Sitat fra: elektrolux på onsdag 07. september 2016, klokken 09:04
Ut fra den logikken vil det da svare seg å bytte luft i dekkene en iskald vinterdag. Da er luften super tørr, og vil inneholde minimalt med vanndamp.

Er den det?


Den relative fuktigheten er iallefall ikke lavere. Men uansett så vil jo luften bli varm idet den går gjennom kompressoren, men kjøle seg ned igjen inni dekket..
Tror man har mest å hente på å bruke en kompressor med en tørker på..



HCO

Jeg tror du får større effekt av å fylle passasjerene med helium. Det blir iallefall morsommere å kjøre tur.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA