Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endringer / Forbedringer på Model X

Startet av Robert Sund, mandag 24. oktober 2016, klokken 14:23

« forrige - neste »

Robert Sund

Kanskje det med luftforurensing er for abstrakt for beslutningstakere? Det er "litt sånn mer ute i den store skyen" ? (pun intended). Hva med å ta beslutningene inn dit beslutningene tas?

Hvis noen kan donere en el-motorsykkel i en uke som kan stå _på_ i en uke på kontoret, eller i ett av møterommene i en uke, og så kan de vurdere om det støyer og griser ut luften.

Og noen donere en bensin tohjuling (samt bensin) som kan stå på kontinuerlig på samme måte uka etterpå, og se om de oppdager forskjellen?

Kan det være en idé?


(Om noen donerer ett web kamera kan det jo bli severdig også)

AppleKnocker

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

automat

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

Det du beskriver er en variant av "garasjeduellen". Elbilisten i lukket garasje med motor på, fossilbilisten i en annen garasje med motor på. Last man standing. Så langt har ingen stilt opp når jeg har utfordret dem. Til tross for at jeg insisterer på at bilen min går på polsk kullkraft, og at batteriet er laget av komprimert forurensing.

Robert Sund

@Ferry
Man risikerer at fossilene dør.


@automat
Det fører til sykdom også.
Hvis man skulle gjort dette i virkeligheten, undrer jeg på om det er håp om å få kreft-, astma-, allergi-foreninger på banen? Kanske elbilforeningen også? Kanskje de kunne hatt ett felles åpent nettsted der folk kunne snakke om det (og eventuelt se på web kameraet)? Og der filmer av de som eventuelt avslår kan bli vist (og arkivert).


@AppleKnocker
Takk :-)


Jeg er villig til å bidra økonomisk hvis noen drar dette i gang praktisk. Til og med hvis ingen er villig til å ha fossilen gående på kontoret i en uke, kan det komme noe godt ut av det fordi de da må forklare hvorfor de ikke vil. Spesielt når mange faktisk må puste inn luft med eksos i.

ladov

Sitat fra: Ferry på mandag 05. september 2016, klokken 18:59
.. Til tross for at jeg insisterer på at bilen min går på polsk kullkraft, og at batteriet er laget av komprimert forurensing.

:o :D :P
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Chivas

Sitat fra: automat på mandag 05. september 2016, klokken 18:55
Hvert år dør 185 Oslo-borgere for tidlig på grunn av svevestøv

https://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-lufta-forkorter-185-liv-hvert-ar-1.13119790

"...Svevestøv kommer fra for eksempel dieselbiler"

Det er nå så at dieselbiler får skylden for all elendighet nå om dagen, men det er litt vittig å se at man i alle sammenhenger trekker frem dieselbiler som syndere.
Ja, svevestøv kommer f.eks fra dieselbiler, men det kommer da sannerlig fra f.eks elbiler, bensinbiler, vedfyring osv, osv også!

Det å bo i byen vet jo alle er ensbetydende med mer forurensning enn å bo på landet - man får trøste seg med at det nok aldri har vært mindre forurensning i Oslo enn det er i våre dager.

Rio

Mye av de skadeligste svevestøvet kommer fra eksosen, ikke fra veibanen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA