Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av nien, lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

3irikur

Gode nyheter! Da vet vi at vi i hvert fall får utnyttet 50kw-laderene til det fulle! :)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

N00b

Tesla har sin mye omtalte 4kwh anti brick protection. Det som ikke snakkes mye om er at bilen gjemmer i tillegg unna 3.5-4kwh fra 0 rekkevidde til antibrick slår inn.  Som en reserve for at folk ikke skal 1) gå så ofte tom for juice og 2) fordi det sliter mer på batteriet å være helt utladet enn toppladet.

Mitt 85kwh batteri har etter 100.000km 75.5kwh (nytt 77kwh) tilgjengelig for bruk, derav 71.7kwh fra bilens avleste 100% til 0%.  Så kommer de gjemte 3.8kwh før det er stopp. Da er det teoretisk 4kwh igjen som tilsvarer 5% reell SOC.

Tesla sin 100% er reell 100% på alle batterier unntatt de som er softwarebegrenset. Lader til 4.2 volt.

Amoss

Sitat fra: N00b på tirsdag 06. desember 2016, klokken 23:44
Tesla har sin mye omtalte 4kwh anti brick protection. Det som ikke snakkes mye om er at bilen gjemmer i tillegg unna 3.5-4kwh fra 0 rekkevidde til antibrick slår inn.  Som en reserve for at folk ikke skal 1) gå så ofte tom for juice og 2) fordi det sliter mer på batteriet å være helt utladet enn toppladet.

Er klar over at mange finner dette "ekstra bufferet" der ja, men lot være å nevne det - dels for å ikke forvirre mer enn nødvendig, og dels fordi det er uklart om Tesla faktisk har "gjemt" dette der, eller om det kun er unøyaktigheter i målingen eller ett buffer for å kompensere for unøyaktige målinger (slik at man ikke risikerer å gå tom mens GOM opplyser at du fortsatt har rekkevidde igjen) - eller en kombinasjon av disse.

Offisiell informasjon fra Tesla går ut på at man ikke kan forente at man har dette bufferet, og i en youtube fra Tesla-Bjørn ser man en gang han oppdaget at han ikke hadde det. Så Tesla har rett i at man ikke kan regne det med...


"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


OlaM

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 07. desember 2016, klokken 19:58

http://www.tu.no/artikler/denne-fordelen-finnes-i-tvillingmodellen-men-ikke-i-ampera-e/365908

Usikker kilde men sprer jo også tvil om hva som gjelder.

Skulle ikke forundre meg om dette bare er surr i kommunikasjonen mellom de to partnerne. På den annen side skulle det heller ikke forundre meg om slikt surr har ført til at en eller annen prøysser har sagt nein til endringer i designet etter dato X. I så fall er det bare å lage et helvete, så endrer de nok mening. :)

knut3448

Opel sier akkurat det samme som Chevrolet sa tidligere. Når Chevrolet ble spurt om ladehastighet svarte de 50kW, men de utelukket ikke at det kunne bli mer. Nå ser det ut til at Opel svarer det samme, ingen grunn til å konkludere med hva ladehastigheten blir før vi har mer info. Jeg vil tro det er mange endringer som er prioritert før de bestemmer seg for å redusere ladefarta på CCS hurtigladinga!

knut.aulie

Det er jo nærmest uviktig så lenge det ikke er ladere som leverer mer enn 50kw

TM

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:12
Det er jo nærmest uviktig så lenge det ikke er ladere som leverer mer enn 50kw
Enig. Og med 60 kW batteri blir behovet for hurtiglading minimalt for mitt bruk. Men vi kan vel forvente at effektiv ladefart blir det maksimale av hva laderen støtter til minst 80 % SOC.

kammiz

Jeg synes den artikkelen er ren bullshit og skremselspropaganda. Typisk norsk presse å finne ting å pirke på med Opel. Men uansett, det er som folk sier, akkurat det samme som Chevrolet sa før. Hvorfor i all verden skulle Opel finne på å bytte til en dårligere lader?
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

Griffel

#71
Sitat fra: kammiz på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:45
Hvorfor i all verden skulle Opel finne på å bytte til en dårligere lader?
50kW eller 80 kW er DC lading og da snakker en om en ekstern lader og ikke den som sitter i bilen. Maksimal ladeeffek følger da av hva batteriet tåler av ladestrøm, og av begrensninger i standarden CCS Type2 i europa og CCS Type1 i USA. MAO det blir likt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kammiz

Sitat fra: Griffel på torsdag 08. desember 2016, klokken 11:07
Sitat fra: kammiz på torsdag 08. desember 2016, klokken 10:45
Hvorfor i all verden skulle Opel finne på å bytte til en dårligere lader?
50kW eller 80 kW er DC lading og da snakker en om en ekstern lader og ikke den som sitter i bilen. Maksimal ladeeffek følger da av hva batteriet tåler av ladestrøm, og av begrensninger i standarden CCS Type2 i europa og CCS Type1 i USA.

ja, jeg vet det, jeg skulle vel skrevet dårligere ladehastighet. :) batteriet er jo det samme, så det er helt merkelig å tenke at de ikke får samme ladehastighet :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

OlaM

#73
Hverken CHAdeMO- eller CCS-standarden er begrenset til 50 kW, selv om sikkert mange ladere er konfigurert slik. Arctic Roads åpnet jo en 120 kW lader i fjor. Kia Soul støtter allerede raskere lading enn 50 kW, når Ioniq og etterhvert Bolt Ampera-e kommer på veien vil det nok også dukke opp flere ladere med mer enn 50 kW. Kanskje det bare er software som må endres?

Ipadjove

Stoler ikke helt på Teknisk clickbaitukeblad nå heller selv om de skriver det motsatte av hva de mente sist.

http://www.tu.no/artikler/ampera-e-far-samme-lading-som-bolt/366087

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA