Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nye E-golf

Startet av Amoss, lørdag 22. oktober 2016, klokken 22:42

« forrige - neste »

Amoss

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/sju-av-ti-elbilister-har-flere-biler/a/23784115/
Sitat
Sju av ti som kjører elbil, har også en bensin- eller dieselbil. Og to av ti elbilister sier de kjører mer bil enn før de kjøpte elbilen.

...

– En elbil tar like mye plass i trafikken som andre biler. Elbilene bidrar altså til å løse utslippsproblemet, men ikke køproblemene, understreker han.

De fleste av dem som sier de kjører mer etter at de fikk elbil, opplyser at de går, sykler og reiser kollektivt mindre enn før.

Nesten alle elbileierne – 99 prosent – som har svart på den nettbaserte undersøkelsen, sier de vil kjøpe elbil igjen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

HCO

Det er vel gjerne de samme menneskene som er "late majority" i forhold til bil som i forhold til digitale medier. Eller sagt på en annen måte: Negative artikler om elbil selger papiraviser...
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

elektrolux

Hva er negativt med å ha en langtur fossilbil i tillegg til en Elbil? Da kan jo elbilen være mye mindre og enda mer miljøvennlig.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Robert Sund

SitatDe fleste av dem som sier de kjører mer etter at de fikk elbil, opplyser at de går, sykler og reiser kollektivt mindre enn før.

Kanskje de skulle hatt ett falsifiserings kriterium?
Vil de fleste som kjøper fossilbil "gå, sykle og reise mindre kollektivt enn før"?
Vil de fleste som kjøper noen som helst slags bil "gå, sykle og reise mindre kollektivt enn før"?

(Og de fleste ... av 20 prosent?)


Er det fordummende å lese VG? Blir man teitere av det?

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på lørdag 03. september 2016, klokken 16:38
Er det fordummende å lese VG? Blir man teitere av det?

Kun dersom man tror at de journalistene som jobber der har peiling på hva de skriver om ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

Sitat fra: HCO på lørdag 03. september 2016, klokken 13:32
Det er vel gjerne de samme menneskene som er "late majority" i forhold til bil som i forhold til digitale medier. Eller sagt på en annen måte: Negative artikler om elbil selger papiraviser...

+1
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kanutten

Jeg finner egentlig ingenting som er spesielt overraskende med innholdet i artikkelen, og ikke kan jeg se at noe er spesielt usant/tvilsomt heller.

Kan ikke de her inne som mener den enten inneholder feil, eller er negativ til elbiler komme med fornuftige argumenter istedenfor usakligheter?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Burger

Synes det ikke er så rart jeg, elbil er jo perfekt som bil nummer to når man er usikker. Dvs man kjøper med visshet om at den fungerer til jobbpendling og har sikkerhet at annet bruk blir ivaretatt av fossilbila. Et halvår med erfaring etterpå så ser man at man kan erstatte fossilbila også, men ikke alle er i økonomisk situasjon som gjør at man bytter bil ofte.

Det er iallefall situasjonen min, men dersom det ikke hadde vært dugandes elbil til pendling så hadde jeg hatt to fossilbiler. Spent på hva som leveres i 2017 og moms og engangsavgift i 2018. Kan hende jeg får det travelt med å kjøpe elbil etter statsbudsjettet for 2018 kommer.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

zbk

#8
Noen som vet hvor stor del av de "rene" fossilbilistene som har to biler? Skulle ikke forundre meg om det tallet også er ganske høyt...

Edit: Fant noen tall for Bergensområdet som sier at nesten halvparten av husholdningene med bil har to eller flere biler: http://bergensprogrammet.no/wp-content/uploads/2014/03/Reisevaneundersøkelsen-i-kortform.pdf

Tatt i betraktning av at de fleste ikke føler seg komfortable med en kortrekkeviddebil som eneste bil ser det mao ikke ut som om tallet på 7 av 10 er spesielt overraskende.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: Kanutten på lørdag 03. september 2016, klokken 17:31
Jeg finner egentlig ingenting som er spesielt overraskende med innholdet i artikkelen, og ikke kan jeg se at noe er spesielt usant/tvilsomt heller.

Ikke noe behøver å være usant, det har også en del med hvordan man vinkler ting.

STOR overskrift "Sju av ti elbilister har flere biler!", istedet for "3 av ti elbilister klarer seg fint med bare denne ene bilen!".

... ellers om zbk er inne på - hvor mange ikke-elbileiere er det som har mer enn en bil? Hvordan ligger elbileierene ann i forhold til dem?  (Selv har jeg 2 biler - ingen av dem er elbil enda, og vil antagelig fortsatt komme til å ha 2 biler etter at en av dem har blitt byttet ut).

... eller hva med å se litt på årsaken? Bruker de kun elbilen gjennom bommen/i kollektivfeltet/der det er gratis å parkere, og bruker fossilen ellers?  Eller er det hengerfeste som er saken?  Eller at elbilen er for liten til en del av de andre tingene man trenger å gjøre?  Er det pga rekkevidden?  Manglende lade-infrastruktur? Treg lading på tur?

Ved å stille slike spørsmål (og prøve å svare på dem) kunne gjort artikkelen/undersøkelsen mer informerende og verdifull. Da kunne man sett på årsaken til hvorfor det er slik, og om dette egentlig er vanlig blant andre bilister også? Er det mangler/begrensinger i de elbilene som er på markedet i dag?  Er det for dårlig infrastruktur? Eller er det bare snyltere som kjører elbiler (noe artikkelen slik den er vinklet prøver å hinte til)?  Dersom det er det siste, så betyr det jo egentlig bare at incentivene fungerer som de skal :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

zbk

2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

DagfinnN

Stor sannsynlighet skal jeg i hvert fall fixe litt på statistikken. Jeg/vi skal ha mer enn en bil ja, men begge skal være elektriske :)
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

Amoss

Sitat fra: zbk på lørdag 03. september 2016, klokken 19:08
Se edit med mer tall i mitt forrige innlegg.

Joda, greit å få frem tall :) Men nå var ikke jeg her og nå først og fremst ute etter å finne svaret, men å påpeke at artikkelen ikke en gang gadd å stille noen av disse spørsmålene - langt mindre svare på dem. Noe som gjør at artikkelen (og undersøkelsen bak - dersom heller ikke den prøvde å stille/svare på disse) har liten verdi annet enn å poengtere hvilken agenda de bak har. Ikke noe behøver å være usant eller uærlig men resultatet endte slik allikevel.

Som jeg ofte sier: "Skal du lyve troverdig, bruk statistikk". :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kanutten

Sitat fra: Amoss på lørdag 03. september 2016, klokken 19:07
Ikke noe behøver å være usant, det har også en del med hvordan man vinkler ting.

Det er jeg enig i, men selv med valgte vinkling ser jeg ingenting negativt. Jeg har elbil, men føler meg på ingen måte angrepet, krenket eller anklaget på noe vis.

Sitat fra: Amoss på lørdag 03. september 2016, klokken 19:07
...Da kunne man sett på årsaken til hvorfor det er slik, og om dette egentlig er vanlig blant andre bilister også? Er det mangler/begrensinger i de elbilene som er på markedet i dag?  Er det for dårlig infrastruktur?

For min del er dette åpenbart. Med mindre man har en Tesla, så trenger man en bensin eller dieselbil til de lange turene. Dette har vært diskutert opp og ned i ørten tråder her inne, og jeg står fast på at folk flest ikke gidder alt "lademaset" på lengre turer. Jeg vet det er flere her inne som synes det er flott, men de representerer etter mitt syn et fåtall entusiaster.

Sitat fra: Amoss på lørdag 03. september 2016, klokken 19:07
Eller er det bare snyltere som kjører elbiler (noe artikkelen slik den er vinklet prøver å hinte til)?

Jeg oppfatter ikke at det hintes til noe som helst. Snyltere finnes forøvrig overalt, og mest sannsynlig også blant elbilistene.

Generelt synes jeg ofte artikler som er kritiske til elbilisme (ovennevnte artikkel er ikke en av dem) blir møtt med usaklige tullekommentarer fra brukere med holdninger som minner om fanatisme. Forfattere og utgivere blir kalt tullinger etc, men motargumenter blir sjelden dokumentert på en fornuftig måte. I andre tilfeller blir det referert til "krigen" eller "kampen" mot fossilbiler - hvorfor må det være en krig?. Jeg er heller ikke spesielt begeistret for slengbemerkninger som "kreftkjerre" etc. Man har selvsagt rett til egne meninger og oppfatninger, men jeg er ganske sikker på at den formen for argumentasjon ikke gagner saken.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Mippen

For min del betyr elbil at jeg kan reise komfortabelt og spare mye utslipp i forhold til å ta fly. Hadde jeg kunnet ha hengerfeste på Teslaen min hadde også fossilen blitt kuttet ut. Min neste elbil blir nok med hengerfeste, og da blir også husholdningen helt elektrisk. Billigere å reise enn med fly er også en av grunnene til at flere folk velger elbil på ferie i stedet for fly.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA