Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lure-hybrider

Startet av Supermann, mandag 24. oktober 2016, klokken 11:22

« forrige - neste »

Supermann

Hei! Er det flere her som har opplevd redusert ladehastighet etter "hard" bruk? Kjørte t/r Gøteborg i helgen fra Oslo og på siste ladingen i Råde på vei hjem så opplevde jeg merbart redusert ladehastighet som jeg anslår å være ca. 25kw istedenfor de 40kw som jeg vanligvis får.

Kjøreturen involverte start med fulladet batteri og kjøring fra hurtiglader til hurtiglader med godt tempo, til elbil å være, ca. 100km/h reelt ved å følge trafikken. Har lest på Leaf-forumet at temperaturen i batteriet kan bli så høy at hastigheten blir redusert, og antar at det er nettopp dette jeg opplevde.

PS: Prøvde forresten tipset i en annen tråd om å ligge på 3 sek på biler som flytter mye luft(SUV'er med takboks, varebiler etc). Det fungerte veldig bra og bidro til økt tempo uten nevneverdig økt forbruk. Forbruket endte allikevel på 13kwh/100km. Siden forbruk per tidsenhet ble økt så vil jeg anta at dette bidro til økt temperatur sammenlignet med norsk landeveiskjøring(eller lunking bak/sammen med lastebiler)

Spørsmål er da: Har andre opplevd tilsvarende? Hvordan kan jeg overvåke temp i batteri? Målet må være å kunne tilpasse kjøringen for å få ned temp i tide til evt. neste hurtiglading når man er på tur.

Elmo

Du har ikke bare vært borti en treg hurtiglader da?  Det er forskjell på dem !
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Supermann

Det er selvfølgelig en teoretisk mulighet, men jeg finner det lite sannsynlig. Har fremdeles tilgode å møte en lader som gir mindre enn de relativt beskjedne 40kw som E-up kan takle. Har hurtigladet ganske mye, kanskje 40 ganger totalt, mens jeg samtidig aldri har kjørt bilen såpass hardt tidligere som under denne turen.


Elmo

Hva mener du egentlig med "kjørt bilen såpass hardt" ??
Snakker du om langtur i normal kjøring eller rå-kjøring ??

Jeg har kjørt Asker-Jønkøping i ett strekk (ca 48 mil) og retur i ett strekk, og samme T/R Bergen (også ca 48 mil). Har ikke merket noe saktere hurtiglading i løpet av disse 4 turene.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Supermann

Hardt for en elbil av denne typen. Spørsmålet er om andre har prøvd og opplevd tilsvarende. Sjelden man ser Leaf eller e-up i mer enn reelle 100km/h på motorvei.

Råkjøring avviser jeg. Fulgte trafikken og passet på å ligge bak biler som flyttet mye luft, men holdt høyere tempo enn busser, campingvogner og lastebiler.

Har ikke opplevd dette tidligere ved påfølgende hurtigladinger, og jeg tviler uansett på at dette er et problem om man holder 80-90 og mindre.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA