Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av nien, lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

TM

Ladehastigheten vil variere med temperaturen på batteriet. Normalt tror jeg du på et så stort batteri og med aktiv kjøling kunne kjøre full fart minst til 80 %. Det vil nok gå en knapp time til 80 %, men det er nok sjelden du vil gjøre det. 150 kr for en full tank (=10 liter brnsin) er uansett til å leve med  ;)
NB ! Dette er kvalifisert gjetting...jeg vet ikke. Men det står kanskje et sted i tekniske data for Bolt ?

Como

8 års batteri garanti, men GM mener vi må akseptere at batteriet kan ha en degradering på opptil 35%. Har GM sikret seg vel godt her?


tutti

Tviler på at leverandørene er villige til å gi mer strøm for mindre penger. Hvis elbilene kan suge til seg mer strøm fortere i framtiden så spør det ikke om også minuttprisene vil stige dramatisk. Kanskje vi ser 10 kr min snart?

Gurba


Stikkkontakt

Sitat fra: tutti på onsdag 30. november 2016, klokken 08:58
Tviler på at leverandørene er villige til å gi mer strøm for mindre penger. Hvis elbilene kan suge til seg mer strøm fortere i framtiden så spør det ikke om også minuttprisene vil stige dramatisk. Kanskje vi ser 10 kr min snart?

Prisene vil garantert gå ned. Det er pr i dag i praksis ikke konkurranse pga få ladestasjoner.
Om noen få år vil det være krig om å få deg til å koble til..

Og så spørs det hva som skjer når tyskerne bygger ut den nye superhurtige ladestandarden.
i-Pace FE 03.2019-
Ampera-e 06.2017-
e-Golf 01.2015-08.2017
e-up! 12.2013-08-2015
Reservert e-tron(spares til Sportback)
Reservert ID3 1st #8X

erato

#36
Sitat fra: TM på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:05
Ladehastigheten vil variere med temperaturen på batteriet. Normalt tror jeg du på et så stort batteri og med aktiv kjøling kunne kjøre full fart minst til 80 %. Det vil nok gå en knapp time til 80 %, men det er nok sjelden du vil gjøre det. 150 kr for en full tank (=10 liter brnsin) er uansett til å leve med  ;)
NB ! Dette er kvalifisert gjetting...jeg vet ikke. Men det står kanskje et sted i tekniske data for Bolt ?
På 30 minutter skal eAmpera lade nok til ca 15 mil kjøring. Til 3 kr minuttet blir det 90 kr, altså omtrent dieselpris pr mil (6 kr), eller 30% under bensinkostnader for en gjennomsnittlig bensinbil. Ved lading hjemme er det vel 50 øre til 1 kr/kwh, altså 1-1,50 pr mil. Da snakker vi sparebøsse. Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.

Gurba

Sitat fra: erato på onsdag 30. november 2016, klokken 09:40
Sitat fra: TM på lørdag 08. oktober 2016, klokken 15:05
Ladehastigheten vil variere med temperaturen på batteriet. Normalt tror jeg du på et så stort batteri og med aktiv kjøling kunne kjøre full fart minst til 80 %. Det vil nok gå en knapp time til 80 %, men det er nok sjelden du vil gjøre det. 150 kr for en full tank (=10 liter brnsin) er uansett til å leve med  ;)
NB ! Dette er kvalifisert gjetting...jeg vet ikke. Men det står kanskje et sted i tekniske data for Bolt ?
På 30 minutter skal eAmpera lade nok til ca 15 mil kjøring. Til 3 kr minuttet blir det 90 kr, altså omtrent dieselpris pr mil (6 kr), eller 30% under bensinkostander for en gjennomsnittlig bensinbil. Ved lading hjemme er det vel 50 øre til 1 kr/kwh, altså 1-1,50 pr mil. Da snakker vi sparebøsse. Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.

Samme tenker jeg. Hvis jeg skal kunne forsvare å bytte en nedbetalt bil med en med lån må jeg lade hjemme og det forutsetter bra rekkevidde.

Øyvind.h

Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Sitat fra: erato på onsdag 30. november 2016, klokken 09:40
Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.
Samme tenker jeg. Hvis jeg skal kunne forsvare å bytte en nedbetalt bil med en med lån må jeg lade hjemme og det forutsetter bra rekkevidde.
Med stort batteri får du fleksibilitet ift hvor du skal lade, og du kan kjøre inntil du eller passasjerer trenger pause. Ikke inntil bilen må ha pause.
Og ikke minst - det store batteriet gjør det langt lettere å holde seg unna bunn og topp ift. skånsom behandling av batteriet for lang levetid :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

erato

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. november 2016, klokken 11:44
Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 10:50
Sitat fra: erato på onsdag 30. november 2016, klokken 09:40
Hovedgrunnen til at jeg vil ha stort batteri er ikke kjørelengde og rekkeviddeangst, men for å være uavhengig av kommersielle ladestasjoner.
Samme tenker jeg. Hvis jeg skal kunne forsvare å bytte en nedbetalt bil med en med lån må jeg lade hjemme og det forutsetter bra rekkevidde.
Med stort batteri får du fleksibilitet ift hvor du skal lade, og du kan kjøre inntil du eller passasjerer trenger pause. Ikke inntil bilen må ha pause.
Og ikke minst - det store batteriet gjør det langt lettere å holde seg unna bunn og topp ift. skånsom behandling av batteriet for lang levetid :)
Og færre ladesykluser må vel også være bra.

rolandvg99

Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 09:04
Sånn jeg ser det så burde det være kw-pris, men...

Ja, og akkurat det burde jo strengt talt ikke være noe problem å få til heller. Grunnen er vel å begrense tiden ved laderen.
"I like soul with a capital S"

TM

Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 09:04
Sånn jeg ser det så burde det være kw-pris, men...
OT, men.. tid er det eneste fornuftige enheten for å betale for hurtiglading. Strømmen er jo nesten gratis, så det du betaler for er tiden du låner laderen. Hvis ikke vilke sikkert noen finne på å okkupere en hurtiglader en halvtime ekstra bare for å lade 1 kw fra 97-100 %.Det ville også være en fordel med økende pris etter en viss tid, slik det er på parkeringsautomat. Lav pris de første 15 minutter, og dobbel pris fra 30 minutter.

Gurba

Hvorfor skal man ikke få lade til 100%? Pris per kw er eneste rettferdige måten å ta betalt for. Når jeg fyller bensin så betaler jeg for hver liter og ikke for hvor lenge jeg bruker på å fylle.

TM

Sitat fra: Gurba på onsdag 30. november 2016, klokken 16:33
Hvorfor skal man ikke få lade til 100%? Pris per kw er eneste rettferdige måten å ta betalt for. Når jeg fyller bensin så betaler jeg for hver liter og ikke for hvor lenge jeg bruker på å fylle.
Du kan godt lade til 100 % hvis ingen andre venter. Men ladehastigheten faller dramatisk. Jeg husker at jeg stod bak en idiot med e-golf som ikke ville gi meg mulighet til å lade 2-3 minutter for å klare å komme hjem. Han skulle absolutt lade til 100 % og det tok en evighet å lade de siste 2-3 %. Forskjellen fra å fylle bensin er at du fyller like raskt de siste 5 liter som de første 5. De siste  % kan du like godt lade med AC. Men dette er det vel egne temaer for.

Gurba

Men uansett så er det nå engang sånn at det tar den tiden det tar og har man bruk for 100% så må man lade 100% og da blir det feil i mine øyne å ta mer betalt for de siste 10% enn de foregående 80%. Jeg skjønner argumentet, men er ikke enig i at det er rett at det er sånn. :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA