Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Teknisk: AP hw 2.0 / Full Self-Driving Capability

Startet av nien, lørdag 22. oktober 2016, klokken 09:25

« forrige - neste »

3irikur

Sitat fra: kammiz på onsdag 21. september 2016, klokken 10:09
I denne videoen, når de blir spurt om 50kw lading, sier han "we're saying 50 right now" med et smil.



Jeg håper det betyr at utstyret teknisk sett tåler mer, men er softwarebegrenset til "det normale" akkurat nå...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

kammiz

håper noe slikt jeg også :) eller at de vil overraske i paris. :)
Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

kammiz

Thomas Kamrud Jahnsen

Kia Soul EV Exclusive Pearl White/Electric Blue - Bestilt 15/09-14 - Levert 24/04-15
Opel Ampera-E Mineral Black - alt utstyr & kontraktsnummer #41 - Bestilt 16/09-16 - Produsert 25/02-17 - anslått leveringsdato 22/05-17

S4e

"Pettersen bekfrefter for øvrig at Ampera-e kommer med støtte for 50 kilowatt CCS-hurtiglading. Dette skal gjøre det mulig å «fylle på» 150 kilometer rekkevidde på en halvtime.

Om bord-laderen kan håndtere en effekt på inntil 7,2 kilowatt. Altså må du ha en 32 ampere kurs til garasjen om du ønsker full ladeeffekt hjemme."

http://www.tu.no/artikler/la-frem-bevis-pa-at-ampera-e-har-rekkevidde-pa-over-500-km/358722
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

zbk

Støtte for 50kW CCS, ja, men er den klar for høyere hastigheter om det bygges ut ladere med høyere effekt?

Pt finnes det vel bare et par AR-ladere med 100kW, så noen praktisk forskjell får det ikke i første omgang. Hverken Fortum eller GrønnKontakt planlegger å sette ut ladere med høyere enn 50kW effekt i denne omgang (begge svarte det samme når jeg sendte en mail og spurte)

Blir nok til at min 11kW 3-fase blir stående og at jeg ikke installerer dobbelt opp med ladepunkter for å kunne få 32A enfas, men "nøyer" meg med 16A hjemme. 32A-ladingen blir nok fint som destinasjonslading der det er tilgjengelig.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Amoss

Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 10:50
Støtte for 50kW CCS, ja, men er den klar for høyere hastigheter om det bygges ut ladere med høyere effekt?

Å si at den har støtte for 50kW behøver jo strengt talt ikke å bety at den ikke også har støtte for høyere lade-effekt. Men skulle den også ha støtte for høyere effekter så finner jeg det rart om de velger å holde det "hemmelig"? Ser på 50kW lade-begrensning som en litt kunstig grense idag for så store batterier som denne bilen har.

Sitat fra: zbk på fredag 30. september 2016, klokken 10:50
Hverken Fortum eller GrønnKontakt planlegger å sette ut ladere med høyere enn 50kW effekt i denne omgang (begge svarte det samme når jeg sendte en mail og spurte)

Var det ikke så at Artic Roads oppga for en tid tilbake at de heretter skulle sette opp modulære ladere som enkelt skulle kunne oppgraderes til en høyere effekt når behovet skulle være der?

Jo, her var det:
http://www.tu.no/artikler/na-kan-du-lade-elbiler-mer-enn-dobbelt-sa-raskt/276035
Sitat– Hvis vi bygger 50 kW, så bygger vi noe vi egentlig ikke vil ha. Da må vi bygge et tett nett med gammel teknologi. Vi tror at de nye bilene kommer til å bli veldig populære. Om du får en bil til under 300 000 kr som kan kjøres 300 km, så kjøper du den. Sånn sett sikter vi oss inn mot de som vil ha en bil som kan kjøre langt. Alle har i alle fall av og til et behov for å kjøre lengre enn det, sier Egge.

Arctic Roads har ikke planer om å bygge annet enn 120 kilowatt-ladere fremover.

...
Laderen er modulær, og bygget med kraftmoduler på 10 kilowatt. Dette gjør det mulig å sette den ut som en vanlig 50 kilowatt hurtiglader, for så å oppgradere den senere.

Men nå vet jeg ikke så mye om hvordan det gikk med utbyggingsplanene deres, de vant vel ikke dette anbudet som de siklet etter i artikkelen?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

zbk

Enig i at det er rart om de ikke flagger det om mer enn 50kW blir mulig, men det kan være så enkelt at det ikke er 100% sikkert ennå.

ArcticRoads har diverse diskusjonstråder på forumet og ikke verdens beste omdømme blant elbilfolket etter treg utbygging og tildels kundefientlig prising...  Siste nyhet på nettsidene deres er fra februar, så det er ikke allverdens aktivitet å spore der. Men det får være nok sidetrack om AR i denne tråden  :o
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Crown

Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 11:24
Å si at den har støtte for 50kW behøver jo strengt talt ikke å bety at den ikke også har støtte for høyere lade-effekt. Men skulle den også ha støtte for høyere effekter så finner jeg det rart om de velger å holde det "hemmelig"? Ser på 50kW lade-begrensning som en litt kunstig grense idag for så store batterier som denne bilen har.

Høres kunstig ut ja, i og med at andre nye modeller som kommer ca samtidig eller litt før (Hyundai Ioniq) har 100kW-støtte. Hvis den så bare går halvparten så langt, men ladingen går dobbelt så raskt vil de jo kunne kjøre like langt på samme totaltid :-D Kanskje det kan software-oppgraderes på Ampera-e? Selv om ladestasjonene i dag stort sett er begrenset til 50kW så vil nok ikke det være tilfellet om noen år.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

knut3448

Sitat fra: Crown på fredag 30. september 2016, klokken 12:25
Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 11:24
Å si at den har støtte for 50kW behøver jo strengt talt ikke å bety at den ikke også har støtte for høyere lade-effekt. Men skulle den også ha støtte for høyere effekter så finner jeg det rart om de velger å holde det "hemmelig"? Ser på 50kW lade-begrensning som en litt kunstig grense idag for så store batterier som denne bilen har.

Høres kunstig ut ja, i og med at andre nye modeller som kommer ca samtidig eller litt før (Hyundai Ioniq) har 100kW-støtte. Hvis den så bare går halvparten så langt, men ladingen går dobbelt så raskt vil de jo kunne kjøre like langt på samme totaltid :-D Kanskje det kan software-oppgraderes på Ampera-e? Selv om ladestasjonene i dag stort sett er begrenset til 50kW så vil nok ikke det være tilfellet om noen år.
Leaf 24kWh lader en liten stund på 45kW, det er nesten 2C. Ioniq med 100kW lading gir over 3C. Det er da veldig rart om Ampera-E kan lade max 50kW, det er under 1C!?

tomrh

De støtter vel bare CCS-standarden slik den er, sikkert for å kutte kostnader?

En annen sak er at 0,8C ladefart er optimalt for batterilevetid. De var forresten ekstremt defensive også på Ampera ladehybrid der de utnyttet kun 10 av 16 kW, og har den beste levetiden så langt på den generasjonen av batterier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kristian O

Sitat fra: Crown på fredag 30. september 2016, klokken 12:25
Sitat fra: Amoss på fredag 30. september 2016, klokken 11:24
Å si at den har støtte for 50kW behøver jo strengt talt ikke å bety at den ikke også har støtte for høyere lade-effekt. Men skulle den også ha støtte for høyere effekter så finner jeg det rart om de velger å holde det "hemmelig"? Ser på 50kW lade-begrensning som en litt kunstig grense idag for så store batterier som denne bilen har.

Høres kunstig ut ja, i og med at andre nye modeller som kommer ca samtidig eller litt før (Hyundai Ioniq) har 100kW-støtte. Hvis den så bare går halvparten så langt, men ladingen går dobbelt så raskt vil de jo kunne kjøre like langt på samme totaltid :-D Kanskje det kan software-oppgraderes på Ampera-e? Selv om ladestasjonene i dag stort sett er begrenset til 50kW så vil nok ikke det være tilfellet om noen år.

FYI: Ioniq har 70kW hurtiglading, ikkje 100kW.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Crown

Sitat fra: Kristian O på fredag 30. september 2016, klokken 14:52
FYI: Ioniq har 70kW hurtiglading, ikkje 100kW.

Hmm.. ja ser ut som jeg kanskje ble lurt av denne teksten fra hyundai.no da:
"Å lade batteriene på IONIQ Electric til 80 prosent tar 24 minutter med en 100 kW (DC) hurtiglader (CCS* Type 2 Combo 2). Bilen lar seg også lade via husholdningsnettet (AC), og med 28 Ampere lades bilen helt full på 4,5 timer med Type 2 Mennekes IEC-kontakt. Ladepunktet på bilen er det samme som hvor man fyller bensin på biler med forbrenningsmotor."

Og de første rapportene om bilen sa jo 100kW:
http://insideevs.com/hyundai-confirms-sae-combo-100-kw-fast-charging-for-ioniq-electric/

Jaja, 70kW er jo fortsatt mer enn 50kW. De fleste hurtiglader ikke så ofte heller at det blir noe vesentlig poeng, selv om det er viktigere for Ioniq enn Ampera-e pga rekkevidden.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

moby666

Det finnes 3 stk ladere i Norge som støtter over 50 kw på CCS. Disse laderene driftes av "det selskapet vi ikke nevner navnet til"...Ergo lade over 50 kw er uaktuelt i Norge.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)


S4e

Noen som kan angi hvor lang tid det vil ta å lade med hurtigladning - fra f.eks. 10% til 80% (forstått at ladning normalt tar lang tid fra 80-100).

Da er det vel 42 kW som skal "fylles på" (6 til 48). Vil en 50 kWh hurtigladning kunne lade 50 kW i timen eller er ladehastigheten lavere selv under 80%?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA