Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Connected drive problemer

Startet av Atle Jensen, lørdag 22. oktober 2016, klokken 20:49

« forrige - neste »

Atle Jensen

Hei,

Jeg skal kanskje begynne å pendle 120 km til jobb (240 km de dagene jeg reiser begge retninger). Jeg har mulighet til å lade på jobben. Reiser fra Løten til Oslo
Mesteparten av reisen vil foregå på motorvei med 100-110 km/t fartsgrense. Om vinteren kan det bli rundt -20 de verste dagene.

Har jeg andre muligheter enn Tesla?

Mvh
Atle

turfsurf

I3 94Ah og Hyundai ioniq bør klare dette strekket selv om vinteren.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

mb-lynet

Tror ingen utenom Tesla greier 240 km i -20. Men 120 bør gå helt greit. Ioniq bruker svært lite strøm pr. Km så om sommeren skal det vel gå greit, men siden denne er så effektiv i fremdrift vil kaldt vær og mye bruk av varme gjøre et større prosentvis innhugg i kapasitet enn for mange andre.
Mercedes B-electric

Atle Jensen

Hva med den "nye" Nissan Leaf? Vil den klare bragden?

mb-lynet

Nye Nissan leaf med 30 kw pakke vil vel greie 120 km uavhengig av årstid. Vil tro den vil ha samme rekkevidde som de andre 2 som er nevnt. BMW og leaf har vel 30 kWh pakker mens ioniq kun har 28, men har minst luftmotstand.
Mercedes B-electric

knut3448

I -20, uten forvarmet bil kan Leaf bruke mer enn 20kWh av batteriet på 12 mil. Om du er på jobb i 8t med 10a lading får du ca 18kWh. Dette ser oppnåelig ut med Leaf 27kWh (netto), men jeg ville hatt Ioniq på toppen av lista mi. Ioniq har nok opp 15%+ lavere forbruk enn Leaf i 110km/t.

mb-lynet

Ioniq er nok det beste valget. Mye lovord om ioniq i bladet autofil etter prøvekjøring. Bra pris også, fra 240 000.
Garanti på 8 år og 200 000 km på batteriet, samt 5 år og ubegrenset km på bil er vel også over snittet for garantier.
Mercedes B-electric

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Glem alle andre enn Tesla for øyeblikket. Uansett hvor bra Ioniq, i3 med ny pakke etc gjør det på tørr vei og varmegrader så kommer vinteren med kulde, bruk av varmeapparat og etterhvert noe degradering av batteri.

Neste alternativ som kan ha en mulighet på 240 km vinterstid utenom (brukt) Tesla Model S vil komme med Opel Ampera-E/Chevrolet Bolt, Tesla's egen Model 3 og andre som kommer med ca 50-60kWh batteripakker (evt Ioniq med en fremtidig 40kWh :-) ). Mulig disse alternativene kommer kanskje neste år allerede??

mb-lynet

Tolker det som at 120 km er tilstrekkelig da han kan ladde på jobben.
Mercedes B-electric

Trekkoppbil

#9
Hva med en Leaf på 40kwt?
Nissan har ikke kommet med offisielle tall om kapasitet på 2017-modellene, men i flg ryktene kommer leaf med 2 batteriealternativer: 30 kwt eller 40kwt.
På de portugisiske websidene til Nissan, ser det ut som at den aller billigste Leafen har 30 kwt. Enkelte selgere i Frankrike skal ha sagt at 40kwt også er en variant.

Jeg vil tru 40kwt skulle være tilfredsstillende. Det er mulig 30kwt kan holde de fleste dagene, men da er risikoen at du daglig må passe på kjørestil for å spare.
Det er vanskelig å garantere noe som helst, da det er vanskelig for andre å forutse ditt forbruk, spesiellt på ekstreme dager.
Uansett vil det være enkelte dager man har behov for å hurtiglade. Det kan være dager man kjører i løpet av arbeidsdagen, eller man skal kjøre langt etter hjemkomst, eller at man ikke har fått lada som vanlig, av en eller annen grunn.
Så spørs det hva slags lading du har på jobb: Hvor høy effekt du har, hvor lenge du får lade, og hvor pålitelig tilgjengeligheten er. Du vil kanskje ikke lade i tordenvær. 6kw eller mer kan være nødvendig, om du av og til kjører i løpet av dagen, eller du har korte dager. Hva med den dagen du skal til tannlegen?
Med 3 kw lading, får du 24kwt på 8 timer.
Kulde:
Opplading kan være vanskelig med batteri på -20, men etter du har kjørt 12 mil, vil batteriet ha gått seg varmt, så det burde ikke være noe problem.  Vanligvis vil jeg unngå å parkere ute i kulda, men det kan fungere greit, hvis man lader opp før batteriet blir kaldt. Ved kjøring i sprengkulde, kan varmeappratet suge. I innlandet kan man vurdere en fossilvarmer som Webasto.

Rav4 hadde vel også 40kwt i enkelte nyere årganger, men det er mulig den har større forbruk.

tutti

#10
Hvis du skal begynne å pendle snart så er ryktebiler kanskje ikke så aktuelt å vente på? Slike ting kan ta flere år å vente på.

Begynner du å pendle denne måneden så må du satse på en bil med minst 27 kWH netto batteri. Unntaket er B-class som har mer, men er strømslukende på motorveien. I3 med oppgradert batteri har lange ventelister, men kanskje det dukker noe opp på Finn? Soul er ellers en grei bil, men ikke spesielt effektiv på motorveier.

Begynner du å pendle til neste år så kommer egolf 31 kWh (netto). De første på ventelisten får den kanskje sommeren 2017, andre enda senere. Egolfen er glimrende å kjøre i høye hastigheter. Ampera etc. tar enda lengre tid (2018?) før du kan sette deg bak rattet.

Ioniq kan være en vinner her også. Den kommer ca. i november i Norge og du kan ratte med den kort tid etterpå. Med en effektiv batteripakke, god VP og lavt forbruk på motorveien kan kanskje dette være et greit kompromiss?

Trekkoppbil

For noen få måneder sida, prøvde jeg å notere ned hva jeg klarte å finne ut av nye modeller:
2017 Hyundai Ioniq, 28 kwt
2017 BMW i3. 33kwt, prod-start i juli. 100 pund ekstra vekt, litt større bensintank.
2017 E-golf. 30% økning fra 24kwt.
2019 Golf, neste generasjon: 186 miles rekkevidde.
2017 Soul: Rykter om facelift og range boost.
2017 Bolt: 60kwt, oppgitt på 2016 Detroit Auto Show.
2017 Leaf. Siste halvår, eller siste år med produksjon av Leaf?
Ny Nissan. Prodstart 2. kvartal 2017.

mb-lynet

Opplever B electric som bra på motorvei, iallfall opp til 100 km/t. Bør gå greit 200 km på sommeren i 90 km/t iallfall om jeg  viderefører mitt forbruk til landsted (ca 70 km). Men tror du kan få problemer med 120 km i -20 det har jeg aldri prøvd, men andre sier vel sikre 100 km på vinteren. En annen ting er at med 32 kWh batteri så tar det lenger enn en arbeidsdag å full lade med 13 amper, så tror jeg ville sett på en av de andre til ditt bruk.
Mercedes B-electric

tutti

Sitat fra: Trekkoppbil på søndag 04. september 2016, klokken 18:58
For noen få måneder sida, prøvde jeg å notere ned hva jeg klarte å finne ut av nye modeller:
2017 Hyundai Ioniq, 28 kwt
2017 BMW i3. 33kwt, prod-start i juli. 100 pund ekstra vekt, litt større bensintank. (det er vel bare maks 29 kWh netto?)
2017 E-golf. 30% økning fra 24kwt. (fra 21 kWh til 31 kWh netto - 49%)
Ser ut som du blander netto og brutto 8)

GeirHM

Bakgrunnen for dette innlegget er en idrettsprestasjon på ullevål jeg har fått nok av. Men altså. Kan du pendle 2 ganger 120 km om dagen i noe annet enn Tesla? Mitt korte svar er: Nei.
Jeg pendler 2 ganger 142 km om dagen. 90 % motorvei. Jeg var aldri i tvil. Dvs. Jeg var ikke i tvil etter en samtale med en salgsrepresentant for Nissan. Han rett ut frarådet Leaf. Men det var modellen med enda mindre batteri enn det beskjedne de leverer i dag. Og det avgjørende var dette med at jeg ville ha en bil som kunne ta meg både til jobben og hjem igjen uten å lade, om det var nødvendig. Og det har faktisk skjedd mer enn en gang på de 18 månedene jeg har pendlet elektrisk. Tesla gir meg fleksibilitet i forhold til det uforutsette. Det er ingen annen elbil på markedet i dag som gir deg det. Kjøp en tms 85 eller større. Eller vent til utbudet av elbiler blir større. Men du kan komme til å vente en stund.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA