Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Telefon lyd virker ikke

Startet av dsi, mandag 24. oktober 2016, klokken 18:46

« forrige - neste »

dsi

Hei.
Vi vurderer å kjøpe oss en elbil som bil nummer 2. Har prøvekjørt E-up og Zoe, liker nok e-up best men føler at den ikke er noe godt kjøp p.g.a rekkevidden. Samt at dette gjør meg litt bekymret i forhold til bruktprisen når den eventuelt skal selges. Hva tenker dere som har en e-up om det?

Elmo

Det blir selvfølgelig synsing, men . . .
Ut fra biler og bileiere jeg kjenner til så har Zoe har betydelig større forbruk enn eUp så forskjellen i rekkevidde er ikke på langt nær så stor som du kan"lures" til å tro.
Noe dårligere rekkevidde oppveies av at eUp kan hurtiglades, Zoe bare semi-hurtiglades.
Jeg tror det er enklere å selge brukt Zoe enn brukt eUp, primært fordi Zoe ny-selger på at du får med hjemmeladestasjon ferdig montert. Den "fordelen" er ikke lett å selge videre. Dermed blir usikkerheten med problematisk hjemmelading flyttet over på bruktkjøperen.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jonrb

Også synsing...

Dersom rekkevidden til e-up er god nok til den daglige kjøringen vil jeg anbefale e-up. Vi trodde den skulle bli bil nr 2, men har definitivt blitt nr 1. Kjører over 20.000 km pr år. Har vært på mange lengre turer, f.eks Trondheim - Bergen, og det går helt fint. Mange strekninger får nå hurtigladere med maks 5 mil mellom så det blir ingen sak med lengre turer. Men greit å slippe hurtiglading hver dag. Biler uten mulighet for hurtiglading fungerer sikkert fint til nærkjøring men vil bruke mer tid dersom en vil på langtur.
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Elmo

Sitat fra: jonrb på tirsdag 06. september 2016, klokken 18:48
Har vært på mange lengre turer, f.eks Trondheim - Bergen

Jeg og - med eUp. Oslo - Bergen T/R.   Oslo - Jönköping T/R.  Begge ca. 48mil en veg.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.

dsi

Ja e-up dekker stort sett det daglige, kjøring til jobb,trening osv. Kjører en del fra Trondheim til Oppdal men det får den andre bilen ta seg av. Har fått pris på en ny 2016 mod til 199000,- inkludert vinter dekk. Er usikker på om det lønner seg å kjøpe 2017 modellen, men den får jeg ikke før om 2-3 måneder og koster ca 10-15 tusen mer. Greier ikke helt å se så stor forskjell på de.

Elmo

Sitat fra: trt på tirsdag 06. september 2016, klokken 22:46
Har fått pris på en ny 2016 mod til 199000,- inkludert vinter dekk.
Greier ikke helt å se så stor forskjell på de.

Løp og kjøp. Jeg har ikke hørt om noen nevneverdige endringer til 2017 modellen.

jonrb

Trondheim - Oppdal går fint på sommeren med 5-10 min lading på Berkåk. Det kommer snart lader på Støren også, og da vil det gå greit hele året. Lykke til med kjøp :-)
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

dsi

Da ble det ny E-up 2017 model, med levering om 4-5 uker. Takk for tilbakemeldingene. Da er det bare å glede seg på ny bil

Elmo

Gratulerer. Den er en virkelig en super bil.

jonrb

Gratulerer  :) Vi tar en tur til Nerskogen i morgen. Med e-up selvfølgelig  :)
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

dsi

Takk for det, vi gleder oss på ny bil. Tror det blir midt i blinken for det behovet vi har. Blir nok ikke så mange turer til Oppdal med den, men jeg får vel kanskje prøve. Vi har en Audi allroad som får ta seg av de turene :)

dsi

Da har vi fått den nye e-up. Hentet bilen i dag og det virker veldig bra. Tenkte å kjøre til Oppdal i morgen, men er usikker på om jeg kommer meg fra Trondheim til berkåk uten lading. Familien er på hytta så det passet bra med en bil til nå!

Elmo

Sitat fra: trt på onsdag 12. oktober 2016, klokken 23:35
Tenkte å kjøre til Oppdal i morgen, men er usikker på om jeg kommer meg fra Trondheim til berkåk uten lading.
Det kan vel være akkurat "på kanten" og såvidt jeg kan se i farten er den eneste hurtigladren på veien Fortums på Kiwi Tiller, og det hjelper vel ikke så mye :(

dsi

Er det ikke en hurtig-lader på Statoil Klett det er mulig å lade på? Tar det eventuelt lang tid i lade 100% på en hurtig-lader?

Elmo

Jammen har du rett - om Klett
Lade fra nesten tomt til nesten helt fullt på eUp tar vel ca 30 min, men liten ide og hurtiglade etter 90% (20min +/-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA