Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av Stener, lørdag 22. oktober 2016, klokken 21:12

« forrige - neste »

Stener

Er på utkikk etter ny bil nr 2 og har snevret søket inn mot brukt leaf. Skal kjøre t/r ca 35km (en vei), og har begynt å se på 2013 utgavene har leaf. Ser at det ligger mye utenlandskimport ute fra dette året og at mange her "anbefaler" å styre unna det. Har fått med meg at garantien er 3 år på europaimport og ikke eksisterende på us import(?), dvs må rettes til importør(?). Er det andre argumenter for å styre unna disse importerte bilene?

Se feks på denne bilen;
http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=81599838

kaiat

Du vet jo om garantiutfordringene. Ellers mister du navigasjon og Carwings med USA-Leaf. Personlig synes jeg at USA-Leaf ligger noe høyt i pris i forhold til europeisk og norsk Leaf. Vær også obs på at noen USA-Leaf'er kan mangle hurtigladeport. Men 2.gen USA-Leaf har sine fordeler også. De har varmepakke som standard og har de hurtigladeporten på plass, har de også 6,6kW-ombordlader.

Stener

SitatEllers mister du navigasjon og Carwings med USA-Leaf

Hva er grunnen til det? Og finnes det ikke noen smartfix å komme seg rundt det på?

Stener

Mulig jeg missforsto, er det installert men fungerer ikke, eller er det bare at det ikke finnes på disse modellene?

kaiat

På S-versjonene (billigste versjon, omtrent som europeisk Visia) er det ikke navigasjon eller Carwings i utgangspunktet. Men Carwings på USA-Leaf funker kun på amerikansk mobilnett, ingen måte er kjent for å komme rundt dette per i dag. Når det gjelder navigasjon, så finnes det en fiks. Men jeg mener å huske at det var forholdsvis dyrt å få til. Det er nok like greitt å kjøpe en løs enhet eller bruke smarttelefon/app.

Burger

Det finnes en erstatning for Carwings, men når jeg dykket ned på Leaf forumet for å finne det så fant jeg det ikke. Det er en enhet med sim kort som kobles til ODB porten afaik. Usikker på om den erstatter alle funksjonene i Carwings. Tror det var en bruker som het Brainiac eller.no som postet om det.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Trekkoppbil

Det viktigste etter min mening, er tilstanden på batteriet. Den kan variere fra bil til bil. Ved første øyekast bør man se på antallet kapasitetsbarer. Er det mindre enn 12, så er det et dårlig tegn. Ellers bør man lese av State of Health på batteriet.

Bilen på finnannonsen er produsert mars -13, og registrert første gang i Norge   25.07.2014. Så den kan ha 1-1,5 somre fra USA, og da spørs det hvorhen i USA den har vært om sommrene.

Batterier som er produsert fram til og med mars 2013, har nok begrensa levetid, og når bilen er 4 sommre gammel, så synes jeg prisen er høy.

Skal du kjøre 2*35 km om dagen, så har det mye å si om du lader i mellomtida eller ikke.

Fabrikkgarantien på en usa-leaf, gjelder ikke utenfor nordamerika, men det kan være butikkgaranti som gjelder her hjemme.
Du kan søke etter tilbakekallinger for 1N4AZ0CP8DC405553 her: http://www.nissanusa.com/recalls-vin#/
Går du til en Nissanmekaniker her, og han vil hjelpe deg, så er det mulig han vil søke om å få dekkt tilbakekallinger for Nissan i Nordamarika.

werner

Har 2013 US LEAF. Minus, ikke navigasjon og Carwings, har satt inn en Garmin GPS hvor jeg har lagt inn alle ladestasjoner som POI. Det var liten jobb å få lagt inn de. Fordel er også at kartene i Garmin kan jeg få oppgradert gratis til evig tid. Carwings har jeg ikke savnet. Det er FM radio der, og der blir det veldig stille neste år. Det er 6,6 kW lader i bilen, en kjempefordel.
Jeg kjøpte bil hos Autonova på Lørenskog, de gir "5" års garanti. I vinter fikk jeg ikke ladet (hadde kommet bort i ladetimeren). Ringte de - svaret var bare kom så reparerer vi det som er nødvendig på garanti. Dog ble det ikke nødvendig med garanti da jeg fikk hjelp her på denne FB gruppen.

AppleKnocker

Hvor mye billigere er egentlig en US import vs en EURO import? Personlig ville jeg forlangt minst 15 000 lavere pris gitt ulempene.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA