Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbilsalget måned for måned

Startet av bno, søndag 23. oktober 2016, klokken 15:21

« forrige - neste »

Jejl

Sitat fra: nr1rayner på mandag 05. september 2016, klokken 22:52



Men selvsagt, som Dagfinn er inne på, det er svært viktig at insentivene fortsetter på en eller annen måte. Det er SÅ mye enklere å fylle 40 liter diesel hver 14.dag enn å fylle strøm hver dag, så økonomisk motivasjon MÅ ligge til stede for at folk skal velge elbil i mange år til..
Tror de fleste som kjører elbil er uenige med deg i at det er enklere å fylle diesel enn å fylle strøm. Du bruker jo bare noen sekunder på å koble på/av en kabel. Når du skal fylle diesel må du kjøre (en omvei?) til bensinstasjonen, dra frem kort og slå kode, og så stå å holde i pumpen i ca 5 min. Og så må du kanskje vaske vekk litt diesel rundt tanklokket etter å ha kjørt noen mil. Nei det lengter jeg ikke tilbake til.

Beckern

Dagfinn har et veldig godt poeng. Over 50% av hustandene har to biler.
Her kan den som brukes mest byttes i elbil i svært mange tilfeller.
Det er slik vi har gjort det og ICE bilen står nesten hele tiden. Den går ikke mange tusen nå.

epsilone6

Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: nr1rayner på mandag 05. september 2016, klokken 22:52



Men selvsagt, som Dagfinn er inne på, det er svært viktig at insentivene fortsetter på en eller annen måte. Det er SÅ mye enklere å fylle 40 liter diesel hver 14.dag enn å fylle strøm hver dag, så økonomisk motivasjon MÅ ligge til stede for at folk skal velge elbil i mange år til..
Tror de fleste som kjører elbil er uenige med deg i at det er enklere å fylle diesel enn å fylle strøm. Du bruker jo bare noen sekunder på å koble på/av en kabel. Når du skal fylle diesel må du kjøre (en omvei?) til bensinstasjonen, dra frem kort og slå kode, og så stå å holde i pumpen i ca 5 min. Og så må du kanskje vaske vekk litt diesel rundt tanklokket etter å ha kjørt noen mil. Nei det lengter jeg ikke tilbake til.

Er det ingen på dette forumet som har fått med seg at en kan låse håndtaket på dieselpumper?  ;D

Jejl

#18
Jo, men hvor mange av disse låsene virker? I alle de årene jeg har kjørt dieselbil har jeg aldri fått det til å fungere. Pumpen stopper med en gang, grunnet for stort trykk i forhold røret der pistolen er.

Kanutten

Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 23:08
Tror de fleste som kjører elbil er uenige med deg i at det er enklere å fylle diesel enn å fylle strøm. Du bruker jo bare noen sekunder på å koble på/av en kabel. Når du skal fylle diesel må du kjøre (en omvei?) til bensinstasjonen, dra frem kort og slå kode, og så stå å holde i pumpen i ca 5 min. Og så må du kanskje vaske vekk litt diesel rundt tanklokket etter å ha kjørt noen mil. Nei det lengter jeg ikke tilbake til.

Det er vel litt situasjonsbestemt. Å plugge inn ladekabelen hjemme i garasjen kan selvsagt oppleves som enklere enn å fylle diesel, men dersom vi snakker om hurtiglading synes jeg faktisk situasjonen blir motsatt - du må "knote" med betaling som for diesel, og så tar det vesentlig lenger tid å fylle strøm enn diesel. Elbilen er veldig, veldig enkel i bruk dersom man har et kjøremønster ikke gir behov for hurtiglading.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

jkirkebo

Sitat fra: Kanutten på tirsdag 06. september 2016, klokken 08:17
Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 23:08
Tror de fleste som kjører elbil er uenige med deg i at det er enklere å fylle diesel enn å fylle strøm. Du bruker jo bare noen sekunder på å koble på/av en kabel. Når du skal fylle diesel må du kjøre (en omvei?) til bensinstasjonen, dra frem kort og slå kode, og så stå å holde i pumpen i ca 5 min. Og så må du kanskje vaske vekk litt diesel rundt tanklokket etter å ha kjørt noen mil. Nei det lengter jeg ikke tilbake til.

Det er vel litt situasjonsbestemt. Å plugge inn ladekabelen hjemme i garasjen kan selvsagt oppleves som enklere enn å fylle diesel, men dersom vi snakker om hurtiglading synes jeg faktisk situasjonen blir motsatt - du må "knote" med betaling som for diesel, og så tar det vesentlig lenger tid å fylle strøm enn diesel. Elbilen er veldig, veldig enkel i bruk dersom man har et kjøremønster ikke gir behov for hurtiglading.

Har du anskaffet RFID-brikke er det ingen knoting. Det tar meg maks 5 sekunder ekstra å vise brikken (som henger på nøkkelknippet) og vente på validering. Som regel går det raskere enn det. Å betale med bankkort med kode tar mange ganger så lang tid.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Tror desverre ikke hurtiglading på langtur blir ganske like raskt som å fylle diesel/bensin, men så lenge dagliglivet blir så mye enklere er jeg villig til å ofre litt på de få langturene jeg har i løpet av et år.

Etter snart to år med en Zoe har jeg gjort meg noen tanker om hva som jeg vil ha for å gå helt elektrisk i bilparken.

Dagens bil fungerer ypperlig til distanser som krever maks en hurtiglading på veien. Lengre turer enn dette tærer fort på tålmodigheten. 40kW som er det jeg får som maks lading er bra nok for entusiasten, men ~100kW er nok nødvendig for at kona skal være fornøyd.

Kjørelengdemessig har jeg kommet til at 250km enkel vinterrekkevidde i normalt vintervær holder for at jeg skal være overbevist. Da vil man ha 200km rekkevidde etter en halvtimes hurtiglading til 80% og får en vinter-overhead på ca 15-20% i ren kjøretid. I praksis mye mindre siden man tar litt pauser uansett. Sommerstid blir regnestykket enda bedre.

For min Zoe ville et 60kWh-batteri dermed holde til å dekke minstekravet. Desverre blir bilen ofte litt liten for en familie når ungene er snart voksne. De gangene Peugeot-dieselen tas på tur er det oftere pga av litt for liten plass til fem personer i bilen eller fordi det mangler bagasjeplass enn fordi vi skal kjøre langt. I tillegg har jeg det "typiske" tilhengerbehovet som ikke fanges opp av noen av folke-elbilene ennå.

Lengre rekkevidde er selvfølgelig ønskelig, men ikke nødvendig for at det er rimelig uproblematisk å gå elektrisk. Jeg tror personlig at 60kWh er nok for å overbevise mange. 80-100kWh er nok nødvendig for den virkelig store bølgen.

I tillegg kommer selvfølgelig behovet for nok ladere til at man kun sjelden trenger å vente i kø. Holder ikke laderutbyggingen tritt vil elbilsatsingen kvele seg selv. Vi trenger også flere hurtigladere i umiddelbar nærhet til typiske pausefasiliteter. Toaletter og muligheter for litt mat (og helst ikke bare junk-food) gjør ladestoppen til noe helt annet ann om man bare sitter og stirrer på prosentanvisningen.

Men nå føler jeg at jeg babler litt. Værsågod neste...
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

eha

Det mest åpenbare her må jo være å la bilen, ikke en brikke, holde på ID-en for betaling. Dette muliggjør en "teslamodell" for alle hurtigladere. Bilen og hurtigladeren hilser jo på hverandre og utveksler identitet, så dette burde ikke være uoppnåelig.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

zbk

CCS ser i alle fall ut til å støtte slik automatisk autentisering, så jeg håper virkelig dette vil bli det utbredte metoden for autentisering. Registrer bilens id og kredittkortet, så er det snurr film  8).

Spørsmålet er kanskje hvor lett det er å fake denne id-en om man er ute etter å svindle til seg noen kWh?

2.6    Charge Authorization Mode
CCS differentiates two  methods for authorizing the
charging: External Payment and Plug and Charge.
Plug and Charge
is characterised as follows:
     Standardized Authorization where
the user just has to plug t
heir vehicle into the EVSE and all
aspects  of  authentication  and  authorization  are  auto
matically  taken  care  of  with  no  further 
intervention from the user

     Plug  and  Charge  is  based  on  security  mechanisms  and  certificates  for  authentication  and 
identification

     This  authorization  can  include  free  charging  bu
t  allows  to  limit  the  authorized  user  to  a 
predefined user group

http://tesla.o.auroraobjects.eu/Combined_Charging_System_1_0_Specification_V1_2_1.pdf
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:05
Vi trenger også flere hurtigladere i umiddelbar nærhet til typiske pausefasiliteter. Toaletter og muligheter for litt mat (og helst ikke bare junk-food) gjør ladestoppen til noe helt annet ann om man bare sitter og stirrer på prosentanvisningen.

100% enig. Når vi kom hjem fra ferie i år ladet vi på Teslas SC i Stjørdal. Der er det 200m å gå til det som i følge Tripadvisor er byens beste restaurant (Amore) og etter besøket der så tror jeg så gjerne at det stemmer. Slike steder gjør ladestoppen til en ren fornøyelse, i motsetning til f.eks en Jafs- eller Max-sjappe :(
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

eha

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:25
CCS ser i alle fall ut til å støtte slik automatisk autentisering, så jeg håper virkelig dette vil bli det utbredte metoden for autentisering. Registrer bilens id og kredittkortet, så er det snurr film  8).

Spørsmålet er kanskje hvor lett det er å fake denne id-en om man er ute etter å svindle til seg noen kWh?

Dette er et dilemma uansett hva som er bærer av ID-en, enten det er RFID eller bilen selv.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

zbk

Sitat fra: eha på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:00
Dette er et dilemma uansett hva som er bærer av ID-en, enten det er RFID eller bilen selv.

Vil vel tro at det er sikrere med bil-identifisering enn rfid-tag i alle fall (eller i det minste litt mer arbeid å hacke). Jeg har selv en haug med skrivbare rfid-tags hjemme. Kanskje jeg skal se om jeg kan kopiere hurtigladingsbrikkene mine bare for moro skyld  8)
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Electrix

Sitat fra: zbk på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:07
Sitat fra: eha på tirsdag 06. september 2016, klokken 10:00
Dette er et dilemma uansett hva som er bærer av ID-en, enten det er RFID eller bilen selv.

Vil vel tro at det er sikrere med bil-identifisering enn rfid-tag i alle fall (eller i det minste litt mer arbeid å hacke). Jeg har selv en haug med skrivbare rfid-tags hjemme. Kanskje jeg skal se om jeg kan kopiere hurtigladingsbrikkene mine bare for moro skyld  8)
Men selv om den skulle være vanskeligere å knekke så har autentisering med bilens ID, på samme måte som fingertrykksautentisering, et annet problem. Dersom IDen først er kompromittert så kan man ikke bare sperre brikka og skaffe en ny. Tesla klarer seg nok fint her siden deres biler er bygd opp med et oppgraderbart kontrollsystem og alle biler er online så de kan nok gjøre om på ID og autentisering, men for oss med biler fra den etablerte bilindustrien som lager etter prinsippet om at bilene skal bli utdaterte slik at eieren raskt ønsker en ny så er det ikke like enkelt...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

nr1rayner

Sitat fra: Jejl på mandag 05. september 2016, klokken 23:08
Sitat fra: nr1rayner på mandag 05. september 2016, klokken 22:52
Det er SÅ mye enklere å fylle 40 liter diesel hver 14.dag enn å fylle strøm hver dag, så økonomisk motivasjon MÅ ligge til stede for at folk skal velge elbil i mange år til..
Tror de fleste som kjører elbil er uenige med deg i at det er enklere å fylle diesel enn å fylle strøm. Du bruker jo bare noen sekunder på å koble på/av en kabel. Når du skal fylle diesel må du kjøre (en omvei?) til bensinstasjonen, dra frem kort og slå kode, og så stå å holde i pumpen i ca 5 min. Og så må du kanskje vaske vekk litt diesel rundt tanklokket etter å ha kjørt noen mil. Nei det lengter jeg ikke tilbake til.
Her misset du poenget.
Enig i at det er mindre knot å plugge i den kabelen enn å fylle diesel, og ikke minst mindre søl.
Men spørsmålet jeg "angriper" er hvor ofte.
Og videre trådnavnet "rekkevidden på elbiler" og hva som skal til for at mannen i gata velger elbil som "bil nr2" fremfor den fossilen han har i dag.
Med dagens biler tror visst virkelig folk at du med Leaf ikke klarer å kjøre 2km t/r butikken hvis det er -20 C eller du må stå 30 min i kø..

Bruke QC, når RFID fungerer er såre enkelt, når det fungerer..
Men hva som ikke er så kurant med QC er at du må planlegge hvor du skal tanke på lengre tur med elbil.
Hvilken tilbyder er der du skal?
Hvilket kort må du ha der, eller hvilken app?
Her er det igjen mye enklere med bensin/diesel. Har du visa (med penger) får du tanket "over alt".

Skal man på lengre tur, f.eks. Trondheim-Nice (ca 2.700km), ville min diesel-SUV brukt ca 150-190 liter diesel hver vei.
La oss si 40 liter pr gang blir det 4-5 stopp for tanking.
Med Leafen ville jeg hatt like mange "tankinger" bare på turen Trondheim-Oslo.
Ideelt sett kunne man vel klart seg med 12-13 stopp på en Ioniq, men så skal man jo da akkurat rekke frem til alle QC, så i virkeligheten kjører man nok kortere og sikkert havner nærmere 20 stopp..?

En av mine forrige biler (Peugeot 308 Diesel) ville nok nøyd seg med 100 liter og 1-2 tankinger.

Da tror jeg nok poenget mitt ikke var til å feiltolke...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Kanutten

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 06. september 2016, klokken 09:01
Har du anskaffet RFID-brikke er det ingen knoting. Det tar meg maks 5 sekunder ekstra å vise brikken (som henger på nøkkelknippet) og vente på validering. Som regel går det raskere enn det. Å betale med bankkort med kode tar mange ganger så lang tid.

Nå var vel ikke poenget mitt selve betalingstiden, men den totale tiden det tar å fylle  :)
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA