Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av bno, søndag 23. oktober 2016, klokken 15:21

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:34
Her misset du poenget.
Enig i at det er mindre knot å plugge i den kabelen enn å fylle diesel, og ikke minst mindre søl.
Men spørsmålet jeg "angriper" er hvor ofte.
Og videre trådnavnet "rekkevidden på elbiler" og hva som skal til for at mannen i gata velger elbil som "bil nr2" fremfor den fossilen han har i dag.
Med dagens biler tror visst virkelig folk at du med Leaf ikke klarer å kjøre 2km t/r butikken hvis det er -20 C eller du må stå 30 min i kø..

Jeg er langt på vei enig med deg. Hadde det ikke vært for at Tesla finnes (og at vi kan ta oss råd til det nå), så hadde det nok ikke blitt elbil i denne omgang. Markedet for små pendlerbiler inn og ut av storbyene er mer eller mindre mettet. Vi er heller ikke en del av dette, da vi både kan og ønsker å ta toget inn og ut av Oslo på daglig basis.

En liten elbil hadde gjort susen til små handleturer etc., men vi ønsker ikke å ha to biler bare for dette. Som nordmenn flest (?) ønsker vi en elbil som kan brukes til "alt". Ergo må vi ha god rekkevidde og god hurtigladeinfrastruktur. Det er synd at bare Tesla gjør det enkelt så langt.

Dette er en reell problemstilling. Det nytter ikke å si "jammen bare prøv" og at 99 % av alle elbilister ønsker å kjøpe elbil om igjen. Det skal mye, mye mer til å få vanlige dieselvanedyr til å bytte. Foreløpig er det bare Tesla som har skjønt dette, eller iallfall viser i praksis at de har skjønt det. Igjen, synd.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Øyvind.h

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:25
CCS ser i alle fall ut til å støtte slik automatisk autentisering, så jeg håper virkelig dette vil bli det utbredte metoden for autentisering. Registrer bilens id og kredittkortet, så er det snurr film  8).

Ja det er for meg mindre tidkrevende og enklere å lade bilen enn å fylle diesel. Men da snakker jeg i all hovedsak om hjemmelading og bruk av Teslas hurtigladere.
Er vi over på Fortum osv er bildet noe annerledes. Brikker som ikke virker, kommunikasjon som er nede, ladere som ikke virker osv. Om jeg overhodet finner brikken :) Har jo ikke noe nøkkelknippe å henge den på, for nøkler har jeg for lengst kuttet ut og gått over til kodelås.

Men det blir nok bedre. Og om CCS støtter automatisk oppstart av lading når man plugger i har CCS potensialet til å bli like enkelt som Teslas løsning.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

nr1rayner

@eha
Ja absolutt, Tesla er i en klasse for seg.
Dessverre er den også i en prisklasse for seg hva elbiler gjelder.
Skal man kun ha 1 bil er det ikke mange som kan nøye seg med elbil såfremt vi ser bort fra Tesla.
Når vi ser biler med Tesla-rekkevidde til 250-300' blir det noe helt annet.
Nå er vel det bare noen år unna, med Opel AE rundt hjørnet, rykter om 40kwh i Zoe, kanskje 60kwh Leaf neste år, Tesla M3 osv osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

tomrh

#33
Det er ganske mange blant "mannen i gata" som ikke ser for seg å bruke mer enn femsifret på bil.

Folk med lav inntekt, uføre, studenter, innvandrere, folk i grisgrendte strøk osv, men også folk med bedre inntekt som rett og slett ikke prioriterer å bruke mye på bil. Er ikke så veldig mange år siden vi selv var i denne gruppen, kunne aldri tenkt oss å bruke mer enn 100.000 bare på en bil liksom.

Elbil er såpass nytt at i bruktmarkedet ligger de på sekssifrede summer (bortsett fra trillinger som nå begynner å komme ned i denne prisklassen. Holder Think, Buddy & co utenfor her). For denne gruppen "menn i gata" ligger elbil fremdeles laaangt fram i tid siden man som regel tar seg råd til å kjøpe og betale løpende utgifter kun for bare en bil.

Når nåværende 30 kWh modeller med hurtiglading kan kjøpes brukt under 100.000 spenn, så kommer mange av de ovenfor nevnte gruppene til å prioritere å kunne klare seg med en elbil. Vi snakker da 5-6 år fram i tid, minst.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

eha

Sitat fra: nr1rayner på tirsdag 06. september 2016, klokken 12:54
@eha
Ja absolutt, Tesla er i en klasse for seg.
Dessverre er den også i en prisklasse for seg hva elbiler gjelder.
Skal man kun ha 1 bil er det ikke mange som kan nøye seg med elbil såfremt vi ser bort fra Tesla.
Når vi ser biler med Tesla-rekkevidde til 250-300' blir det noe helt annet.
Nå er vel det bare noen år unna, med Opel AE rundt hjørnet, rykter om 40kwh i Zoe, kanskje 60kwh Leaf neste år, Tesla M3 osv osv.

Jeg er ikke så skråsikker på at de nye bilene er nok til å overbevise massene - ikke ennå, i alle fall. Slik jeg ser det har vi tre hovedproblemer som må løses:

  • Pris
  • Rekkevidde
  • Ladeinfrastruktur
Frem til i dag er det ingen biler som krysser av for alle disse boksene. Den første bilen som kommer til å krysse dem av heter Model 3. Nissan, Renault, VW, GM m.fl. må bokstavelig talt teppebombe Europa med hurtigladere dersom de også skal innfri og være et nærmest likeverdig alternativ for de aller fleste vanlige bilkjøpere.

Vi trenger flere bilprodusenter som satser 100% elektrisk, eller iallfall lar deres hovedsatsning være elektrisk. Selv om de tradisjonelle produsentene satser stadig mer på dette, er hovedsatsningen deres fortsatt på fossile kjøretøy. Dette ser kundene veldig godt, og internt hos produsentene gjør det også at de ikke gir nok for å bygge en suverent god ladeinfrastruktur i Europa. I noen tilfeller er det også (fremdeles) rare kompromisser i selve kjøretøyene.

Produsenter for fremtiden burde satse hovedsakelig på elektrisk, og de burde i tillegg sette seg som mål at bilene skal være mer attraktive enn sine fossile brødre på alle tenkelige måter.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nr1rayner

@tomrh
+1
Tror nok mange er skeptiske til 30-Leaf som eneste bil, men den kan absolutt erstatte 1 av 2 fossiler for mange, bare den kommer ned i den bruktprisen som du snakker om.
Og som vi vet så inderlig godt, elbil blir kjøpt som "nr 2" men blir nr 1.

@eha
+1
Man overbeviser nok ikke massene med neste gen som du sier, men vesentlig flere, og mye nærmere.
Spesielt de som uansett har 2 biler.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

zbk

Jeg våger påstanden at nesten alle vil klare seg med dagens kortrekkeviddebiler som bil nummer to i stedet for en tilsvarende bensinbil, som i praksis blir den foretrukne bilen fordi en så stor del av bilbruken er korte kjøreturer.

Problemet blir da avstanden mellom hva folk tror de trenger og det de faktisk har behov for. Mange lever fortsatt i troen om at jeg må lade hele tiden, noe jeg typisk bare gjør annen eller tredjehver dag og egenlig bare trenger to ganger i løpet av en vanlig uke.

Rekkeviddeangsten reduseres fort når man lærer bilen å kjenne, men menneskets innebyggede angst mot nye ting gjør at folk ikke tør å vurdere elbil en gang. I stedet får det utslag som "Vi som hater elbilen" etc.

"First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

nr1rayner

@zbk
+1
Godt oppsummert, spesielt den biten med "hva folk tror, og hva de faktisk trenger"  :)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Sitat fra: tomrh på tirsdag 06. september 2016, klokken 13:40

Når nåværende 30 kWh modeller med hurtiglading kan kjøpes brukt under 100.000 spenn, så kommer mange av de ovenfor nevnte gruppene til å prioritere å kunne klare seg med en elbil. Vi snakker da 5-6 år fram i tid, minst.
De to billigste Leafene på finn ligger nå på 120 000,-.
Det er 235 annonser på Leaf, så prisen på 120 000,- er nok heller unntaket. 
Du har nok helt rett i at det er lenge til at en får 30kw Leaf brukt under 100 000,-.

Rio

Jeg vil påstå at en signifikant del av befolkningen klarer seg fint med en elbil, type e-GOLF eller Leaf. Jeg kjenner flere som bare har en slik.

Skal man fremme et image om at Tesla er det eneste som funker, så er det ikke mange som har råd til elbil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

ladov

Hva legger du i 'klare seg fint'? Legge inn ekstra ladestopp, leie bil med bedre rekkevidde eller rett og slett avlyse turen? *Hvor* ofte tror du folk flest er villige til å godta dette? Daglig? Ukentlig? Månedlig?

For min egen del går grensa omtrent på en tur i kvartalet, oftere enn det og batteriet blir vurdert som for lite..skulle tro et batteri på 50-75kWh skulle dekke mitt behov ganske greit men jeg tar gjerne et større batteri når prisen synker og energitettheten øker.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

tomrh

Sitat fra: Rio på onsdag 07. september 2016, klokken 00:52
Jeg vil påstå at en signifikant del av befolkningen klarer seg fint med en elbil, type e-GOLF eller Leaf. Jeg kjenner flere som bare har en slik.
Sitat fra: ladov på onsdag 07. september 2016, klokken 08:35
Hva legger du i 'klare seg fint'? Legge inn ekstra ladestopp, leie bil med bedre rekkevidde eller rett og slett avlyse turen? *Hvor* ofte tror du folk flest er villige til å godta dette? Daglig? Ukentlig? Månedlig?
De som ikke godtar dette er selvsagt ikke en del av Rios signifikante del. Det er forøvrig mange som klarer seg uten bil også..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

bno

#42
Sitat fra: ladov på onsdag 07. september 2016, klokken 08:35
Hva legger du i 'klare seg fint'? Legge inn ekstra ladestopp, leie bil med bedre rekkevidde eller rett og slett avlyse turen? *Hvor* ofte tror du folk flest er villige til å godta dette? Daglig? Ukentlig? Månedlig?

For min egen del går grensa omtrent på en tur i kvartalet, oftere enn det og batteriet blir vurdert som for lite..skulle tro et batteri på 50-75kWh skulle dekke mitt behov ganske greit men jeg tar gjerne et større batteri når prisen synker og energitettheten øker.

Derfor klarer jeg meg. Men savner langturer, men det får jeg snart anledning til. For eks. å kjøre Norge - Portugal og å lade på SC der etter som det introduseres der i år. Nei, min tålmodighet er i ferd med å ebbe ut hva gjelder rekkevidde tyranniet til produsentene. Hvorfor kommer ikke eks. Ioniq med større batteri før neste år? Svar fordi man venter på om Tesla lykkes med TM3 og man håper selvfølgelig på at de mislykkes. Enkle tanker? Ja. Men så enkle tanker har disse folka ofte. (alltid) 

Edit: Se også tomrh sitt innlegg over her.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

zbk

Jeg vil påstå at en signifikant del av befolkningen ikke er villig til å ta de ulempene som følger av å ha bare en kortrekkeviddeelbil (kandidat til årets nyord?).

For min egen del hadde det ikke vært noen umulighet for oss å klare oss med bare Zoe'n, men jeg er ikke villig til å ta det ekstra bryderiet som følger av å bare ha en bil tilgjengelig. Vi kunne skaffet oss en kortrekkeviddeelbil til, feks en 30kWh Leaf og dagliglivet hadde vært nesten like enkelt som i dag.

Men så kommer det som foreløpig har stoppet meg fra å ta steget til full-elektrisk:

- Bilene er stort sett for små til fem voksne + bagasje. Mercedes og kanskje Ioniq kunne nok løst dette, men Mercedesen er uaktuell med maks 11kW lading.

- To ganger i året (typisk) dras det på langtur (>400km) og det føles best å bruke egen bil. Med små batterier blir den ekstra tiden det tar en mental utfordring.

- En gang eller to i måneden hektes hengeren på kroken for å transportere diverse remedier. Stort sett hadde man kunnet bruge en storsekk og nedfelte seter, men igjen føles det som et angrep på friheten til å transportere ting uten å forsøple bilen. Spesielt hageavfall er litt uggent å stable inni bilen.

Vi kunne selvfølgelig ha leid bil i alle disse tilfellene, men følelsen av begrensning blir så stor at jeg ikke er villig til å gjøre det. Merk at jeg sier følelsen. Det lett å argumentere for at ulempene er vesentlig mindre enn fordelene fordelt ut over en tidsperiode, men jeg er altså ikke villig til å slippe så mye av frihetsfølelsen ennå.

En TMX hadde fyllt alle kriteriene mine, men så er det den ørlille begrensningen at jeg er spesielt lysten på å bruke mer penger på en bil enn jeg har brukt til sammen på alle bilene mine i løpet av snart 30 år.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eha

#44
Dere skal ikke undervurdere folks egne årsaker til å anskaffe seg bil.

Jeg tror mange kjøper bil fordi det først og fremst gir dem frihet. Da vi kjøpte vår første bil, den Golf-en som vi fortsatt har, bodde vi på Grønland i Oslo. Vi hadde 200 meter å gå til T-banestasjonen og 500 meter til Oslo S. Begge jobbet i Oslo sentrum.

Vi hadde sporadiske turer til Gjøvik, Stavanger og Sørlandet. Dit går det ofte både tog, fly og buss.

Hva i all verden skulle vi med bil? Vi ønsket enda mer fleksibilitet, frihet fra planlegging og mulighet for spontane turer til våre faste destinasjoner. Vi vurderte leiebiler og bilkollektiv, men kom frem til at selv ikke bilkollektiv var bra nok for oss. Jeg nekter å tro at vi er de eneste i Norge som tenker slik om bil.

Bil har vært, er, og skal være, et symbol på og selve kulminasjonen av personlig frihet!

I dag bor vi utenfor Oslo, men like ved toget inn mot byen. Vi bruker selvsagt bilen langt mer i det daglige nå enn før, siden vi nå kjører til butikker for å handle. Slik er det der vi bor, vi er avhengige av bil. Men dette rokker ikke ved det fundamentale med bil for oss, nemlig at bilen skal kunne gi oss frihet til å dra hvor som helst, når som helst, på lange turer og uten planlegging.

Vi har benyttet oss av denne friheten mye oftere enn vi hadde forestilt oss, og vi er veldig glade for at vi kjøpte bil nettopp av disse årsakene.

Derfor vil det aldri være mulig for oss å vurdere en bil som ikke gir oss en slik frihet. Skal vi ha elbil, så det være en elbil som gir oss de samme mulighetene.

Jo mer jeg tenker på det, desto mer går det opp for meg at jeg er sterkt uenig i påstanden om at en "signifikant del" av Norge klarer seg med mindre enn dette. Jeg tror faktisk ikke at vi, og våre behov, er så spesielle at vi ikke tilhører en signifikant del av den norske befolkning.

Bil er følelsen av frihet. Hvorfor kjøper ikke folk elbil? Jo, fordi de er redde for å miste denne følelsen.

Mange anskaffer seg en "bil nr. 2". Dette er fornuften. "Bil nr. 1" vil aldri representere dette for oss. Vi trenger denne "grunnbilen" for å realisere oss selv slik vi er blitt vant med.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA